Nedávno se vrátila jedna plachetnice, kterou vyrobila společnost Avar-Yacht, z Karibiku. Ta, která právě vzniká v dílnách ve Veverských Knínicích nedaleko Brna, dokonce popluje příští rok kolem světa.
Avar-Yacht vyrábí a prodává lodě, plachetnice, motorové a nafukovací čluny včetně příslušenství. Přestože zdejší trh není příliš velký, společnost se rozrůstá a staví nové provozy ve Veverské Bítýšce. V současnosti zaměstnává dvacet lidí a roční obrat se bez výstavby kajutových plachetnic pohybuje kolem 25 milionů korun. Každá jachta se staví bezmála dva roky.
Avar-Yacht je jedinou českou firmou produkující kajutové plachetnice. Například vznikající asi šestnáctimetrová jachta, určená pro slovenského zákazníka, vyjde na pět až deset milionů korun, záleží na vybavení od radaru a navigace až po ložnice, kuchyni, toaletní kout či dílnu.
»Abychom mohli nabídnout co nejširší sortiment, a protože výroba forem je drahá, nakupujeme trupy lodí od polského výrobce. Skelet pak na přání klienta dotvoříme,« uvádí Vladimír Navrátil, majitel firmy Avar-Yacht.
Jenom výroba je neuživí
Výrobou lodí se zabývá v tuzemsku mnohem více společností. Na renovace dřevěných a repliky vzácných starých lodí se specializuje například Vladimír Janouš z Načeradce. Teď právě dostavuje loď dlouhou přes sedm metrů, která bez výbavy a DPH přijde minimálně na 1,5 milionu korun. »To je práce tak na půl roku. My to děláme spíše jako hobby než jako byznys,« vysvětluje Janouš.
Společnost Marine z Nového Města nad Metují se zaměřuje zase na produkci hliníkových lodí pro rekreační využití. Jde především o rybářské čluny, které z osmdesáti procent míří do evropských států, jako jsou Francie, Španělsko, Nizozemsko nebo skandinávské země. Mezi českými klienty se najdou kromě sportovních rybářů záchranáři či pracovníci povodí.
»Obrat se pohybuje tak do 80 milionů korun. Je znát krize, prodej klesl přibližně o dvacet procent,« uvádí majitel Marine Petr Novotný.
Podle místopředsedy Asociace prodejců a výrobců lodí Libora Záruby velmi často tuzemské firmy zastupují v Česku zahraniční výrobce lodí, prodávají motory a další příslušenství. Samotná výroba by je uživila mnohem hůře. Potýkají se totiž s dovozem použitých lodí hlavně z Polska a Švýcarska. »Plachetnice kolem deseti metrů se dá po pěti letech provozu koupit za poloviční cenu,« tvrdí Záruba.
Marcela Honsová
Přestože zdejší trh je malý, Avar-Yacht staví nový provoz nedaleko Brna.

Větší jachta od Avar-Yacht vyjde na pět až deset milionů korun.
Foto: Avar-Yacht
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



