Že by Česko zachvátila ekonomická krize? Nesmysl. »To se jen předcházející nenormální ekonomický růst dostal do normálu, v němž se firmy v Česku musejí učit podnikat,« prohlašuje Libor Musil, majitel firmy LIKO-S ze Slavkova u Brna.
Musil tvrdí, že tuzemští podnikatelé budou mít jen to, co si vydobudou. Poprvé v novodobé historii si musejí zvykat žít v ekonomice bez vnějšího růstu a vnějších stimulací. Každý má prý nejvyšší čas se začít starat o sebe, aby se uživil.
Musil se tímto krédem řídil už v devadesátých letech, kdy jeho firma začala jako první v Česku montovat stropní podhledy a příčky. Dnes je společnost LIKO-S známá především díky administrativním, logistickým a výrobním objektům, které lze snadno postupně rozšiřovat.
Přestavby za provozu
Podnikat se Libor Musil svým způsobem učil už v mantinelech socialismu. Jako motocyklový závodník dokázal za české sklo směnit s kolegy z Itálie třeba pístní kroužky. Počátkem devadesátých let pak se svým tchánem založil vlastní firmu, až v roce 1994 vznikl LIKO-S.
Za dobu své existence společnost postavila 430 halových objektů, namontovala 2,5 milionu metrů čtverečních stropních podhledů a 350 tisíc metrů čtverečních montovaných příček. Loni její tržby dosáhly 400 milionů korun, letos plánuje pokořit hranici půl miliardy.
Haly staví hlavně pro malé a střední firmy, které se rozrůstají postupně. LIKO-S totiž nabízí objekty, které lze průběžně měnit podle potřeb zákazníka. Investorovi vyhovuje, pokud se nemusí příliš zadlužit. Naopak může například výrobní halu rozšiřovat postupně s narůstajícím objemem produkce.
»Máme vlastní velmi flexibilní systémy. Halu jsme třeba schopni přistavět tak, že neomezíme vůbec provoz. Vnitřní uspořádání našimi příčkami funguje zase tím způsobem, že odpoledne zaměstnanci odejdou a my jim do druhého dne předěláme prostorové uspořádání,« vysvětluje možnosti ředitel divize Živé stavby ve firmě LIKO-S Roman Macko.
Slavkovská společnost zaměstnává v současnosti 110 lidí, v zahraničních zastoupeních má dalších dvanáct pracovníků. Dceřiné pobočky firma vybudovala v Polsku, Maďarsku, Chorvatsku a na Slovensku.
Haly se značkou LIKO-S najdete v Německu, Nizozemsku, Švýcarsku, Francii, Itálii, ale také ve vzdálenějším Kazachstánu či rovníkové Africe, na spadnutí je kontrakt ve Spojených arabských emirátech. V dílnách ve Slavkově při návštěvě Ekonomu právě vyráběli žíhací pec určenou do Číny a pohyblivé jeviště pro Státní operu ve Vídni.
Prestižní Filadelfie
Na tom, že je LIKO-S prosperující společností, mají podle Libora Musila zásluhu zejména pracovití a nadšení lidé kolem něj. »Těžko si zvykám, že to jde beze mne. Ale na druhou stranu je to úžasný pocit, nejkrásnější odměna manažerovi, když firma funguje i bez něj,« uvádí sedmačtyřicetiletý podnikatel.
Když přijde řeč na konkurenci, poměřuje se slavkovský podnik se zahraničními společnostmi. Především s nimi se totiž pere o zakázky. Mezi dodavateli příček jde o francouzskou firmu ABCD a německou Nüsing, v halových objektech soupeří s finskou Ruukki.
Na českém trhu nedávno LIKO-S získal prestižní zakázku. V komplexu BB Centrum na pražské Pankráci dělá podhledy a příčky v sedmnáctipatrové budově Filadelfie. Jeho úkolem je přitom zušlechtit kolem třiceti tisíc metrů čtverečních kancelářské plochy. Celkový objem práce na Filadelfii představuje 1,9 miliardy korun, LIKO-S z nich dostane 29 milionů.
