Tak jako je Karlův most jedním ze symbolů Prahy, stal se dominantou Ústí nad Labem most Mariánský. Přestože je teprve dvanáct let starý, dva šedesátimetrové pylony nesoucí na ocelových lanech mostovku, dnes nechybí v žádném turistickém průvodci lákajícím k návštěvě severočeské metropole. Však také železobetonové dílo spojující dva břehy řeky Labe získalo v roce 1999 Cenu Evropské asociace ocelových konstrukcí.
Tím ale výčet pozitiv končí. Z hlediska ekonomického jde o průšvih. Drahý most vystavěný z peněz statutárního města Ústí se stal nechtěným dítkem, které Severočeši chtějí odprodat státu, ten ale marně hledá, čím by zaplatil. Navíc se o další stamiliony hlásí někdejší generální dodavatel stavby.
Trápení ze tři čtvrtě miliardy
Ústecký magistrát do mostu, jehož výstavba probíhala v letech 1995 až 1998, investoval zhruba tři čtvrtě miliardy korun. Původně se sice hovořilo o tom, že by do dopravního díla měl vložit peníze i stát, ale z toho nakonec sešlo. Dlouho se místní radní novým monumentem pod Mariánskou skálou pouze chlubili. Když poznali, že jeho údržba ročně spolyká deset milionů korun, došli k názoru, že bude nejrozumnější se architektonického skvostu zbavit. Prodat ho státu, byť se ztrátou.
První odhady z roku 2007 mluvili o částce přes 200 milionů korun. Jak čas běžel, odhadní cena se snižovala. Loni bylo dohodnuto, že stát (Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD) most koupí i s příslušenými pozemky za 95 milionů korun. Tato cifra se objevila i v uzavřené smlouvě. Zdálo se, že už nic nebrání, aby k převodu došlo.
Ovšem vlastník stále zůstává stejný. Ne že by stát o mostní dílo přestal mít zájem (je součástí silnice I/30), ale v průběhu posledních měsíců se stav státních financí zhoršil natolik, že není kde brát. ŘSD nemá peníze ani na dokončení rozestavěných staveb, každý milion najednou představuje velké peníze.
»Vzhledem k výrazně ořezaným financím teď hledáme, z čeho to uhradit. Radíme se ministerstvem dopravy i se Státním fondem dopravní infrastruktury,« říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Jak připouští, finanční problém může být vážnější než samotná fyzická přejímka, která už probíhá.
Zadarmo ani náhodou
Ústecký primátor Jan Kubata (předseda oblastní ODS) nezastírá, že už je z průtahů docela otráven. »My nežijeme ve vzduchoprázdnu, víme jaká je ekonomická situace státu, ale nelze, aby se problémy státního rozpočtu opět řešili na úkor našeho města, které bylo dvacet let opomíjeno,« řekl týdeníku Ekonom primátor. »Někdy v únoru či březnu jsem měl schůzku s ministrem dopravy Slamečkou a s šéfem ŘSD Brunclíkem, kde mi kromě jiného dali ruku na to, jak bude celá transakce finančně vypořádána,« uvádí Kubata a stále věří, že stát bude i nadále postupovat korektně. Podle jeho slov gentlemanská dohoda zněla tak, že 50 milionů dá ŘSD letos a zbylých 45 doplatí příští rok.
Zda to tak skutečně bude, je nejisté i vzhledem k dalším hrozícím rozpočtovým škrtům. Ústečané by se mostu chtěli zbavit co nejdříve, ale například o bezúplatném převodu nechtějí ani slyšet. »Už teď je ta cena víceméně symbolická,« myslí si Kubata.
Ostrava se soudí
Na severu Čech totiž musí řešit ještě jeden finanční problém spjatý s touto krásnou, ale možná prokletou stavbou. Jde o údajnou pohledávku, kterou uplatňuje někdejší generální dodavatel. Jde o ostravské Hutní montáže, které jsou součástí strojírenského uskupení Vítkovice Machinery Group podnikatele Jana Světlíka.
Ostravané tvrdí, že jim město Ústí nezaplatilo za vícepráce, které na mostě odvedli. »Dlužná částka je vyčíslena na zhruba čtvrt miliardy korun,« uvádí mediální zástupkyně Hutních montáží Eva Kijonková. Jak dodává, k tomu je ale třeba přičíst ještě příslušenství. Souhrnně tak jde po dvanácti letech o sumu už okolo 600 milionů korun. Probíhá soudní řízení, kde se momentálně čeká na vyhotovení revizního znaleckého posudku (první posudek údajně z větší části nároky Hutních montáží uznal).
K mostu není vázáno žádné zástavní právo, finanční závazek tedy zůstane na městu, ŘSD se netýká. Kdyby soud s Hutními montážemi ústecká radnice prohrála, bude mít na svém území nejen architektonicky cenný, ale také jeden z nejdražších mostů ve střední Evropě, který zůstane ekonomickým mementem pro další generace.
Jiří Pšenička
600 milionů korun
chtějí po Ústí doplatit ostravské Hutní montáže.

Mostní dílo tvořící protiváhu Mariánské skále poutá pozornost, ale též varuje další radnice před nákladnými investicemi. Foto:Profimedia.cz
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jiří Pšenička



