Téma věnované moderním formám vzdělávání vyvolává zamyšlení nad oběma nosnými výrazy: moderní a vzdělávání.
Co vlastně znamenají pro manažery v současném světě obchodu? Jako trenér a poradce v oblasti leadershipu a rozvoje managementu a jako praktikující manažer s více než dvacetiletou praxí mám na tuto oblast tento názor:
Výraz moderní může mít význam pokrokový nebo progresivní, tj. směřovat k novým postupům či technologiím, nebo ve smyslu soudobý spíše označovat současné trendy. V dnešním náročném a dynamickém podnikatelském prostředí se hlavním požadavkem manažerského vzdělávání stává jeho praktičnost a účinnost.
Pozorujeme zde jasný posun od pouhého získávání znalostí k rozvoji konkrétních dovedností a schopnosti jejich uplatnění v manažerské a obchodní praxi, tj. k rozvoji způsobilostí, často s výraznými prvky celkového rozvoje osobnosti.
V rozvoji manažerů zřetelně vidíme následující trendy:
Orientace na výsledek
Zaměření na rozvoj takových manažerských způsobilostí, které umožní realizaci strategických záměrů dané organizace.
Ucelená tréninkově-poradenská řešení
Řešení konkrétní podnikatelské priority je téměř vždy "vícerozměrné" a zahrnuje řadu faktorů. Je-li například prioritou dlouhodobé zvýšení prodejní výkonnosti, může být klíčovým faktorem trénink obchodníků (znalost produktu, schopnost vyhledat dostatečný počet "těch správných" zákazníků, efektivně zjistit jejich potřeby, atd.) nebo změna jejich postoje a chování (zákaznická orientace, kvalitnější vztahy se zákazníky, řízení teritoria, atd.).
Příliš mnoho obchodních ředitelů však zjišťuje, že ani opakovaně vložené prostředky do tréninku samy o sobě nemusí přinést očekávané výsledky. Na pozici obchodníků nemusí zrovna být ti správní lidé (výzkumy ukazují, že polovina lidí pracujících v prodeji by v prodeji pracovat neměla a že téměř čtvrtina obchodníků má sice předpoklady pro prodej, ale pro prodej v jiné komoditě). Dalším důvodem nižší výkonnosti může být systém řízení anebo styl vedení, které neumožní plně využít motivaci obchodníků.
Takovéto "vícerozměrné" problémy vyžadují komplexní přístup integrující tři hlavní prvky: assessment, trénink a poradenství.
Využití moderních nástrojů assessmentu
Moderní assessment umožňuje rychlé a efektivní posouzení osobnostních předpokladů pro úspěšné působení člověka v dané pozici, (tzv. Job-Match), nebo jeho osobnostního stylu pro kvalitní porozumění tomu jak efektivně motivovat, vést a rozvíjet daného člověka a/nebo pro účinnější využití vlastního stylu.
Hodnocení s využitím 360° zpětné vazby umožní rychlou identifikaci rozvojových priorit daného manažera s přímou vazbou na skupiny lidí, se kterými nejvíce spolupracuje. Moderní nástroje již umožňují online assessment i manažersky orientované zpracování získaných informací. Analýzy je možné provádět na úrovni jednotlivce i celých manažerských týmů. Takto lze rozvojový program účinně nasměrovat na to, co je v dané situaci to nejdůležitější.
Trénink zaměřený na rozvoj způsobilostí
Tréninková řešení se přesouvají od pouhého získávání znalostí k rozvoji dovedností formou osobního prožitku, řízené diskuse a nácviku s okamžitou zpětnou vazbou a osobní reflexí. Stále významnější je přístup založený na firemních a osobních hodnotách a na respektování individuálních předností a osobnosti účastníků při formování osobní manažerské filozofie a stylu.
Poradenství
Posledním dílem skládačky je poradenství. Je důležité při identifikaci priorit a možností řešení i při uvádění poznatků získaných v rámci assessmentu a tréninku do praxe. Pro zafixování žádoucích postojů a chování je totiž potřeba vytvořit účinný mechanismus: od akčních plánů a důsledného "follow-up", až po individuální koučování umožňující překonání překážek při implementaci.
Je zřejmé, že proces manažerského vzdělávání není jednorázovou záležitostí. Dlouhodobá perspektiva a ucelená řešení s využitím moderních přístupů v oblasti assessmentu, tréninku i poradenství z něj dělají velmi účinný prostředek pro úspěšnou realizaci strategických záměrů organizace.
jaroslav.prusa@ism.cz
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



