Kraťasy a tričko s krátkým rukávem. I takový může být letní pracovní oděv v některých českých firmách. Zejména technologické společnosti si na neformálním a pohodlném oblečení svých pracovníků zakládají.
"Dress code nemáme úzce vymezen. V letním období se u obchodníků zkracují rukávy košile, u zbytku firmy spíše délka kalhot. U žen jsou běžná tílka nebo topy," říká Rita Gabrielová ze Seznam.cz.
Advokáti se zapotí
Podobné je ve velké většině dalších oslovených firem - přes léto se zkrátka volí méně formální oděv. Ale i neformálnost má své hranice.
Například v advokacii, což je velice konzervativní prostředí, se vyžaduje dodržování pravidel formálního oblékání i v horkých letních měsících.
"V opravdu parných letních dnech, kdy tepoty šplhají nad 30 stupňů, se samozřejmě snažíme kolegům ulevit a pokud nemají schůzky s klienty, není potřeba, aby pánové nosili vázanky a dámy punčochy a uzavřenou společenskou obuv," vysvětluje Slavomíra Týmová z advokátní kanceláře Havel & Holásek.
Právě kontakt s klienty je pro styl oblékání (dress code) klíčový. Kdo ve firmě nepřijde do styku s klientem, má pravidla výrazně volnější než například tým obchodníků či zaměstnanců z přepážek.
"Zaměstnanci se oblékají dle profesního statutu firmy a povahy práce, za kterou jsou odpovědní. Oficiální pracovní oblečení - oblek u mužů a kostým u žen - vyžadujeme u zaměstnanců, kteří pracují v obchodní nebo administrativní sféře a setkávají se zákazníky či obchodními partnery," popisuje firemní dress code Pavel Kaidl z telekomunikačního operátora GTS Novera.
Ani méně formální oblečení v ostatních případech však neznamená roztrhané, špinavé džíny nebo šortky a plážové boty. "I když za okny panují letní vedra, je nutné dodržovat určitý styl a vkus odpovídající faktu, že je člověk v zaměstnání a nikoliv na plovárně," dodává Kaidl.
Nejsou sedmdesátá léta
Striktní profesní dress code se udržoval prakticky po celé dvacáté století. Sekretářky v halence a úzké sukni a muži v dokonalých oblecích ale dnes už působí trochu jako klišé. V 70. letech minulého století totiž nastalo pozvolné uvolňování v podobě obleků bez vest a klobouku, ženy přišly na chuť kalhotovým kostýmům, nízkým lodičkám a větším kabelkám.
Jednadvacáté století odložilo kravatu, která už většinou není nutnou součástí obleku. Klasický komplet navíc mohou suplovat méně formální kalhoty se sakem. Obuv může mít i lehce sportovní prvky.
Každý muž by měl volit oblečení podle své pozice v zaměstnání, ročního období i konkrétného plánu dne. Na valné hromadě budou džíny vypadat nevhodně, v reklamní agentuře bude oblek působit usedle.
A dámy? Celkový outfit by neměl v žádném případě působit vyzývavě. Stále aktuálnější jsou decentní šaty, doplněné kratším sakem či bolerkem, v oblibě se drží dvoudílné kostýmy s halenkou či topem. Velkou roli hrají, a to nejen u žen, boty, doplňky a šperky.
Žádnou uniformitu prosím
Uvolňování pravidel oblékání s sebou také nese větší rozmanitost šatníků.
"Naši zaměstnanci byli svého času rozpoznatelní uniformitou oblékaní, která se vyznačovala především tmavě modrými obleky. V dnešní době IBM po svých zaměstnancích takovouto uniformitu nežádá. Obecně je kodex oblékání postaven na principu, aby se zaměstnanec ve svém oblečení cítil na úrovni, i kdyby neplánovaně potkal třeba generálního ředitele našeho zákazníka," uvádí příklad Vlaďka Pavelková z IBM.
Uniformitu už odmítají i banky. "Průzkumy, jež jsme si dělali u klientů, nám potvrdily, že sami klienti si nepřejí přílišnou uniformitu v oblečení zaměstnanců banky. Oblečení by však mělo působit seriózně s ohledem na identitu zaměstnance, například věk. V horkých letních dnech zaměstnanci volí oděv letního charakteru, který zohledňuje principy uvedené výše," říká Simona Můčková z České spořitelny.
