Ještě minulý týden měla českotřebovská firma CZ LOKO před podpisem významného kontraktu s litevskými železnicemi. Nová smlouva, zajišťující modernizaci dvaceti lokomotiv typu ČME-3, měla navazovat na dvě předchozí týkající se modernizace pěti a devíti strojů. Cena kompletní modernizace se pohybuje kolem 750 tisíc eur (přibližně 19 milionů korun) za kus.
Dnes je vše jinak a uzavření smlouvy je nejisté. Na Litvu totiž dolehla finanční krize, přeprava po železnici klesá a tržby klesají.

Nutné úspory
Litevci kvůli nedostatku financí některé projekty škrtají a zároveň vytvářejí tlak na snížení cen u svých partnerů. "Buď dokážeme snížit cenu o zhruba sedm procent, nebo o kontrakt přijdeme," řekl týdeníku Ekonom generální ředitel společnosti Josef Bárta. "Proto teď jednáme se svými dodavateli o nižších cenách a snažíme se najít úspory v nákladech."
Na nedostatek práce si však firma nestěžuje. Letos poptávka o více než 30 procent převýšila výrobní kapacity, zakázky proto přijímá už na rok 2011. Společnost stále nabírá nové zaměstnance a rozšiřuje kapacity - loni v České Třebové investovala 117 milionů korun, letos pak investovala do provozu v Jihlavě. Tržby v roce 2007 dosáhly skoro 900 milionů korun, v letošním roce se očekává nárůst na 1,2 miliardy a v roce následujícím až 1,6 miliardy korun. Podobnou modernizací se v Česku zabývá ještě ŽOS Nymburk.
CZ LOKO obchoduje i s dalšími postsovětskými zeměmi. Má uzavřený kontrakt v Ázerbájdžánu, získání zakázky na Ukrajině je na spadnutí a probíhají jednání s Arménií. Podle Josefa Bárty se s těmito zeměmi obchoduje velmi dobře. "Považují nás za vyspělé a dobré partnery a v dieselových lokomotivách platíme za velmoc," míní.
Kromě úprav a modernizací starých lokomotiv, se CZ LOKO zabývá i výrobou nových. Letos v září se firma prezentovala na mezinárodním veletrhu INNOTRANS, který se konal v Berlíně. LOKO tam představila dvounápravovou dieselelektrickou lokomotivu a do budoucna je jejím cílem vyrobit čtyřnápravovou lokomotivu vlastní konstrukce. U nové výroby nechce společnost soutěžit s giganty typu Siemensu či francouzského Alstomu, ale spíš využít mezery na trhu a specifických přání zákazníků.
S postsovětskými státy obchodují i další české strojírenské firmy. Například akciová společnost Škoda Vagonka uzavřela s litevskou železnicí kontrakt na dvě příměstské elektrické soupravy za téměř 490 milionů korun.
"I nadále máme zájem na spolupráci s Litvou. Jedná se o velmi perspektivní trh," uvedla mluvčí Škody Holding Radka Pistoriusová. Jak dodala, protistrana využívá v jednáních standardních nástrojů k dosažení snížení ceny, avšak jiné tlaky spojené sfinanční krizí se zatím nekonají.

Vanda Krčmářová

CZ LOKO, a. s.
- Upravuje a modernizuje staré lokomotivy, ale vyrábí i nové.
- Sídlí v České Třebové, provozy má v Nymburku a Jihlavě.
- Má kolem 600 zaměstnanců.
- Tržby v loňském roce byly zhruba 900 milionů, letos očekává 1,2 miliardy.

750 tisíc eur
je cena kompletní modernizace jedné lokomotivy ČME-3.

Související