Americká malá letadla budou přistávat na podvozcích české výroby. Technometra Radotín, dceřiná společnost Aera Vodochody, začíná v únoru vyrábět tlumiče příďového podvozku pro malé turbovrtulové letouny SR 22 společnosti Cirrus Design, jež působí ve státě Minnesota. Půjde o padesát sad tlumičů měsíčně.
"V dubnu zahájíme výrobu podvozků pro šestimístné turbovrtulové stroje LT americké společnosti Epic Air se sídlem ve státě Oregon," řekl týdeníku Ekonom Erik Zajíc, který na začátku tohoto roku převzal v Technometře funkci generálního ředitele (předtím byl jejím obchodním ředitelem).
V roce 2009 půjde o prvních dvacet čtyři sad, pak se mají počty zvyšovat. Obě tyto nové americké objednávky získala Technometra v loňském prosinci.
Do konce prvního čtvrtletí by k tomu měla přibýt další významná zakázka. "Patrně půjde o největší kontrakt v novodobé historii naší společnosti, ale zatím jsme vázáni mlčenlivostí," poznamenal Zajíc.

Nepropouštějí, nabírají
Technometra v roce 2008 zvýšila obrat meziročně o téměř padesát procent. Podle předběžných neauditovaných výsledků budou její tržby činit přes sto milionů korun.
"Díky zmíněným zakázkám se v následujících dvou letech naše tempo ještě zvýší," řekl Zajíc. Pro letošní rok firma počítá s dalším zhruba padesátiprocentním zvýšením tržeb. Plánuje proto přijmout několik desítek nových pracovníků, což je v záplavě zpráv o propuštění v českém průmyslu zajímavá změna. A zatímco za loňský rok podnik ještě vykáže ztrátu, letos se má dopracovat k zisku.
V Radotíně vyrábějí především podvozky a jejich části, dále ovládací systémy, hydrauliku a další letecké sestavy. Zhruba čtvrtinu produkce Technometra vyváží. Díky novým velkým zahraničním zakázkám se má podíl přímého exportu do dvou let zvýšit na dvojnásobek.

Vývoz přímý i nepřímý
Radotínská Technometra patřila po desetiletí k stabilním firmám českého leteckého průmyslu, neboť se do ní soustředila výroba veškerých podvozků, a to jak pro civilní, tak pro vojenské stroje.
"Po propadu tuzemské letecké výroby sice i Technometra hodně ztratila, část odborníků odešla, ale klíčové kompetence zůstaly, což nyní podniku umožňuje získávat nové zakázky. Pro nás je Technometra významným partnerem v oblasti obrábění," říká šéf společnosti Letov Letecká výroba Ivan Dubský.
K hlavním současným zákazníkům Technometry patří kunovický Aircraft Industries, již zmíněný Epic Air, původně francouzská skupina Latecoere, do které patří zmíněná pražská firma Letov Letecká výroba. A samozřejmě je to především mateřská firma Aero Vodochody. Díly, které odebírá Aero, ovšem nakonec většinou také putují do ciziny.
"Jde například o vrtulníky Sikorsky S-76, které Aero vyrábí kompletně až na dynamické části, jako jsou motory a rotory," upřesnila tisková mluvčí společnosti Aero Zuzana Kučerová.
Technometra se podle ní podílí také na kooperačním programu s italskou společností Alenia Aeronautica, v jehož rámci ve Vodochodech vyrábějí střední část křídla vojenského dopravního letadla Spartan. A do třetice jde o výrobu pro letouny Embraer 170 a 190. Technometra vyrábí díly a Aero z nich sestavuje dveře.
Aero, které je od roku 2006 ovládáno společností Oakfield ze skupiny Penta, je největším výrobcem letecké techniky v České republice. Společnost vykázala předloni čistý zisk 236 milionů korun a poprvé od roku 2004 se vrátila do černých čísel.
"Rovněž v leteckém průmyslu pochopitelně existují obavy z dopadů finanční krize," poznamenal Zajíc.
"Jsme velice opatrní, abychom do nějaké připravované výroby investovali a pak o všechny vložené peníze přišli. Jednotlivé projekty proto rozjíždíme až na základě dílčích plateb od zákazníků. Takže kdyby nějaký projekt nedopadl dobře, nenesli bychom celou ztrátu," dodal.
Historicky Technometra vyrobila více než deset tisíc podvozků letadel. "A nikdy se nestalo, že by náš podvozek zapříčinil nějaké letecké neštěstí," upozornil generální ředitel Zajíc.
Technometra se tak dosud podílí na generálních opravách starších československých letounů. Jde zejména o podvozky dopravního letounu L-410. Těch ještě po světě létá několik set a v Kunovicích se dosud v omezeném množství vyrábějí (zatímco chystaný nástupce L-610 se do výroby nikdy nedostal a prototyp jeho podvozku mají v Radotíně ve zkušebně).
V Radotíně zabezpečují také generální opravy podvozků cvičných proudových albatrosů z produkce firmy Aero Vodochody. Od letošního roku k tomu přistupují také bitevníky L-159.
Ze světa letadel však letos přicházejí i krajně nepříznivé zprávy.
Například největší světový výrobce firemních letadel Cessna Aircraft minulý týden oznámil, že plánuje propustit dalších 2000 lidí. Důvodem je zpomalení ekonomického růstu, které přimělo další zákazníky zrušit nebo odložit objednávky. Společnost již dříve uvedla, že propustí 2600 zaměstnanců. Celkem by jich mělo firmu opustit 4600. Cessna po celém světě zaměstnává patnáct tisíc osob. Nejvíce se snižování počtu zaměstnanců dotkne sídla firmy v Kansasu.