Také skupina Axa má svůj dress code: "Jsme finanční skupina a musíme tomu uzpůsobovat i reprezentativní vzhled našich manažerů. Vyžadujeme od všech zaměstnanců, aby chodili do zaměstnání řádně upraveni. Co se vedoucích pracovníků a managementu týče, jejich pracovním oděvem je oblek s košilí bez kravaty a tomu odpovídající oděv pro dámy," nastiňuje oděvní politiku skupiny Marek Zeman.
Volnější dress code na léto mají třeba zaměstnanci poradenské agentury Gartner. "Interně se nosí business casual, tedy oblek bez kravaty či kalhotový kostým, až smart casual, což jsou letní světlé kalhoty s košilí a lehkým sakem. Na výjezdních zasedáních může být povolen i casual dress code, kam spadá třeba tričko a kratší kalhoty," popisuje Klára Zavadilová.
Za zákazníkem s vázankou
Pokud se zaměstnanec dostane do přímého kontaktu s klienty, musí vždy působit profesionálním dojmem, spolehlivě a důvěryhodně.
"Obchodníci, kteří jsou v denním kontaktu se zákazníky, by měli chodit oblečeni formálně. Pro pány to znamená většinou oblek, pro dámy například kostým nebo vkusně sladěné kalhoty nebo sukně a košile či blůza," sdělil Ekonomu Jan Kopecký ze Siemensu.
A co radí v tomto případě mužům ředitelka oděvní firmy Steilmann Praha Anna Motlíková? "Nejpodstatnější v létě není světlá barva, ale především kvalitní odlehčený materiál. Velmi in je také len, který se sice mačká, ale při chůzi se opět vyrovná. Muži by se měli vyhnout košilím s krátkým rukávem, košile s ohrnutými rukávy vždy vypadá lépe."
Ženy by si na obchodní schůzky měly obléct transparentní punčochy nebo na nohy nastříkat punčocháče tekuté. Jedinou výjimkou jsou páskové sandály, pak by ale samozřejmostí měly být upravené a nalakované nehty na nohou.
Délka sukně by měla být adekvátní věku i postavě. "Šaty jdou letos v našich prodejnách na odbyt dvakrát více než loni," komentuje současný návrat ženskosti Anna Motlíková.
Casual Friday
Pobočky nadnárodních firem do Česka importovaly ze Spojených států takzvaný Casual Friday - volný pátek. Ten umožňuje nosit v poslední pracovní den před víkendem ležérní oblečení. Dobře upravené džíny proto začínají být v zaměstnání v některých společnostech běžné.
Volný pátek se objevuje u řady českých firem, praktikují ho třeba i v Axe nebo České národní bance. "To ovšem platí pouze v případě, že pracovníci nemají naplánované oficiální jednání," upozorňuje Pavlína Bolfová z ČNB opět na skutečnost, že pro styl oblékaní není důležité počasí, ale pracovní náplň.
Radan Dolejš
Business móda
Dámy
- Dámská móda pro formální příležitosti přináší v letní sezóně řadu nových trendů.
- Nosit se budou elegantní kovové a perlové lesky, objeví se lurexová vlákna, satén a další materiály s třpytivou povrchovou úpravou.
- Typickými barvami jsou temná vesmírná modř a odstíny stříbřitě šedé a antracitové, doplněné bílou.
- Střihy oděvů pro tyto příležitosti zůstanou v klasické siluetě, ovšem trendově štíhlé a s promyšlenými detaily.
Pánové
- V létě je možno i v klasickém pánském oblečení přidat na neformálnosti a sáhnout po stylu "smart casual".
- Barvami tohoto trendu jsou stylová černá, tmavě šedá a námořnická modř, doplněné světle šedou, bílou a růžovou, použitou například na košilích a tričkách.
- Materiály jsou převážně přírodní s jemným zpracováním: bavlna, měkčený len, pravá kůže, směs s hedvábím.
- Obleky mají mladistvě štíhlou siluetu, košile jsou s měkkými límci, umožňujícími nošení s kravatou i bez kravaty.
Pramen: Magdalena Drsová, Pietro Filipi
Na valné hromadě budou džíny vypadat nevhodně, v reklamní agentuře bude oblek působit usedle.
Jednadvacáté století odložilo kravatu, která už většinou není nutnou součástí obleku.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



