Vypadá to skoro jako sci-fi. Obchodní ředitel malé obalové firmy na kraji Brna Martin Chalupa stojí před stěnou, na kterou promítá interaktivní prezentaci. Její stránky obrací pohybem ruky ve vzduchu, dotekem na stěnu aktivuje promítané obrázky.

Prezentaci firma nechala vyrobit na míru a promítá ji potenciálním zákazníkům. Ti mají možnost v jejím průběhu zadat do výroby svůj obal, upravit jeho potisk podle svých představ a do skončení jednání jim ho dole v provozu na ukázku vyrobí. »Není to levná záležitost. Jedno takové sezení se zákazníkem spojené s výrobou obalu na míru nás přijde zhruba na 20 tisíc korun,« říká Chalupa.

V budoucnu chce takovým způsobem svou nabídku předvést každému zákazníkovi. Mohla by jich být až stovka za rok, takže firma by jen za prezentace dala řádově miliony korun ročně. Prý se to ale vyplatí.

Může za to náhoda

Společnost Top Tisk Obaly vznikla v podstatě náhodou. Martin Chalupa, dnešní obchodní ředitel a spolumajitel firmy, pracoval před deseti lety v reklamní agentuře a dostal nabídku odkoupit v ní podíl. Z transakce ale nakonec sešlo, a tak se Chalupa, spolu se svým kamarádem Jiřím Zajícem, který v té době pracoval jako polygraf, rozhodl postavit na vlastní nohy.

Založili malou tiskárnu běžných tiskovin. Na trhu bylo tehdy »přetiskárnováno« a nikdo jim nedával moc šancí.

Přesto uspěli a po roce podnikání dokoupili nový stroj, který umožňoval potisk silnějších materiálů. Obaly byly na světě. »Vše jsme se učili od píky,« vzpomíná Chalupa.

Módní kovový vzhled

Posledním přírůstkem ve vybavení továrny je unikátní ofsetový stroj ManRoland, který umožňuje metalický tisk takzvanou studenou ražbou. Výrobu papírových obalů evokujících kov nabízejí pod obchodním názvem Prindor.

Stroj brněnská tiskárna koupila na leasing za 80 milionů korun. V rozpočtu malé obalové firmy jde o rekordní investici. Chalupa ale věří, že se díky bezkonkurenční nabídce, kterou nyní může oslovit zákazníky, do čtyř let vrátí. Kovový vzhled obalů je totiž módním hitem. Výrobci luxusního zboží ho využívají u prémiových výrobků.

Podobných zařízení není v Evropě ani deset a v Česku je stroj firmy Top Tisk Obaly jediný. »Díky této technologii je možné docílit mnohem jemněji prokresleného obrazu, a tím i propracovanějších efektů,« tvrdí Chalupa.

Také přední výrobce obalů na českém trhu, firma Model Obaly, nákup stroje pro studenou ražbu zvažovala. »Vzhledem k současné situaci jsme jej však odsunuli,« sdělil Ekonomu šéf prodeje opavské obalové firmy Heřman Goldmann. Soudí, že poptávka po luxusních obalech s kovovým vzhledem v Česku zatím ještě není dostatečná.

Souhlasí s ním i jednatel pražské obalové firmy Helma Tisk Michal Čarvaš. Podle něho dnes není na velké investice vhodná doba.

Obal prodává

FirmaTop Tisk Obaly ovšem díky novému stroji rozšířila portfolio zákazníků především o výrobce luxusní kosmetiky, farmacie či potravin.

Obaly potištěné technologií Prindor zavedl například největší výrobce potravinových doplňků ve střední a východní Evropě Walmark.

»Pro dosažení luxusního vzhledu bylo dříve potřeba použít složitějších technologií,« vysvětluje marketingový ředitel Walmarku pro ČR Libor Musil. Jeho firma proto loni využila studenou ražbu hned u několika vánočních výrobků.

»Zákazníci si v dnešní době uvědomují, že obal prodává,« přitakává Chalupa. A o to více to platí o luxusním obalu.

Zákazníci ale sami od sebe nepřijdou. A to ani v případě, když firma nabízí takzvanou studenou ražbu pro metalický tisk jako jediná v republice. Náklady na marketing proto loni Chalupa výrazně zvedl. Za propagaci utratil asi šest milionů korun. Firma od loňska například více inzeruje v odborném tisku a na internetu.

Slibný rok

Top Tisk Obaly patří mezi menší firmy českého obalového průmyslu. Ten zasáhla ekonomická recese a odborníci se bojí výrazného poklesu.

»Původně jsme očekávali, že se v Česku za rok 2009 spotřebuje obalů řádově za 43,5 miliardy korun. Skutečnost bude ale asi o 20 procent nižší,« odhaduje ředitel obalového institutu SYBA Vlado Volek.

Zatímco produkce obalů pro potravinářký průmysl je stabilní, institut registruje propad v obalech pro sektory nejvíce zasažené krizí: strojírenství a spotřební průmysl.

Ani Top Tisk Obaly se poklesu tržeb nevyhnul. Chalupa ale čeká mírnější snížení než zbytek obalového cechu. Jeho tržby by měly dosáhnout asi 140 milionů korun, o deset procent méně než v roce 2008.

Pokles firma pocítila hlavně začátkem roku. Od března, kdy rozjela nový stroj, se jí ale dařilo výrazně lépe. Především od druhé poloviny roku, kdy výrobci začali připravovat vánoční balení, tiskl Prindor naplno.

V letošním roce proto Chalupa plánuje návrat k růstu. A ten nebude ledajaký. »Očekáváme, že tržby se budou blížit 180 milionům korun,« tvrdíl.

Marcela Fialková,
ekonomická novinářka

Top Tisk Obaly
- Firma vznikla v roce 2006, kdy převzala aktivity předchůdce Top Tisk.
- Vlastní ji na polovinu Martin Chalupa a Jiří Zajíc.
- Jako jediná v ČR provozuje tiskařský stroj ManRoland pro metalický tisk takzvanou studenou ražbou.
- Loni utržila 140 milionů korun, letos čeká růst.

Recept na krizi podle firmy Top Tisk Obaly

1. Nebát se v krizi investovat:
Firma pořídila unikátní stroj pro potisk obalů s kovovým vzhledem. Očekává, že díky poptávce po luxusních obalech jí razantně stoupnou tržby.

2. Být inovativní v jednání se zákazníky:
Management nechal vyrobit interaktivní prezentaci, při které si zákazník může zadat svůj obal, a během jednání mu ho v provozu vyrobí.

3. Nepodceňovat marketing:
Ani v době krize neomezila firma své marketingové aktivity. Naopak náklady na inzerci se loni zvedly.

4. Nabízet unikátní produkt:
Unikátní stroj ManRoland je jediný v Česku. Přivádí tak firmě nové zákazníky.

Seriál: Jak vyzrát na krizi
Připravujeme profily firem

Ebrana - výrobce webových stránek
Elton hodinářská - hodinářství
Eset - výrobce antivirů

Související