
Ochranná známka je způsob, jak zabránit ostatním, aby používali stejné nebo zaměnitelné označení, ať slovní, grafické nebo kombinované. Ochrannou známkou je chráněno například slovní spojení Coca-Cola, grafické provedení tohoto názvu i charakteristický tvar láhve, v níž se prodává.
Ochrana prostřednictvím ochranných známek funguje na principu jejich úřední registrace a zveřejnění. Každý si tak může zkontrolovat, jestli to, co vymyslel, nekoliduje s něčím, co už dřív vymyslel (a má chráněno) někdo jiný.
CO ANO A CO NE. Ochrannou známkou lze chránit pouze označení, které lze graficky ztvárnit (napsat, nakreslit) a které umožní rozlišit výrobky a služby. Zní to logicky, takže lepší bude podívat se z druhé strany: co ochrannou známkou chránit nelze.
Požadavek grafické ztvárnitelnosti nepotřebuje komentář: vylučuje vůně nebo zvukové znělky a asi nehrozí, že by s ním měl přihlašovatel problém. S požadavkem rozlišitelnosti je to však horší.
Sem patří v minulém díle Školy Ekonoma popisovaná Perfektní půjčka, kterou Úřad průmyslového vlastnictví odmítl zapsat.
Chráněné nemůže být ani běžně používané označení. Příkladem je "hypoteční banka". Tak se přece lidově říká všem institucím poskytujícím hypotéky. Jedna z nich, Českomoravská hypoteční banka, si však řekla, že by bylo fajn, mít na toto označení monopol. Marně se snaží přesvědčit úředníky ÚPV, že pod tímto pojmem si každý představí jedinou hypoteční banku, a to právě tu jejich. Nezabírá ani argument v podobě přejmenování na Hypoteční banka, a. s.
Ochrannou známku nemůžete získat ani na tvary výrobku, pokud vyplývají z jeho technické podstaty. Je to logické, jinak by si někdo mohl skrz ochrannou známku na "předmět ve tvaru trychtýře" de facto patentovat trychtýř jako takový.
Ze zápisu do rejstříku ochranných známek jsou také vyloučena mimo jiné klamavá označení nebo označení obsahující "znaky vysoké symbolické hodnoty" (např. náboženské symboly). Přihláška ochranné známky může narazit i na některý zvláštní zákon (tak jsou chráněny například olympijské symboly). Anebo můžete narazit na obecné ustanovení zákona o ochranných známkách: ÚPV ochrannou známku nezapíše, jestliže "je zjevné, že přihláška nebyla podána v dobré víře".
JAK NA PŘIHLÁŠKU. Nultým krokem k získání ochranné známky je rozhodnutí, zda postupovat svépomocí, nebo jestli využít služeb specialistů. Oba postupy jsou obvyklé. Eurotel například od začátku své existence využívá služeb advokátní kanceláře, Český Telecom až do podzimu 2004 spoléhal na vlastní síly. Statistika říká, že prostřednictvím zástupců jdou asi dvě třetiny přihlášek.
Co se příslušného označení týče, prvním krokem k ochranné známce je (po posouzení, jestli příslušné označení vyhovuje všeobecným požadavkům na zápis) rešerše databází existujících OZ. Jinými slovy, je třeba zjistit, jestli naše označení už není chráněno. Jednodušší rešerše, hlavně pro Českou republiku a pouze pro slovní ochranné známky, není problém udělat svépomocí. Jen nezapomeňte projít všechny tři databáze: v Česku platí nejenom národní ochranné známky, ale i mezinárodní OZ a také OZ Společenství. Všechny najdete na webu ÚPV. Kompromisem je nechat si udělat rešerši odborníky z ÚPV. Nejjednodušší rešerše stojí 230 korun, cena rešerše na známky pro všechny státy EU přijde na pár tisíc.
Další otázkou je, pro které skupiny výrobků a služeb (třídy) chcete své označení chránit a v jakých státech. Pokud je států víc, asi se neobejdete bez pomoci specialistů. Potřebujete alespoň poradit, jestli podávat mezinárodní přihlášku, nebo jestli přihlásit OZ Společenství.
KOLIK TO STOJÍ. Přihláška OZ pro Česko stojí 5000 Kč, u přihlášek do víc než tří tříd se připočítává po 500 Kč. OZ platí deset let a dá se donekonečna prodlužovat vždy na dalších deset let (poplatek dělá 2500 korun).
Cena přihlášky mezinárodní OZ, která se podává přes ÚPV, je výrazně závislá na počtu přihlašovaných států a na tom, jestli jsou členy madridské úmluvy. Pokud jsou, je to 635 švýcarských franků za černobílou známku plus po 73 francích za čtvrtou a další třídu a po 73 SF za každý přihlášený stát. (Ceník najdete na na stánkách ÚPV.)
Přihláška OZ Společenství stojí 900 eur (750 v případě elektronického podání) plus 150 eur za čtvrtou a každou další třídu. Následná registrace je pak za 850 eur.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



