"Gratuluji - IQ máte 134 a patříte tedy k 15 % nejinteligentnějších lidí na světě". Kdo by neocenil tak atraktivní hodnocení? Na amerických webových stránkách, které nabízejí testování vlastní osobnosti, se to můžete dočíst už za pár dolarů. Avšak informace o tom, co si s tím počít dál, už stojí dost peněz.

Potvrzení vysokých schopností je jistě příjemné a dobře se prodává. Nestačí však jen vědět, jak takové schopnosti využít. Hlavní věcí tu je spíše možnost a schopnost dosáhnout jejich co nejlepšího využití.

TREND POMOCI K SVÉPOMOCI

Zdá se, že věková skupina kolem 35 až 45 let je nejvíce postižena nejistotami o vlastních cílech a možnostech a je proto i hlavní částí klientů kariérového poradenství. Velké podniky obvykle nabízejí svým pracovníkům pomoc formou systematické koncepce rozvoje. To, co se např. v IBM nazývá "Skills & Expertisen Management", umožňuje individuálně si určit příští pracoviště a získat k tomu i analýzu perspektiv. U takových interních koncepcí se dnes rozvíjí trend "pomoci k svépomoci". Ti, kdo hledají radu, se mají sami zabývat danou tématikou (v neposlední řadě i z nákladových důvodů) a sami si objasnit základní problémy.

UBS proto provozuje internetový portál "My Development", který umožňuje dostat se zdarma k informacím a k pomocným prostředkům všem 66 tisícům zaměstnanců kdykoli a z jakéhokoli pracoviště UBS po celém světě. Zvláště oblíbené jsou přitom "Self-Assessment Instrumente", ale i "checkliste" pro liniové manažery, které podporují členy týmů při plánování jejich rozvoje. Program "Global Welth Management & Business Banking" zaznamenal v dubnu 2006 31 tisíc návštěvníků.

ZNAJÍ PORADCI MODERNÍ METODY?

Kdo pro získání základních informací nemá k dispozici moderní instrumenty anebo služby personálního oddělení, může se obrátit na privátní poradenské organizace. Volba správného poradce by mohla zvláště laikům připadat dost obtížná, protože na trhu chybějí kvalitativní "značky". Res Marty, ředitel Švýcarského svazu poradců pro povolání (SVB), požaduje od členů svazu absolutorium příslušné vysoké školy a vysvětluje to tím, že jistota zacházení s diagnostickými nástroji je neodmyslitelná pro seriózní poradenství v oblasti povolání a životní dráhy.

Dieter Hauser, ředitel poradenství pro životní dráhu v Institutu aplikované psychologie (IAP) v Curychu, který má dlouholetou tradici v individuálním poradenství, považuje za hlavní kromě fundovaného vzdělání i trvalé další vzdělávání. "Jednou se nějakou metodu naučit a pak ji 10 let aplikovat, to není dobrý přístup. Poradce by měl spíše prokázat, že se pravidelně seznamuje s moderními koučinkovými a diagnostickými metodami." V poradenství je rovněž nutno překonávat i velké kvalitativní rozdíly. Posílat ty, kdo hledají radu, ke standardním testům a pak jim pouze předkládat jejich výsledky, považuje Hauser v poradenství za zcela nemožné. Skutečně se často najdou zákazníci, kteří mají velkou sbírku výsledků z různých assessmentů a přes množství získaných údajů nenacházejí způsob, jak pokračovat v kariéře. "Musíme do centra stavět člověka a nikoli jeho silné a slabé stránky," charakterizuje Hauser přístup svého institutu. Znamená to, že těm, kdo potřebují poradit, se musí ukázat i rozpor v jejich dosavadních výsledcích, nebo je upozornit na jejich ambivalenci, podle toho, jakou si přejí budoucnost.

Předpokladem tohoto procesně zaměřeného přístupu je pečlivé objasnění otázky: Jak se má zacházet s testy? Tak např. u vedoucích pracovníků odpovědných za výsledky podniku, je třeba vypracovat na základě testů a dotazníků zcela jiná kritéria než u specialistů. A stejně důležitá, jako analýza silných a slabých stránek, musí být i jejich odpověď na otázku životních cílů a motivace.

Jde o to, aby klienty, kteří hledají radu, uměli poradci podpořit v problémech, týkajících se využití jejich schopností a zkušeností na další cestě v jejich povolání. Poradci musí mít kromě toho navíc i přesné znalosti pracovního trhu a být zapojeni do hospodářské sítě.

Tyto znalosti mají většinou i haedhunteři, kteří nezřídka zastávají i funkci poradců. Například Clement Hoegr, ředitel Egon Zehnder Schweiz, vidí svou úlohu také v tom, jak svým zákazníkům zprostředkovat realistický pohled na jejich možnosti na pracovním trhu. Mnoho lidí hledá něco, co vůbec neexistuje, např. postavení CEO pro poradce-seniora, který však má jen pár let zkušeností v oblasti strategického poradenství.

Piazza K.: Wofür schlägt das Herz? io management, 6/2006, s. 39 - 41; zkráceno

- bou -

Související