Společnost CS Cargo patří mezi pět největších logistických firem ve střední a východní Evropě. "Náš vstup na burzu vidím v horizontu dvou až tří let," říká v rozhovoru pro týdeník Ekonom předseda představenstva CS Cargo Management Tomáš Faller.

Máte řidičský průkaz na kamion?
Osobní auto, motorka, kamion ne. Nový kamion má automatickou převodovku, po mírném zaškolení bych asi odjel. Umět ho rozjet a řídit ho, to jsou ovšem dvě různé věci.

Jste bývalý finanční expert. Jak jste se dostal k vedení logistické firmy?
Začínal jsem ve společnosti Trifid a ta obchodovala s cennými papíry. Poté jsem působil v Safině, která separuje z odpadů drahé kovy. Stále ještě mám angažmá ve firmě Slezský kámen. Ale od roku 2004, se vstupem Trifidu do jičínského CS Cargo, pracuji v logistice.
CS Cargo byla původně regionální společnost, i když s obratem jedné miliardy korun. Až v dalších letech se firma zapojila do privatizace a koupila ČSAD Jičín.

A dnes se už hovoří o tom, že CS Cargo vstoupí na burzu. Tak kdy to bude?
IPO je cílem v horizontu dvou až tří let. Podle situace na trhu. Cítíme, že je šance ještě firmu zvětšit, zvýšit obrat, zlepšit a teprve poté jít na burzu.

Za tři roky jste se stali společností se zahraničními pobočkami, jejíž obrat loni překonal částku 4,3 miliardy korun. Co tomuto vývoji nahrálo?
Byl to souběh několika faktorů. Nosné byly zkušenosti Trifidu z předchozích let a kontakty na naše budoucí zákazníky.
Důležitý byl také přístup k penězům na expanzi nejen v Česku, ale i v ostatních zemích, což zajistil vstup silného investora, bankovní skupiny UniCredit, která má v CS Cargo 30procentní podíl. Doba byla navíc vhodná. Kamionová doprava začala obrovsky růst a nešlo už jen o dopravu, ale o logistiku, tj. skladování a přídavné služby.
Navíc se zcela proměnil i management a řízení firmy. Podnik do miliardy obratu ročně ještě nějak uřídíte, s větším objemem financí už to chce změnu.

A jak jste v loňském roce změnili způsob řízení?
Založili jsme CS Cargo Management se sídlem v Praze. Do té doby jsme řídili všechny naše nové společnosti včetně Šmidberský Transport a mGal z českého Carga, doslova z Jičína. Spousta lidí pracovala jak pro CS Cargo, tak řešila hospodaření, nové informační technologie a nastavování procesů ve firmách, které jsme akvírovali nebo založili. Dnes jsou lidé přímo vyčlenění na to, aby se podíleli se na expanzi a následně na řízení a kontrole nových firem.

Je podle vašeho názoru vhodná doba k akvizicím?
Rizika existují. Když jsme se připravovali na vstup do nových zemí, uvažovali jsme o třech možnostech. Buď budovat firmu na zelené louce, nebo se spojit na vznik firmy s nějakým významným klientem, to je osvědčená cesta. Třetí možností je akvizice, při níž získáte část trhu. Takový podnik lze nejrychleji nastartovat. Proto máme o akvizice velký zájem.

Finance na zahraniční expanzi jste tedy měli. Kam jste zamířili?
Nejdříve na Slovensko, kde jsme se spojili s firmou mGal spedition, poté jsme převzali společnost TSL Unitrans v Polsku. Pobočky jsme založili už také v Rumunsku, Maďarsku, Rusku a Německu. Zatím poslední, koho jsme koupili, je česká firma JTC Transcentrum z Jičína, zaměřená na dopravní a spediční služby.

A kam se vaše firma chystá teď?
Letos se chystáme zapojit do kontejnerové dopravy. Je to náš zcela nový byznys. Novinkou rovněž je, že se CS Cargo připravuje na vstup do další evropské země - Slovinska. Získáme tak přístup k již třetímu moři, což je důležité právě z hlediska rozvoje kontejnerové dopravy.

