Karoši, tedy smrt z přepracování, je spíše japonským specifikem. Stovky hodin přesčasů, práce po nocích a o víkendech, časté služební cesty - takový životní styl připraví ročně v zemi vycházejícího slunce o život až deset tisíc lidí. Přitom nejde jen o zástupce střední generace, ale i o lidi mezi dvacátým a třicátým rokem života.
V České republice se zatím o karoši nedá mluvit. Přesto je u nás stále více lidí, kteří pracují i čtrnáct hodin denně a kterým se zvyšuje nejen míra stresu, ale i zdravotních problémů. Není proto divu, že jim nadlidské pracovní nasazení dlouho nevydrží a mezi třicátým a čtyřicátým rokem života najednou začínají přemýšlet nad smyslem své práce, touží po změně. Firmy tak ztrácejí cenné zaměstnance. Na vině však často bývají i samotní zaměstnavatelé.
»V českých podnicích se zatím o klíčových lidech tolik nepřemýšlí. Zatím spíše zůstávají v pozadí otázky typu: Jak budeme řídit jejich kariéru? Jak se budeme podílet na udržování jejich rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem? Jaké jim nabídneme benefity, abychom jim k tomu dopomohli? Je to spojeno s tím, že máme s podnikáním teprve dvacetiletou zkušenost a dlouhodobé uvažování o firmě, tedy, že tu bude ještě za deset, za padesát let, v nás ještě není tolik zakořeněna,« soudí Petr Knotek, výkonný ředitel poradenské společnosti Image Lab.
Fastfood, nebo restaurace?
Právě v Image Labu, který se přednostně zaměřuje na měření kompetencí vedoucích zaměstnanců, si začali všímat, že manažeři mají ve firmách svou dobu »exspirace«. »Energie, kterou dávají do práce, jim vydrží pouze určitou dobu. Po několika letech přichází určitý moment, kdy i oni začnou přemýšlet o věcech, jako je worklife balance, tedy rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Začínají cítit, že do práce investovali příliš mnoho,« říká Knotek.
Tento problém se poslední dobou projevil i ve zvýšeném zájmu klientů o kurzy stress managementu, které poradenská společnost také nabízí. V Image Labu se tak začali soustředit na to, jak poskytnout svým klientům komplexnější produkt, jehož smyslem by bylo, aby se jejich zaměstnanci naučili prostřednictvím modelových situací dodržovat určitou životní rovnováhu. Spojence našli ve společnost Forsapi, která se již od roku 2005 zabývá nutričním poradenstvím. Společně vytvořili produkt Péče o zdravý životní styl jako cesta ke zvyšování výkonnosti zaměstnanců.
Čtyřdenní pobyt mimo kancelář by měl lidem poskytnou zpětnou vazbu nejen na jejich psychický, ale i zdravotní stav. Není zaměřen pouze na psychohygienu, ale třeba i na poradenství v oblasti stravy. Během čtyřdenního pobytu si tak budou moci zaměstnanci kromě jiného sami propočítat jídelníček, aby viděli rozdíl mezi tím, jak to vypadá, když se zastaví ve fastfoodu, než když se pořádně nasnídají a naobědvají.
»Stejně jako stres, také životospráva má dopad na celkové fyzické zdraví. Přesto bývá oblast jídelníčku často opomíjena, a to i v dnešní době, kdy se lidé ve velké míře zabývají svým osobním rozvojem. Čas přemýšlet nad tím, co si kupují k jídlu, si však již nenajdou. Lidé často nedokážou udělat změnu sami, potřebují nějakou motivaci,« vysvětluje Blanka Sekerová, výkonná ředitelka Forsapi.
Zelená znamená zdraví
Společnost Forsapi se už může pochlubit participací na projektu Moje zdraví, který pomáhala realizovat ve společnosti Danone. Rozběhl se v roce 2008 a dodnes má u zaměstnanců velký ohlas.
»Projekt zahrnuje nejen školení zaměstnanců společnosti v oblasti zdravého životního stylu - správné výživy, fyzické aktivity, ale také ohodnocení osobního zdraví formou měření konkrétních parametrů lidského zdraví: tlaku, BMI, cholesterolu, InBody měření a tak dále. Pro zaměstnance jsou pak v průběhu roku připraveny různé akce, které jim pomáhají objevené nedostatky řešit. Jde například o akce zaměřené na pohyb, tvorbu vyváženého jídelníčku, snižování hladiny cholesterolu nebo odvykání kouření. Kontrola měřených parametrů zdraví probíhá dvakrát ročně, což stimuluje k účasti a dává možnost ověřit si účinek,« upřesňuje Miloš Štafen, ředitel kvality a vnějších vztahů společnosti Danone.
