Zaměstnanci české pobočky jedné nadnárodní poradenské společnosti pochopili, že přišla krize, když se v kuchyňce zmenšil jinak hojný výběr čajů na polovinu. Teprve potom všem snížili platy o 25 procent.

V jiné firmě zase měli členové IT oddělení na konci týdne takzvané pivní pátky (beer fridays). Během odpoledních jednání dostávali k pití zlatavý mok. Bohužel s příchodem recese se jim vedení omluvilo a oznámilo, že se tato výhoda ruší.

Mírné zlepšení

Zaměstnanecké výhody byly v roce 2009 celosvětově výrazně zasaženy nepříznivou ekonomickou situací.

Z výsledků průzkumu společnosti Robert Half dokonce vyplývá, že firmy omezovaly benefity průřezově v nejrůznějších oborech. K jejich odebírání docházelo přibližně ve 25 až 40 procentech případů, nejvýznamněji u finančních a účetních pozic.

»Mezi nejčastěji odebrané výhody patřily jazykové kurzy a třinácté platy,« uvádí Aleš Křížek, ředitel společnosti Robert Half v České republice.

Rok 2010 však přináší mírné zlepšení. Podle analýzy deseti tisíců nabídek práce na portálech Práce.cz a Jobs.cz v první polovině roku se ve více než čtyřech tisících z nich objevily benefity typu vzdělávací kurzy, školení a stravenky či příspěvky na stravování.

»Z dalších benefitů firmy nabízejí dovolenou navíc nebo finanční ohodnocení v rámci bonusů a prémií,« uvádí Jana Skalová, mluvčí společnosti LMC, která oba portály provozuje.

I když jsou v dnešní době zaměstnanci tak trochu zhýčkaní a služební mobil, notebook či auto a stravenky považují za samozřejmost, čím dál více jako benefit oceňují větší počet dnů volna, flexibilní pracovní dobu či možnost práce z domova.

Kromě toho podle zaměstnavatelů hmatatelné firemní benefity nejsou pro firmu při stávajícím daňovém systému nikdy levné. Stěžují si i na zvýšenou administrativu při jejich spravování, což se týká například plošně rozšířených stravenek. Firmy se proto vydávají jiným směrem.

»My se zaměřujeme spíše na podporu vzdělávání našich zaměstnanců a jsme hrdí na přátelskou a neformální firemní kulturu, která často převáží nad nákladnými benefity,« pochvaluje si například Arthur Braun, partner advokátní kanceláře bpv Braun Partners.

Nejlevnější je pružnost

Snad jedním z nejlevnějších benefitů je podle samotných zaměstnavatelů flexibilní pracovní doba.

Nabídnout ji samozřejmě mohou pouze ve společnostech, kterým to povaha jejich činnosti dovoluje. Zaměstnavatelé však na tuto možnost stále zapomínají, a proto je pak možné od zaměstnanců slýchat větu typu: »Nedělám práci v reálném čase, a proto nechápu, proč nemáme flexibilní pracovní dobu nebo možnost práce z domova.«

Co zaměstnanci potřebují, pochopili již v advokátní kanceláři bpv Braun Partners.

»Z praxe víme, jak důležitým faktorem v rozhodování potenciálních uchazečů o práci v naší společnosti je časová flexibilita. A nás to opravdu nestojí nic víc než ochotu domluvit se,« připouští Arthur Braun.

Ale jak už to s benefity bohužel bývá, i výše zmíněná práce z domova (home office) se dá zneužívat. Zvláště pak v menších firmách, kde vládne přátelská atmosféra.

Jedna malá softwarová společnost tak řešila problém se svými programátory, kde má oficiálně z celého týmu povolenou práci z domova pouze jeden člověk.

»Máme stanoveno, že programátoři mají do práce chodit před desátou, ale v případě, že jednou za čas přijdou před jedenáctou, tak to řešit nebudeme. Postupně se však z pozdního příchodu stalo u některých pravidlo a někdy jsme se teprve v jedenáct dozvěděli, že si pro ten daný den berou home office,« vypráví manažer týmu.

Dle jeho zkušeností je proto velmi důležité stanovit si striktní pravidla pro využívání takovýchto výhod a doopravdy je kontrolovat. V případě problémů se pak nejvíce osvědčilo, když manažer dotyčným podřízeným »sáhl« na odměnu.

Podobným způsobem dochází i k zneužívání »sick days«, tedy dnů, které zaměstnanavatel proplatí, když zaměstnanec v případě nevolnosti či nemoci zůstane doma bez potvrzení lékaře. Pravidlem bývají tři do roka.

Někteří manažeři potvrzují, že praxí bývá, že podřízený třeba ráno zavolá a vymlouvá se na nevolnost, a přitom se pak dozví, že byl »zdravý jako rybička« a vyrazil na prodloužený víkend.

Zloději v saku

Pro některé společnosti je také velmi výhodným a nepříliš finančně zatěžujícím benefitem, když nabídnou svým zaměstnancům služby nebo zboží zdarma či za zvýhodněné ceny.

V GE Money Bank tak například poskytují svým zaměstnancům bankovní účet bez poplatků.

Zaměstnanci jednoho z největších světových dopravců expresních zásilek TNT Express zase jednou ročně mají právo na přepravu zásilky odkudkoli zdarma.

Ovšem i takovéto benefity mají své pro i proti, přesně podle úsloví »podej někomu prst, utrhne ti celou ruku«.

V české pobočce jedné nadnárodní firmy zaměřené na výrobu a prodej drogistického zboží například měli zaměstnanci možnost rozebrat si starší zboží. Po nocích bylo možné vidět členy managementu, jak nakládají balíky pracích prášků do auta. Přitom šlo o množství, které sami nemohli spotřebovat.

Zmrzlina pro všechny

V jednom dílu americké verze kultovního seriálu Kancl je do společnosti, kde se děj seriálu odehrává, pozván prodavač preclíků a každý zaměstnanec má právo na preclík zdarma. Jeden ze zaměstnanců se pak do kamery svěřuje, že ten jeden preclík za rok je jeho jediná radost a to, co ho v zaměstnání drží.

Byla to sice nadsázka, ale pravdou je, že i takovéto »maličkosti« vylepší pracovní morálku. V rozumné míře pak podobný benefit nevyjde draho.

Například v české pobočce zajišťovací společnosti Aon Benfiled je již od roku 2006 zvykem, že zaměstnanci mají denně k dispozici čerstvé džusy a ovoce. Při 35 lidech vyjde tato výhoda na 1200 až 1500 korun týdně a zaměstnanci si ji nemohou vynachválit. Díky tomuto nápadu si nemusejí chodit pro svačinu a jedí mnohem zdravěji, než kdyby si koupili sušenky či zákusky.

»Je to nápad naší pobočky, protože jsme chtěli dát zaměstnancům přísun vitaminů. Ovoce se obměňuje podle sezony. Nedávno jsme dokonce vyměnili dodavatele, aby bylo ovoce, které je nabízeno i návštěvám, ještě čerstvější a chutnější,« vysvětluje vedoucí kanceláře Alexandra Eichlerová.

Zajímavá je i nabídka společnosti TNT Express, která v letních měsících (červen až srpen) nabízí všem svým zaměstnancům zmrzlinu. Každý má k dispozici tři zmrzliny za týden.

Automobilka TPCA zase každému zaměstnanci dává zdarma vánoční oběd.

Zuzana Panczaková

Hmatatelné firemní benefity nejsou pro firmu při stávajícím daňovém systému nikdy levné.

Související