Kontejnery jsou budoucnost
Co spatřujete nového na využívání kontejnerů? Používají se přece dlouho. Proč by měly mít teď boom?
Nastává doba, kdy si mnoho firem nechává část komponentů vyrábět po celém světě, především však v Asii. Takřka jedinou možností je převážet pak výrobky do mateřské země kontejnery, a to nejdříve lodí, poté auty či vlakem.
Nepůjde navíc jen o to, dovážet vyrobené součástky, ale budou rovněž přibývat zákazníci, kteří budou vozit věci tam - například na zpracování. Konečná montáž zůstane asi v Evropě, ale různé díly se budou přepravovat stále víc. Evropu sužuje nedostatek pracovních sil a náklady na ně se zvyšují, což ovlivňuje negativně rentabilitu. Výroba se proto tlačí dále na východ.
Ale na kontejnerovou přepravu jsou zapotřebí speciální auta, která zatím nemáme.

A jaký máte názor na stále opakované téma nákladní vůz versus vlak? Není řešením kombinovaná doprava?
Chceme být připraveni na obě varianty, tedy i na možnost vozit kontejnery po železnici. Máme strategickou dohodu o spolupráci se společností Viamont (firma, v níž dříve jako spolumajitel působil současný ministr dopravy Aleš Řebíček - pozn. red.), pracujeme na několika projektech.

Není žádným tajemstvím, že mezi automobilovou veřejností jsou kamiony na našich silnicích postrach.
Já tomu rozumím. Je to pochopitelné do té chvíle, než si člověk uvědomí, že jinak zboží přepravit nelze. Vlak nedoveze tak velký objem zboží do místa určeného zákazníkem ve stanovenou dobu.
Jedinou cestou, jak zmenšit negativní dopad kamionové dopravy, je zkvalitnit cesty, po kterých jezdí, vybudovat vybavená odpočívadla a k tomu potřebnou infrastrukturu. Za to je pak třeba vybrat od dopravců peníze formou mýta a tlačit na to, aby po silnicích nejezdila stará nákladní auta, ale jen ta, která splňují přísné ekologické normy EU.

Nebojíte se, že na kamionovou dopravu dopadnou evropské snahy o snižování emisí? Zvýhodní to železnici?
Veškerá auta, která nakupujeme, splňují evropské emisní normy. Chceme mít mladá auta, má to totiž ekonomický profit - jezdí, nestojí v servisech.
Další dopad je na ekologii a s tím souvisí to, že předpokládáme, že jak v Česku, tak v celé Evropě se postupně bude víc diferencovat platba mýta. Věříme, že ekologická, tedy novější auta budou stále víc zvýhodňována i pokud jde o sazby mýta.

Vyplatí se objet silnice zatížené mýtem?
Objet mýto je dnes komplikované a neekonomické. Pokud musí být náklad někde rychle - a o tom to dnes je - tak téměř není možné mýto objet.

Co říkáte na zákazy jízd kamionů v určité dny?
Normálně se omezení týkají víkendů. Další restrikce se týkají letních měsíců a to je pro nás velmi nepříjemné, protože omezení začínají již v pátek odpoledne. Dokonce se vedou spory, zda by toto omezení nemělo platit po celý rok. Způsobilo by to velké potíže. Objem přepravovaného nákladu se nezmenší, takže se přepraví někdy jindy.
Soboty a neděle pro nás nejsou tak dramatické, ale v pátek odpoledne se kamiony vracejí ze svých cest.

Záloha přijde z Vietnamu
Máte dostatek řidičů? Prý budou vaše kamiony řídit cizinci zdaleka.
Jako "záložníky" jsme si vytipovali Vietnamce. Máme ve Vietnamu rozjednaný kontrakt. Museli by samozřejmě projít důkladným školením jako každý náš nový řidič. Nedostatek řidičů jsme zažívali zhruba před rokem, souvisel s růstem naší firmy.
Začali jsme se proto poohlížet po řidičích od Bosny a Hercegoviny přes Rumunsko až po Vietnam. Situace se však stabilizovala a krize nenastala. Naopak, hlásí se k nám mnoho domácích řidičů.