Zájem o projekt »Moje zdraví« je podle jeho slov veliký, pravidelně se akcí účastní několik desítek zaměstnanců. »Například jedné akce probíhající od března do května loňského roku se zúčastnilo 60 procent všech zaměstnanců Danone. Příkladem konkrétních změn je snížení cholesterolu účastníků o dvě procenta, nárůst fyzické aktivity o celých 21 procent nebo úbytek váhy ve výši 1,56 kilogramů na osobu,« konstatuje Štafen.
Projekt je však pozitivně oceňován nejen zaměstnanci společnosti Danone, firma za své aktivity dostala ocenění Zdravý podnik udělovaný Státním zdravotním ústavem.
Na zdraví svých zaměstnanců se zaměřila také výrobní společnost TPCA sídlící v Kolíně. V tomto automobilovém závodě se rozhodli rozšířit ve firemní jídelně skladbu jídelníčku o další zdravá jídla, mezi nimiž nechybějí ani ta z tradiční japonské kuchyně.
»Změnit stravovací návyky lidí prostřednictvím zdravých jídel v závodní jídelně je nápad pocházející přímo od pracovníků z Kolína, nejde tedy v žádném případě o zahraniční inspiraci, nebo dokonce příkaz. Ve spolupráci s nutričními specialisty jsme sestavili tři typy jídelníčků rozdělených dle "semaforu" - lehká jídla tedy mají zelenou barvu, středně těžká oranžovou a těžší jídla červenou,« vysvětluje Radek Kňava, tiskový mluvčí TPCA.
Již téměř rok je výběr jídel v podnikové jídelně mnohem bohatší a vedle již zmíněných orientálních specialit nechybějí třeba ani bagety bez konzervačních látek připravované přímo v TPCA z čerstvých surovin, vylepšený salátový bar a podobně. »Záleží na každém, jaké jídlo si sám podle své chuti zvolí, nikomu nikdo nic nevnucuje. Přesto se uvažování zaměstnanců o zdravém jídle mění,« vysvětluje Kňava.
Jeho slova dokazuje i to, že zájem zaměstnanců o zdravá »meníčka« se téměř ztrojnásobil.
Psycholog na netu
Nadnárodní gigant KPMG v České republice zase myslí na psychické zdraví svých zaměstnanců. Jako jeden z benefitů jim nabízí psychologické poradenství přes web. »Každý zaměstnanec bojuje s menšími či většími vnitřními problémy, ať už soukromými nebo vzniklými na pracovišti. To se může negativně podepsat na jeho pracovní výkonnosti. Ale nemusí - zejména pokud jsou problémy včas řešeny,« vysvětluje Naďa Grosamová, jednatelka společnosti Spolupráce, která tuto službu pro zaměstnance KPMG provozuje.
V Česku jde zatím o méně obvyklý servis, nicméně v řadě zemí jde o zavedenou formu psychologických konzultací. Přes internet si nechávají radit jednotlivci i firmy, které stejně jako KPMG službu objednávají jako benefit pro své zaměstnance.
A jak to celé probíhá? »Firma získá přístup na zabezpečený portál a po vstupu do systému se zobrazí jméno poradce, který v daný den odpovídá na anonymní dotazy. Otázky zaměstnanci napíšou do formuláře a odpověď dostanou do dvou hodin,« přibližuje Grosamová.
Právě díky této službě se ukázalo, že zaměstnance ani tolik netrápí věci související přímo s prací. Naopak převládají dotazy ze soukromého života. On-line poradna je tak jedním z nástrojů, které také pomáhají při vytváření správné rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem.
Zuzana Panczaková
Jak zvládat stres a být fit
1. Určit zdroje stresu.
2. Znát své schopnosti a limity.
3. Organizovat čas.
4. Jednat asertivně.
5. Zaujmout tvůrčí přístup ke změně.
6. Dostatečně spát.
7. Včas odpočívat a začít šetřit síly.
8. Pravidelně jíst.
9. Kontrolovat příjem alkoholu, tabáku a kávy.
10. Věnovat čas relaxaci a tělesnému cvičení.
11. Posilovat přátelské a citově uspokojivé vztahy.
12. Hledat pozitivní přístupy k události.
13. Uchovat si smysl pro humor a často se smát.
Zdroj: Image Lab
Je důležité, aby se zaměstnanci naučili dodržovat určitou životní rovnováhu.