Kdo jednou jízdu za pomoci automatického navádění vyzkoušel, nejspíše potvrdí, že měl poté chuť zahodit autoatlas do koše. Prodejci automap ostatně potvrzují, že zájem o tištěné motoristické průvodce šel v posledních letech dolů.
Global positioning system (GPS) zasáhl v největší míře automobilovou sféru, ale setkat se s ním lze také v cyklistice, pěší turistice nebo v mobilních telefonech.
Jako první začali přístroje masově používat taxikáři, navigace ale spatříte také v policejních autech. A patří též do skupiny nejběžnějších dárků pod stromeček.
Mezi nejprodávanější značky se v kamenných obchodech i na internetu řadí ty s displejem o velikosti 4,3 palce a cenou od pěti do deseti tisíc korun. »Lidé nejvíc objednávají značky TomTom a Garmin. Ale při výběru jim, alespoň pokud víme, nejde o nejrůznější doplňkové funkce, zajímá je kvalita navigačního softwaru,« přibližuje zkušenosti Dominik Kotalík, zástupce internetového portálu Softcom.
Vstřícné automobilky
Značná obliba navigací přiměla ke spolupráci s jejich výrobci také automobilový průmysl. Přístrojové desky aut jsou již uzpůsobené pro montáž volitelného příslušenství. Na výběr máte ze samostatného autorádia či za příplatek audiosoupravy kombinované s autonavigací.
V takovém případě je ovládání rádia, palubního počítače i navigace sloučeno do dotykové obrazovky, joystiku, případně tlačítek na volantu. Cena za takovou »legraci« se ale pohybuje o řád výše než u přenosných typů.
Možná jsou i jiná řešení. Například mladoboleslavská Škodovka, která donedávna do vozů od octavie výše umisťovala zabudovaný systém, nabízí pro nejnižší řadu fabií kompromisní uchycení navigace přímo na palubní desce.
Tedy bez nutnosti připevňovat přísavný držák na sklo. Odpadají tak i kabely s napojením na zdířku zapalovače a navigaci lze jednoduše při každém opuštění vozidla vyjmout.
Nevěřte jim bezmezně
Přístroje samy jsou závislé na vložených digitálních mapách. Ty mají v nejaktuálnější verzi zpoždění minimálně půl roku za realitou, a při nákupu se tak vyplatí prostudovat, jakými podklady zvolená navigace disponuje.
Mapové podklady pro střední a východní Evropu bývají ve srovnání s její západní částí, kde se v roce 1997 objevil první přístroj, méně propracované. Často se navíc soustředí na velká a střední města, zatímco menší obce a méně obydlené části postrádají potřebné detaily.
»Mapy východní Evropy pro digitální navigování přes GPS před deseti lety vůbec neexistovaly,« říká Piotr Slaboň, zástupce mapové společnosti Navteq pro střední Evropu. »Pokud byly, zahrnovaly i cesty, které byste autem vůbec neprojeli,« uvádí.
»Zpracovatel podkladů vůbec nebral v úvahu povahu komunikace, její rozměry, zakřivení a účel,« doplňuje.
I v dnešní době se ale plná závislost na elektronickém navigátoru může řidiči nevyplatit. Do nesnází zavedla například řidiče rumunského kamionu, jehož souprava nedávno zdemolovala v úzkých ulicích pražských Vinohrad šest osobních aut a zablokovala dopravu. Muž totiž zadal své navigaci variantu »nejkratší trasa«, která nebere ohled na druh komunikací ani typ vozu, v němž je instalována. Pro kamion s návěsem se ale může taková zkratka snadno stát pastí, odkud se lze jen stěží dostat ven.
Krabička nestačí
Navíc sestrojit krabičku s relativně citlivou anténou schopnou přijímat satelitní signály sice dokáže ledaskdo, horší je to ale s podrobnými, reálnými a průběžně aktualizovanými podklady.
Ne, že by to byl vysloveně problém, ale rozhodně to není zadarmo. Investice do navigace totiž nákupem krabičky nekončí.
Chcete-li ji využívat skutečně plnohodnotně, je třeba mapy pravidelně po dvanácti či 24 měsících aktualizovat. To vás vyjde na sumu od několika set po několik tisíc korun v závislosti na tom, zda vám stačí jen Česká republika, nebo brázdíte s vozem celou Evropu.
Již zmíněná společnost Navteq má systém týmů, které neustále objíždějí své vytčené území a pomocí měřicích vozů přiřazují nová data ke změnám na místních komunikacích, doplňují nové silnice i stavby, kon-trolují orientační i popisná čísla.
Společnost TeleAtlas, která je dalším velkým hráčem na trhu, patří výrobci autonavigací TomTom. Stejně jako u Navtequ ale i v tomto případě jejích podkladů využívají i další prducenti.