Čím ty lidi přesvědčujete? To jste tak zajímavý zaměstnavatel?
Přecházejí k nám z jiných firem. Ve všech pobočkách CS Cargo včetně těch zahraničních už pracuje téměř 2000 lidí.
Máme kvalitní vozový park, moderně vybavená, a tedy pro řidiče pohodlnější auta, roli hraje naše mzdová politika, systém bonusů.
Zaměstnanci také vědí, že u nás, v silné nadnárodní skupině, neexistují problémy s výplatami, ani jejich zpožďování.
Má to pro ně ale i negativní stránky. Jsou sledovanější než v některých jiných společnostech.
Pomocí systému sledování vozidel můžeme zjistit v kterýkoli okamžik, jestli řidič překročil maximální rychlost, jestli jede ekonomicky, jakou má spotřebu, kde parkuje, kde se zrovna nachází, zda se odchýlil od plánované trasy, dodržel přestávky a podobně. Naše kamiony jsou vlastně skladovací jednotky sledované online: zákazník v každém okamžiku ví, kde se jeho zboží nachází.

Jak to konkrétně funguje?
Jsme schopni elektronicky řidiči posílat ze všech poboček i z centra společnosti data, kam má jet, co má naložit.
V každém autě je zařízení, můžeme ho přirovnat ke zjednodušenému malému počítači, kde přijímá informace, ale může je taky odesílat. Je to oboustranná komunikace. Řidič tak může dostat aktuální informace o problémech, které vznikly na cestě, on nás na druhé straně například informuje, zda má ještě volné místo pro další náklad.

Drahou ropu zaplatí zákazník
Nemohou vaše podnikatelské plány narušit rostoucí ceny ropy?
Vycházíme v našich plánech z toho, že zboží se bude muset vždycky přepravit, je jen otázkou jak. Jsme přesvědčeni, že ještě dlouhou dobu to budou automobily a jako palivo se bude používat nafta. Je ale otázka, kde cenové nárůsty u nafty skončí.

Nařizujete řidičům, kde mají tankovat?
To není žádná novinka. Ano, určujeme řidičům, kde brát pohonné hmoty a kde ne. Hledáme vždy nejlepší zemi na tankování.

Které země to teď jsou?
Motorovou naftu se stále ještě vyplatí čerpat v Česku.
Další zemí by bylo asi Španělsko, protože tam naše automobily hodně jezdí a mají tam tedy za úkol doplnit pohonné hmoty. Relativně dobře vychází Belgie a Lucembursko. Pokud jde o Rakousko či Německo, ve srovnání s námi tam nafta vychází dráž.

Problém s pohonnými hmotami mají všichni konkurenti. Kdo to zaplatí?
Nezbude nic jiného než promítnout to do nákladů. Kdo to neudělá, dlouho nevydrží, protože jezdí se ztrátou. Nafta tvoří tak velkou položku v nákladech, že bez zvýšení cen přepravy nemůže mít taková firma dlouhé trvání.

A už tahle situace někoho položila?
Mám informace ze zahraničí, že už někteří menší přepravci skončili. Předpokládáme, že to přijde i tady.

Milena Geussová

Tomáš Faller (40)
- Vystudoval Vysokou školu báňskou - Technickou univerzitu Ostrava.
- Působil v představenstvu skupiny Trifid, dále Safina a Slezský kámen.
- Od roku 2004 působí ve skupině CS Cargo, je předseda představenstva CS Cargo Management.

Vznik logistické firmy
Co je CS Cargo
- Mateřská společnost CS Cargo Holding N. V. je registrována v Nizozemsku.
- Provozní firmy má v ČR, na Slovensku, v Rusku, Polsku, Rumunsku a Maďarsku.
- Vznikla v roce 1995, poskytuje komplexní dopravní a logistické služby.
- V roce 2007 zvýšila roční obrat na 4,3 miliardy korun, letos chce dosáhnout o 20 procent víc.
- Majiteli CS Cargo Holding jsou společnosti Trifid Holding (70 %) a UniCredit Group (30 %).

Akvizice
2007
- Šmidberský Transport (ČR)
- LOG-IN CZ (ČR)
- mGal spedition (SR)
2008
- JTC Transcentrum (ČR)
- TSL Unitrans (Polsko)

Související