Problémy velkých firem
Ruské aerolinky S7 se zase staly první společností, která kvůli finanční krizi zrušila velký kontrakt na dodávky letadel Boeing 787 Dreamliner. S7 si měly koupit patnáct strojů v katalogové ceně 2,4 miliardy dolarů (51,1 miliardy korun), dodávky byly stanoveny na rok 2014. Zrušení je ranou pro Boeing, jehož nové letadlo má proti původním plánům dva roky zpoždění.
Boeing hospodařil ve čtvrtém čtvrtletí se ztrátou 56 milionů dolarů po zisku 1,03 miliardy před rokem. Americký výrobce loni dodal o patnáct procent méně letadel než předloni. Počet nových zakázek se propadlo 53 procent. Boeing propustí deset tisíc lidí (celkem jich má na celém světě přes 160 tisíc).
Také Airbus v lednu varoval před poklesem nových zakázek kvůli globální recesi. Francouzská a německá vláda se mu chystají pomoci.

Petr Korbel

Technometra Radotín
Obor:

Výroba podvozků a dalších leteckých sestav
Historie:
- 1920: Ctibor Pantoflíček založil firmu Pantof, která vyráběla automobilové díly
- 1932: zahájení vývoje a výroby leteckých podvozků
- 1938: první plně zatahovatelný podvozek
- 1958: firma byla začleněna do podniku Technometra Praha pod obchodním názvem Technometra Radotín
- Od roku 1960: vývoj a výroba podvozků pro vojenské cvičné letouny L-29, L-39, L-59 a civilní letoun L-410
- Od roku 1995: vývoj a výroba podvozků pro bitevník L-159 a pro malé dopravní letouny Ae 270, VUT 100 - Cobra a EV-55 Outback
- 1990: firma se stala dceřinou společností Aera Holding, a. s.
Počet zaměstnanců:
- přes 120 (letos)
Tržby:
- přes 100 milionů Kč (předběžný výsledek roku 2008)
Vlastník:
- Aero Vodochody (od roku 1998 je to stoprocentní vlastník)
- Aero je ovládáno firmou Oakfield ze skupiny Penta 
- Jde o největšího tuzemského výrobce letecké techniky 
- Loni vykázalo Aero čistý zisk 236 milionů korun

Zdroj: Technometra 

Historicky Technometra vyrobila více než deset tisíc podvozků letadel.

100 milionů korun
překročí tržby radotínské Technometry za rok 2008.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-33886800-z-radotina-do-celeho-sveta