»Zakázku získali na základě nabídky nejnižší ceny a předchozích referencí. V současné době tato náročná a rozsáhlá stavba finišuje a ani LIKO-S se nevyhnul dílčím vadám. Každopádně lze říci, že se snaží problémy řešit a vycházet nám vstříc,« hodnotí spolupráci Miroslav Fuks, mluvčí generálního dodavatele stavby, společnosti PSJ.
Mezi firmy, s nimiž LIKO-S spolupracuje častěji, patří například nadnárodní koncern Bosch. K posledním zakázkám pro tohoto klienta patří práce v Mikulově či Jihlavě. »Byli jsme s nimi spokojeni jak ve smyslu chování, tak ceny a kvality práce,« hodnotí vedoucí komunikace firmy Bosch Pavel Roman.
Zateplovací novinka
Od ostatních společností podnikajících ve stavebnictví se LIKO-S v současné době odlišuje izolační novinkou. Jako jediní ve střední Evropě získali možnost používat stříkanou pěnovou izolaci Icynene ze Severní Ameriky, která výrazně omezuje únik tepla.
»Testovali jsme ji sami na naší správní budově a propočítali jsme, že investice se nám v úspoře tepla vrátí už za tři roky,« prozrazuje místopředseda představenstva, zodpovědný za ekonomiku firmy, Bronislav Polák.
Plány společnosti nicméně sahají mnohem dále. Zákazníci prý oceňují, že jim LIKO-S zaručuje jak servis, tak dlouholeté zázemí. »Nejdůležitější pro klienta je, že tu budeme ještě za patnáct nebo třeba sto let,« uvádí ředitel divize Živé stavby Roman Macko. Jelikož syn Libora Musila hodlá po studiích a praxi v zahraničí vstoupit do firmy, možná to nebude až tak přehnaně optimistický odhad.
Marcela Honsová
Firma LIKO-S
- Stavební společnost sídlí ve Slavkově u Brna a jejím majitelem je Libor Musil.
- V Česku zaměstnává 110 lidí, v zahraničních zastoupeních 12 obchodníků.
- Loni dosáhla společnost celkového obratu přes 400 milionů korun, letos se dostane na 500 milionů.
Pod firmu spadá šest divizí:
- Interiéry, podhledy atd. zajišťují 50 % obratu
- Živé stavby, patří do ní variabilní objekty, podíl na obratu činí 25 %
- Icynene, specializuje se na zateplení budov
- Support, stará se hlavně o servis
- Export/import, zahraniční aktivity
- Výroba, produkuje ocelové skelety budov
Recept na krizi podle firmy LIKO-S
1. Přitvrdit platební podmínky. Zakázky, které nesplňovaly představy firmy o způsobu placení, odmítali.
2. Přímá cesta k zákazníkovi. Kontaktují raději přímo investory, než aby se snažili nabízet práci generálním dodavatelům staveb.
3. Posílit pozici zahraničních poboček. Soustředí se za všech okolností na růst firmy a získávání nových teritorií.
4. Přeskupit síly. Vytvořili tým ve složení obchodník, přípravář a projektový manažer, který zodpovídá za zakázku od začátku do konce.
5. Zaměřit se na vývoj. Vytvořili novou pozici ředitele pro výzkum a marketing.
6. Přijít s novinkou. Trhu nově nabízejí zateplovací pěnu Icynene.
7. Posílit kontrolu kvality práce. Výsledky obchodních manažerů a realizaci projektů sledují v týdenních intervalech.
430 hal
postavila firma LIKO-S za dvacet let své existence.
Seriál: Jak vyzrát na krizi
Představujeme firmy, které krizi dokázaly využít k rozvoji, a jejich recepty na úspěch:
- Husky CZ, outdoorové vybavení (č. 24/2010)
- Arboeko, okrasné dřeviny (č. 23/2010)
- Blex, kuchyňské náčiní (č. 22/2010)
Libor Musil si nyní užívá výhledu na Prahu. Dostal zakázku v budově Filadelfie v pankráckém BB Centru.
Foto: Jan Rasch