Jindřichohradecká likérka Fruko – Schulz má za sebou nejúspěšnější rok své historie. Díky vyšším prodejům se loňský hrubý obrat společnosti meziročně zvýšil o 10 procent na 1,1 miliardy korun. Jen na spotřební dani firma v roce 2009 státu odvedla 564 miliónů korun, informovala společnost týdeník Ekonom.
Fruko – Schulz meziročně zvýšila prodej lihovin o 17,7 procenta na 6,7 miliónů litrů. Polovina produkce připadla na tuzemák (rum), jehož výroba se meziročně zvýšila téměř o pětinu. Růst si udržela i produkce vodky, která se zvýšila o 29 procent na 1,9 miliónu litrů, zatímco mírný pokles zaznamenaly sladké likéry.
»Za velmi dobrými výsledky není jen předzásobení obchodníků kvůli vyšší spotřební dani. K tomu se rozhodly jen tři velké prodejní řetězce. Nám se hlavně podařilo vstoupit do dalších obchodních sítí a zvýšit podíl na výrobě privátních značek. Právě levnější, konzumní lihoviny totiž loni ovládly trh,« vysvětluje ředitel Fruka Josef Nejedlý. Úspěch je to podle něj o to větší, že spotřeba lihovin v Česku neroste, ale stagnuje.
Dařilo se i ovocným sirupům z produkce Fruko - Schulz, kterých se proti roku 2008 prodalo o 3,5 procenta více, tedy 1810 tun.
Přestože i v novém roce výroba Fruka – Schulz zatím pokračuje naplno, Nejedlý předpokládá, že letošní prodeje mohou klesnout o pět až sedm procent. »Projeví se předzásobení obchodníků, zdražení lihovin i ekonomická recese,« předpovídá. Firmám může naopak pomoci pokračující očista trhu od nelegálních dodavatelů nezdaněných lihovin.
Jedna z konkurenčních likérek Jan Becher - Karlovarská Becherovka počítá svůj loňský finanční rok od července 2008 do června 2009. Běhém té doby jí kvůli krizi klesl zisk v porovnání s předchozím obdobím o zhruba 26 milionů korun na 226,8 milionu. Výkony firmy, která je součástí nadnárodní skupiny Pernod Ricard, přesáhly 812 milionů korun a meziročně se zvýšily zhruba o 65,4 milionu. Likérka vyrobila celkem přes 7,5 milionu litrů alkoholu, což byl meziroční růst asi o 2,5 procenta, a toto množství chce udržet. Z toho tvořila téměř 80 procent klasická Becherovka, zbytek zastupovala Becherovka Lemond a v malém množství speciální likéry KV 14 a Cordial Medoc.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



