Odklad hlásí i další důležitý státem financovaný dopravní projekt: liniové řízení dálnice D1. Už v polovině září letošního roku měly být na dvou nejvytíženější částech této dálnice - v úseku z Prahy do Mirošovic a v okolí Brna - instalovány elektronické proměnné dopravní značky. Usměrňovaly by dopravu podle aktuální situace (s ohledem na nehody, povětrnostní podmínky a podobně).
Jak v rozhovoru pro týdeník Ekonom sdělil šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík, bylo nyní rozhodnuto o odložení výstavby na neurčito.
"Máme k tomu tři hlavní důvody. Jednak je třeba celý projekt přepracovat podle nových evropských standardů. Dále zabezpečit provázanost s budovaným pražským okruhem, což původní projekt neobsahoval. A v neposlední řadě dořešit, jakým způsobem bude systém budován u Brna v úseku Kývalka-Holubice, kde se počítá s rozšíření dálnice o jeden jízdní pruh v každém směru," sčítá příčiny Brunclík.
Proměnné značky měly přitom být hlavní součástí celého projektu liniového řízení dálnice D1. Jeho uváděná cena bez DPH je 2,4 miliardy korun a mnohými odborníky je od počátku považována za předraženou (jiní zase kritizují údajně nevhodnou architekturu systému).
Celou zakázku získala v prosinci 2007 bez tendru rakouská firma Kapsch jako subkontrakt ke smlouvám o vybudování a provozování elektronického systému mýta. Výstavba proměnných značek měla stát 272 milionů korun (o subdodávku pro Kapsch soupeřily firmy AŽD a Eltodo, výsledky soutěže ale ŘSD vetovalo).
Kapsch proto nyní žádá adekvátní náhradu. ŘSD se prý s firmou předběžně dohodlo, že protihodnotu bude představovat zakázka na další velkoplošné informační tabule. Loni jejich osazení Kapsch zabezpečil na dálnici D1 (22 kusů za 186 milionů bez DPH), teď by se měly objevit i na dalších, pravděpodobně D5 a D8. "Takto jsme se s nimi po složitých jednáních dohodli, cena kontraktu se nezmění," říká Brunclík.
Ostatní části projektu realizovaného Kapschem (kromě informačních panelů například i vybudování a provozování kamerového systému, systému detekce vozidel) prý zůstanou beze změn.
Ve výsledku to ale znamená, že žádné liniové řízení zatím na D1 nebude. Systém bude umět jen sbírat informace, zpracovávat je a jako doporučení předávat řidičům.
(jpš)
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



