Pasažéři si ale na podmínky letecké dopravy nemohou stěžovat. Mají se stále lépe. Ceny letenek jsou totiž neuvěřitelně nízké a dopravci se navíc předhánějí s marketinkovými akcemi, jen aby nalákali cestující na paluby svých letadel.
Typickým příkladem je známá lowcostová společnost SkyEurope. Ta se několik měsíců potácí na hranici bankrotu. Je pod dohledem soudu a správce, který má na starost restrukturalizaci společnosti.
Přesto SkyEurope nabízí ve speciálních akcích letenky za velmi výhodné ceny. Dají se u ní třeba pořídit dvě zpáteční letenky Praha- -Londýn celkem za méně než dva tisíce korun.
"Nabídka akčních letenek má nalákat cestující, kteří by letenku za standardní tarif nikdy nekoupili," vysvětluje strategii leteckých společností Lukáš Košík, který provozuje internetový server Akčníletenky.com, zaměřený právě na shromažďování informací o nabídkách leteckých přepravců.
Ještě levnější low-cost
SkyEurope nejsou jediné nízkonákladové aerolinky, které nárazově snižují cenu letenek.
Ty nabízí v současné době většina společností. Proslulý je například Ryanair, zrovna teď má speciální marketingovou akci na milion letenek z Prahy za 209 korun.
Trochu jiný postoj ke zlevňování má maďarský nízkonákladový dopravce Wizz Air, který také operuje v Česku.
"Neděláme to tak často jako konkurence, protože i tak na českém trhu nabízíme v našich destinacích nejlevnější letenky," tvrdí vedoucí komunikace Wizz Air Natasa Kázmérová.
Při koupi letenek od lowcostostových operátorů je ale nutné dát pozor na další extra příplatky.
"Nízkonákladové aerolinky získávají čím dál víc peněz z vedlejších poplatků, jako jsou poplatky za odbavená zavazadla, odbavení na letišti či občerstvení na palubě letadla," upozorňuje na háček Barbora Nevosádová ze společnosti Two bits. Ta provozuje internetový server akcniletenky.cz, který se zaměřuje na levné letecké cestování.
Například k letence od Ryanairu za 209 korun je nutné ještě připočíst pět eur za check-in, stejnou částku jako manipulační poplatek za každého pasažéra a za kufr ještě dalších deset eur.
Do akce jdou i obři
Cestovatelé ale nemusejí spoléhat jen na akční nabídku lowcostových aerolinek. Speciální akce lze nalézt i v letových plánech velkých společností, jako jsou třeba British Airways nebo Lufthansa. Ty si zatím příplatky neúčtují, ale běžné tarify mají dražší.
Právě British Airways zrovna pořádají výprodej letenek do celého světa se čtyřicetiprocentní slevou.
"Zájem o takové akce je vždy velký, a to především do destinací, které patří u českých zákazníků mezi dlouhodobě velmi žádané. Jde třeba o Miami nebo Hongkong," řekla Ekonomu obchodní ředitelka British Airways pro střední a východní Evropu Anna Ingham-Grantová.
Vysoký zájem o levné letenky zejména po Evropě potvrzuje i Lufthansa. Zkušení cestovatelé vybírají zejména dálkové lety, protože tam lze opravdu ušetřit desetitisíce.
"Jde vždy o striktně limitovanou nabídku. U dálkových spojů se v ceně projevují velkou měrou náklady za pohonné hmoty, což možnosti poklesu cen limituje," vysvětluje Lukáš Košík ze serveru Akčníletenky.com.
Takové letenky jsou často obratem vyprodané, do prodeje jich jde totiž jen několik desítek. Kdo však má trochu štěstí a je flexibilní při rozhodování o datu odletu a místě dovolené, může pořídit zpáteční letenku třeba do Dominikánské republiky za necelých osm tisíc korun.
Radan Dolejš

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



