Svět ohromil kousek pilota US Airways Chesleyho Sullenbergera, jenž po střetu s ptáky hladce přistál na řece Hudsonu se zablokovanými oběma motory. Zachránil všech 155 pasažérů. Co vlastně představuje srážka s ptákem pro letadla?

1. Jak často se letadlo s ptáky střetne?
Podle amerických statistik zkomplikovali ptáci za posledních osmnáct let 76 tisíc letů. V osmi případech přišlo o život jedenáct lidí.

2. Kdy k podobné nehodě došlo poprvé?
První zmínka je již v deníku pionýrů letectví bratří Wrightů z roku 1905. Tehdy jejich stroj ptáka zabil, ale žádné neštěstí se nekonalo. O sedm let později si Calbraith Rogers při havárii způsobené ptáky zlomil vaz.

3. Jak se letiště proti těmto střetům zabezpečují?
K plašení ptáků v okolí ranvejí se používá po celém světě moderní technika a přirození predátoři. Zaměstnanci například letiště objíždějí ve voze s ampliony, které vyluzují zvuky dravého ptactva, nebo přímo využívají dravých ptáků. Doprovodnými prvky ochrany bývají i výstřely, jež mají za úkol ptáky vyplašit.

4. Jaké opatření používá Letiště Praha?
"Používáme už od 80. let dravé ptáky. V současné době jde o deset sokolů a dva orly skalní," uvedla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. Sokolníci s nimi plaší ptáky i zvěř až do velikosti lišky od svítání do setmění.

5. Co musí letadlo vydržet?
Motory letadel jsou projektovány tak, aby vydržely srážku s alespoň třiapůlkilogramovým ptákem. V případě na řece Hudsonu měly kanadské husy váhu zhruba o polovinu vyšší.

6. V kterých fázích letu srážka s ptákem hrozí?
Při vzletu a přistání. Během letu je letadlo tak vysoko, že ptáky nemůže potkat.

7. Co pták v motoru způsobí?
Katastrofickým případem je, když pták vcucnutý do turbíny poničí rotor, upozornil pro agenturu AP expert Chris Yates. V tu chvíli totiž motor nepoškozují ptačí kosti, ale obrovské úlomky kovu.

8. Co musí pilot udělat při nouzovém přistání?
Pilot vydá signál mayday, pak upozorní palubní personál. V ideálním případě vysune podvozek. Cílem je zpomalit letadlo co nejvíce. Zároveň se vypne klimatizace, což má srovnat tlak v kabině a venku. Je-li dost času, pilot se snaží spálit co nejvíce paliva, aby bylo letadlo co nejlehčí.

9. Liší se nějak přistání na vodě?
Důležité je držet křídla zcela vodorovně, aby ani jedno nezavadilo o hladinu. Také se do vody přistává s větším sklonem. Mezi ocasem a nosem by mělo být asi dvanáct stupňů.

10. Jsou na podobné situace vyškoleni všichni piloti?
Byť se na vodě přistává zřídka, všichni piloti komerčních letů musejí absolvovat výcvik nouzového přistání na zemi i na vodě.

(aju)

Tipy a náměty posílejte na veda.ekonom@economia.cz

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-33176600-zazracne-pristani-na-rece