»Pokud si koupíte naši navigaci, každé tři měsíce jsou k dispozici aktualizace. Kromě toho jsou zdarma ke stažení opravy map a je také možné upravovat je manuálně přímo v navigaci,« popisuje Lukáš Beňa zastupující společnost TomTom.
Jejich práce se potom přirozeně promítá do konečných cen výrobků i aktualizací podkladů.
Pro 21. století
Konec podobných problémů, do kterých se v Praze dostal rumunský řidič kamionu, může odstranit navigace, jež vezme v potaz i druh vozidla. Vlastník prostě předem navolí konkrétní rozměry, šířku, výšku a váhu své soupravy a navigace podle zadaných parametrů propočítá trasu, která by jeho vozidlo neměla zavést do komplikací.
Zajímavým doplňkem je možnost navolit dočasná dopravní omezení na zvolené trase. Řidiči navíc mohou mapovou společnost prostřednictvím jejích internetových stránek upozornit na objekty, které zatím nejsou zaneseny v podkladech. Společnost údaje ověří, objekt zmapuje a zařadí do aktualizace.
Někteří výrobci již také poskytují služby, které pohyb po Evropě dále výrazně usnadňují. Při přejezdu ze země do země navigace řidiče například upozorní na povolené rychlosti v obcích, mimo obce a na dálnicích, případně ho seznámí s nejdůležitějšími pravidly provozu. Tedy třeba s tím, zda je nutné mít přes den rozsvícená světla, jaká je povinná výbava vozu požadovaná tamními úřady či kolik alkoholu v krvi při jízdě policisté tolerují.
Nejnovější verze špičkových navigací kromě toho nabízejí vyjma zavedených možností volby cesty, tedy nejkratší, rychlé nebo ekonomické, i variantu »snadné« trasy. Ta se vyhýbá složitým křižovatkám, vracečkám nebo placeným silnicím.
Někteří výrobci také zabudovali do přístrojů kameru, která zobrazuje skutečnou cestu před automobilem a do ní promítá údaje, čte značky omezující rychlost a dokresluje na vozovku šipky pro aktuální změnu směru.
Pavel Hrabica
spolupracovník redakce
Navigace pro každou příležitost
Rozpoznává značky
Blaupunkt TavelPilot 500
Popis:
- Je vybaven kamerou sledující prostor před vozidlem, díky níž rozpoznává dopravní značky omezující rychlost.
- Informace se promítají do reálného obrazu.
- Přístroj obsahuje DVB-T tuner pro sledování televize.
Cena:
pod 12 000 korunami
Pro motorkáře
Becker Z 100 Crocodile
Popis:
- Je vodě odolným typem pro motocykly a čtyřkolky.
- Zobrazuje ve 2D i 3D (včetne vybraných objektů ve velkých městech).
- Baterie vydrží bez dobíjení 3,5 hodiny.
Cena:
7300 korun
Pro turisty a kolaře
Garmin Oregon 400t
Popis:
- Pro pěší a cyklisty má mapu světa, podrobnou mapu ČR i kompas.
- Navigace je odolná proti vodě (jeden metr pod hladinou vydrží 30 minut), prachu a nárazům.
- Dotykový displej je citelný i na přímém slunci.
- Baterie vydrží 16 hodin.
Cena:
9980 korun
Dámská volba
TomTom WhitePearl
Popis:
- Součástí je okrasné pouzdro.
- Vyhledávání bodu zájmu obsahuje například položky »místa k vidění«, »nakupujte do zemdlení« nebo »móda pro každý den«.
Cena:
pod 6000 korunami
Poslouchá na slovo
Garmin nüvi 860
Popis:
- Řadí se do nejvyššího patra známého výrobce.
- Disponuje mimo jiné funkcí ovládání hlasem.
- Pokyny a názvy hledaných míst musíte vyslovovat třeba v anglictině nebo němčine.
Cena:
pod 10 000 korunami
Čerstvé informace?
- Velcí evropští výrobci mapových podkladů, Navteq a TeleAtlas, v současnosti zkoušejí možnosti průbežných aktualizací třeba v případe dopravních uzavírek a rekonstrukcí.
- Přístroje by chtěli naučit vyznačovat také hustotu provozu, což je zatím možné jedině přes internet.
- Problém představuje financování, tedy to, kdo bude přenos internetových údaju do navigacních přístrojů jednotlivých uživatelů platit.
- Uvažuje se mimo jiné o tom, že by šíření aktuálních dat mohlo být zdarma výměnou za to, že řidiči budou zpětne poskytovat zprávy o dopravních změnách.
1997
právě v tomto roce se v západní Evropě objevily první navigace.