Pouhá hodina až dvě na vyřízení objednávky. Čtyřiadvacet hodin na její doručení po celém Česku a na Slovensku, k tomu ještě navíc dodávky do Německa, Rakouska a Maďarska. Zboží na skladu za šest miliard korun, denně vyskladněno téměř padesát kamionů a chyba pouze v každé dvousté zásilce. Ročně by se tu mělo protočit zboží až za 65 miliard korun.
Takové jsou v kostce informace o nově otevřeném obřím logistickém centru Tech Data v CTParku Bor u Tachova. Aktuální skladová plocha dosahuje skoro 50 tisíc čtverečních metrů.
Americká distribuční společnost výpočetní a komunikační techniky, digitální spotřební elektroniky a software Tech Data do svého nového skladu investovala přes devět milionů eur a jde o její největší sklad mimo území Spojených států amerických.
Velkou část investice spolkl automatický dopravník z dílny Siemens/Dematic, který se stará o rozvoz zboží ze skladu rovnou ke kamionové nakládce.
»Je to opravdu high-tech zařízení,« hodnotí šéfredaktor odborného měsíčníku Reseller Magazine Richard Voigts.
Pozitivně hodnotí logistickou centrálu i provozní ředitel distribuční firmy 100Mega Distribution Jiří Bláha. »Je to jeden z nejmodernějších skladů v oblasti IT, jeho vybudování nám usnadnilo dodávky zboží,« říká.
Příprava na růst
»Už teď prochází skladem pětina objemu všeho našeho zboží v Evropě. Do budoucna bychom chtěli z Boru obsluhovat až šestnáct zemí,« nastínil budoucí záměry s centrem obchodní ředitel Tech Data Distribution Ladislav Kocour.
O investicích, nutných v tomto případě na rozšíření, nechce Kocour hovořit. Předpokládá ale, že firma bude muset přibrat dalších padesát zaměstnanců. Zatím dává práci 150 lidem, třetina z toho jsou brigádníci, kteří pomáhají vykrýt sezonní špičky.
Prvním krokem k vytyčenému cíli bylo vybudování regionálního skladu produktů Cisco, který v Boru otevřela divize společnosti Tech Data - Azlan.
»Zlepšili jsme tím dostupnost produktů, a navíc nová správa zásob nám umožní lépe předpovídat a plánovat odbyt výrobků,« říká ředitel českého Azlanu Tomáš Cígler.
Ze skladu odcházejí také produkty HP, značky Xerox, Intel, Western Digital, Samsung a mnohé další. »Některé výrobky dodáváme přímo obchodníkům, dalšími zavážíme menší sklady po Evropě,« vysvětluje manažer logistického centra Petr Jahoda.
Tech Data si mimo jiné slibuje výrazné zvýšení obratu i distribucí mobilních telefonů. Zatím sice z Boru u Tachova dodává mobily jen pro německý trh, ale připravuje se expanze do dalších zemí. Hodně pomůže i dohodnutá výhradní distribuce telefonů Nokia.
Kouzla moderního skladu
Vybavenost skladu se projevuje i v dalších službách, které dokáže Tech Data svým zákazníkům nabídnout. »Umíme například přidat tonery k tiskárnám, vše zabalit do jednoho balení a navíc polepit nezbytnými samolepkami,« chlubí se manažer centra Petr Jahoda.
Další službou s přidanou hodnotou je Private Label. Služba, která umožňuje označit fakturu i dodávku zboží pouze logem obchodního partnera. Takovou službu mohou využívat například internetoví obchodníci bez vlastního skladu.
»My sami ale nic koncovým zákazníkům prodávat nebudeme,« uklidňuje zákazníky z řad obchodníků Kocour. Kdyby totiž firma Tech Data začala obsluhovat i jednotlivce, její současní zákazníci by se bouřili.
»Takový postup by se nám určitě nelíbil,« potvrdil ředitel logistiky internetového obchodníka Alza.cz Rudolf Žůrek.
Radan Dolejš


Logistické centrum firmy Tech Data zabírá skoro 50 tisíc metrů čtverečních. Foto: Archiv
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



