Finsko, země tisíce jezer, má v Česku pověst oblasti vzdálené a nepříliš známé. Přesto nabízí inspiraci nejen v oblasti přírodních krás. Značné renomé si svým progresivním přístupem k věci v posledních letech získala tamní proexportní agentura Finpro.
Podle Kariho Häyrinena, šéfa této asociace, je to tím, že pro Finy je vývoz životní nutností. »Finský domácí trh je, stejně jako u vás v Česku, dost malý. To nás nutí k vývozu. Kdybychom nebyli konkurenceschopní na mezinárodním poli, do budoucna bychom měli velké problémy s důchodovým a sociálním systémem, protože naše populace je jedna z nejstarších v Evropě,« vysvětluje.
Výhoda je v kontaktech
Jeho organizace má přitom například oproti české agentuře CzechTrade jednu zvláštnost: jde o sdružení soukromých firem, byť financování jejích projektů zajišťuje zhruba ze dvou třetin státní rozpočet. »Máme něco přes 500 členů z řad soukromých firem a asociací jako je třeba Federace finského průmyslu,« vysvětluje šéf sdružení. Své služby ovšem organizace neomezuje jen na své členy, ale nabízí je všem finským společnostem z oblasti malých a středních podniků bez rozdílu.
Tento model má svá pro i proti. »Nevýhodou dlouho bylo, že nám chyběla záštita ze strany úřadů, a tak se na nás mnohde dívali podezíravě. To se ale již změnilo. Na druhou stranu nám jednoznačně hraje do karet fakt, že většina představitelů Finpro má dlouholetou zkušenost z byznysu na vysoké úrovni a také tomu odpovídající kontakty,« popisuje.
Nahlédnout do budoucnosti
A co přesně Finpro podnikům nabízí? V současné době má po celém světě síť zhruba 40 poboček, z nichž jedna sídlí i v Praze. Počet je ovšem proměnlivý, což organizaci umožňuje dynamicky reagovat na vývoj trhu. »Teď zrovna otevíráme tři kanceláře v Africe,« upřesňuje Häyrinen. Měla by se tak podpořit orientace firem na ekonomiky, které mají velký potenciál růstu a krize je nepostihla tak jako tradiční finské obchodní partnery. Kromě Afriky vidí v tomto směru jako perspektivní například také Čínu nebo Indii.
Klíčovým slovem současné doby pak pro Finpro je »foresighting« (předvídání). Tato služba v podstatě znamená snahu odhalit budoucí trendy na základě podrobného sledování potřeb zákazníků a náznaků či signálů, které se projevují na trhu v současnosti. Takto získané povědomí o příslušné oblasti ekonomiky zainteresovaným firmám přináší značnou komparativní výhodu oproti konkurenci.
(pod)
Export je pro Finy nutnost, říká Kari Häyrinen, šéf finské proexportní agentury.
Foto: Jan Rasch