Rodinné podnikání v České republice neexistuje jako samostatná kategorie, a proto je často zahrnováno pod podnikání klasické, kde nejsou rozlišeny vlastnické charakteristiky. Podstatné rozdíly jak v oblasti personální a psychologické, tak v oblasti ekonomické a hospodářské, jsou zastřeny nepřiměřeným zobecněním, které vede k nedocenění rodiny a rodinných vztahů v podnikatelské rovině. Specifické sociální vztahy v rodinném podnikání nelze opomíjet. Naopak je třeba je zkoumat v širším měřítku, ne pouze v oblasti vlastnických vztahů.

Existuje jen málo výzkumů zabývajících se situací rodinných firem u nás. Většina studií na toto téma byla prováděna v USA a v západní Evropě. Výzkumy ve východní části Evropy jsou spíše ojedinělé. Legislativní rámec, který by rodinnému podnikání dal určitý řád, chybí úplně. Podle názoru českých podnikatelů jsou formulace dnešní legislativy velmi nepřesné, a pro rodinu komplikované. Rodinné podniky jsou nuceny najímat si externí pracovníky na specifické druhy činností, které kvůli složité legislativě nemohou vykonávat samy. Příkladem je vedení účetnictví či zpracování daňového přiznání.

Profesor Koiranen, přední evropský odborník na rodinné podnikání, působící na univerzitě v Jyvaskyle ve Finsku, na jedné z konferencí na téma rodinné podnikání uvedl, že "rodinné firmy tvoří páteř evropské ekonomiky". Jeho tvrzení dokládá i International Enterprise Research Academy, jejíž výzkumy uvádí, že rodinné firmy tvoří až 95 % veškerých podniků v EU. Největší zastoupení rodinných podniků má Itálie, kde je 95 % veškerých podniků rodinného charakteru. Nelze říci, že by rodinné firmy spadaly pouze do kategorie malého a středního podnikání. Mezi rodinnými podniky najdeme společnosti jako Channel, Henkel, Lego, Baťa, Budweiser a další spadající do kategorie velkých podniků, tedy těch, které zaměstnávají víc než 500 zaměstnanců.

Rodinné firmy mají podstatný podíl na tvorbě HDP a zaměstnanosti v evropských zemích. Například v Itálii tvoří 75 % HDP rodinné firmy a zaměstnávají 82 % osob.

Obdobná situace je i v ostatních členských státech Evropské unie. V České republice přesná čísla chybí. Jediným statistickým údajem v oblasti rodinného podnikání je počet podnikatelů včetně spolupracujících rodinných příslušníků z roku 2007, který udává 786,2 tis. osob z celkového počtu 937 tisíc podnikatelských subjektů. Více než polovina uvedených podnikatelů, včetně spolupracujících rodinných příslušníků, pak působí v oblasti služeb. Nedostatek statistických informací v České republice je patrně zapříčiněn i nepřesným vymezením pojmu "rodinné podnikání". Samotní členové International Enterprise Research Academy přiznávají, že definice rodinného podnikání, která by komplexně obsáhla význam rodinného podnikání chybí. Existuje řada definic, které ovšem na problematiku rodinných podniků nahlíží z různých, velmi odlišných úhlů. Profesor Koiranen se opírá o charakteristický rys rodinného podnikání, kterým je vlastnictví. Právě vlastnictví je faktor, který zajišťuje onu generační spojitost, díky které může rodinné podnikání existovat. Rodina je motivována zájmem, vycházejícím z vlastnictví majetku v podobě podniku. Zájem rodiny v podobě vlastnictví je předpokladem pro dobré vedení podniku.

CHARAKTERISTIKY RODINNÉHO PODNIKÁNÍ

Rodinné podniky celkově ozdravují českou podnikatelskou sféru. Dobré jméno firmy a tradici, kterou těžce vybudovaly se snaží udržet, a proto dbají na vysokou kvalitu výrobků a služeb. Jejich orientace je odlišná od klasických nerodinných podniků. Rodinné podniky jsou více než na krátkodobý zisk orientovány do budoucna, jde jim spíše o dlouhodobou orientaci. Daleko více než nerodinné podniky jsou schopny obětovat zisky k dalšímu zajištění chodu firmy, čímž se stávají odolnější vůči kritickým situacím. Rodinné firmy jsou též poměrně spolehlivým obchodním partnerem. Z výzkumů, které byly v oblasti rodinného podnikání provedeny (Strážovská, 2004, Hanzelková, 2006) vyplývá, že progresivita rodinných podniků spočívá ve skutečnosti, že poskytují pracovní místa rizikovým skupinám obyvatel. V některých zemích je zcela běžné, že podnikatelé zakládají firmu již jako rodinnou např. Japonsko, Finsko, Německo, USA atd.

Rodinné podniky se tak stávají jednou z možností řešení problému nezaměstnanosti. Většinou vykazují větší schopnost vytvářet nová pracovní místa. Tato schopnost zřejmě souvisí s jejich vysokým smyslem pro sociální odpovědnost. Některé rodinné firmy jsou závislé na předání mladšímu členu rodiny, většinou synovi, případně dceři. Úspěšné předání společnosti předpokládá poměrně dlouhodobou spolupráci nástupce a původního majitele. Právě zde se ukazuje otevřenost rodinných firem vůči např. mladým členům rodiny, absolventům, lidem bez praxe, kteří představují jednu z rizikových skupin.

Obdobným způsobem řeší rodinný podnik problematickou situaci na trhu práce v oblasti dlouhodobě nezaměstnaných. Zkušenosti z předchozího zaměstnání jsou tak využity ve prospěch rodinné firmy, která na oplátku dokáže usnadnit životní situaci svému zaměstnanci.

Síla rodinného podnikání tkví v jeho charakteristických vlastnostech. Vysoký smysl pro sociální cítění, důraz na kvalitu a tradici a motivace plynoucí z vlastnictví podniku jsou faktory, kterými se rodinné podnikání zásadně liší od klasického nerodinného podnikání. Výše uvedené charakteristiky dokládají, že rodinné podnikání má v ekonomice svůj nezastupitelný význam.

Ing. Pavla Odehnalová
KPH ESF-MU

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-22378410-vyznam-rodinneho-podnikani-pro-cr