Jednou z oblastí, která po našem vstupu do Evropské unie vyžaduje ze strany podnikatelů nejvíce pozornosti, je problematika soutěžního práva ES. Pravidla férové soutěže jsou jedním ze základních principů zajišťujících fungování jednotného vnitřního trhu Evropské unie a jejich dodržování je Evropskou komisí (generálním ředitelstvím pro hospodářskou soutěž) důsledně vymáháno. Komunitární soutěžní pravidla jsou nyní na území České republiky přímo aplikovatelná a Evropská komise získala v případě podezření na porušení těchto pravidel mj. pravomoc provádět šetření (společně s tuzemským Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže) přímo v prostorách tuzemských podnikatelských subjektů. Na základě Nařízení Rady č. 1/2003 o implementaci pravidel hospodářské soutěže upravených v článcích 81 a 82 Smlouvy o ES, které nabylo účinnosti dne 1. května 2004, došlo k dalšímu posílení těchto pravomocí a pracovníci Evropské komise mají nyní, za splnění určitých podmínek, pravomoc vstupovat i do soukromých obydlí vedoucích a jiných pracovníků daného soutěžitele (viz Ekonom č. 27/2004). Porušení soutěžních pravidel ES pak může mít za následek uložení citelných finančních sankcí ze strany Evropské komise dosahujících až deset procent obratu daného soutěžitele za předcházející kalendářní rok. Všechny tyto změny našly svůj odraz v novele zákona o ochraně hospodářské soutěže (zákon č. 340/2004 Sb.), která nabyla účinnosti dne 2. června 2004. Je proto v zájmu každého soutěžitele účinně předcházet případnému porušení soutěžních pravidel.

Zjištění a vyhodnocení rizik. Jedním z osvědčených opatření sloužících tomuto cíli jsou tzv. programy dodržování právních norem v oblasti ochrany hospodářské soutěže (dále jen programy slučitelnosti). Smyslem přijetí programu slučitelnosti je zejména zjištění a vyhodnocení rizik vyplývajících pro společnost z její podnikatelské činnosti s ohledem na dodržování soutěžních pravidel, a to včetně navržení opatření pro odstranění případného závadného stavu. Současně tyto programy podporují v rámci jednotlivých společností soutěžně konformní postupy při jednání s obchodními partnery či konečnými spotřebiteli.

Z pohledu zájmů individuálního soutěžitele pak tyto programy působí preventivně před nepříznivými důsledky porušení soutěžních pravidel, jako jsou zejména:

* nebezpečí uložení pokuty příslušným soutěžním úřadem, obecně je přitom patrná tendence soutěžních úřadů ke zvyšování ukládaných pokut v případech narušení soutěže;
* neplatnost a nevymahatelnost dohod porušujících soutěžní právo;
* možnost třetích osob uplatnit nárok na náhradu škody vzniklé v důsledku protisoutěžního jednání;
* poškození dobré pověsti soutěžitele v důsledku šetření ze strany soutěžních úřadů a případného negativního rozhodnutí ve věci samé; a
* zvýšené náklady společnosti a časová zátěž pro vedoucí pracovníky v důsledku správního řízení.

Struktura programů slučitelnosti. Z praktických zkušeností při přípravě programů slučitelnosti v oblasti soutěžního práva je možné doporučit, aby tento program sestával ze tří základních částí: právní audit, vypracování manuálu soutěžních pravidel a proškolení pracovníků.

Právní audit. Jeho cílem je zejména identifikování těch oblastí v podnikatelské činnosti soutěžitele, které představují potenciální nebezpečí z hlediska porušení soutěžních předpisů. V rámci auditu by měly být prověřeny veškeré smlouvy i neformální ujednání (např. záznamy telefonických hovorů, e-mailová korespondence, osobní poznámky z jednání apod.) z pohledu požadavků soutěžního práva. Pro každého soutěžitele je samozřejmě přijatelnější, pokud jsou určité problémové dohody anebo praktiky identifikovány (a napraveny) v rámci interního auditu než v případném šetření ze strany soutěžních úřadů.

Při formulování zadání právního auditu je nutné, aby bylo zohledněno postavení soutěžitele na trhu, charakter trhu (zda se například jedná o trh konkurenční, či naopak oligopolní, ustálený, nebo dynamicky se rozvíjející) a rovněž typ výrobků a služeb poskytovaných daným soutěžitelem. Rovněž lze doporučit, aby tato část programu byla doplněna simulovaným výslechem vybraných pracovníků společnosti. Tyto "výslechy" jsou zpravidla zaměřeny na objasnění podstaty problémových dohod či praktik a současně mohou být dobrou psychologickou přípravou na případný skutečný výslech v rámci správního řízení.

Právní audit by měl být zakončen závěrečnou zprávou pro nejvyšší vedení společnosti. Tato zpráva by měla poukázat na zjištěné nedostatky, zhodnotit rizika pro společnost a doporučit opatření k nápravě (např. ukončení právně závadné smlouvy, oznámení kartelové dohody soutěžnímu úřadu v rámci tzv. programů shovívavosti apod.).

Manuál soutěžních pravidel. Důležitou součástí programu slučitelnosti je seznámení vybraných pracovníků společnosti se základními principy soutěžních pravidel. V úvodní části dokumentu by mělo být uvedeno, že společnost si je vědoma své povinnosti jednat na trhu v souladu s platnými a účinnými právními předpisy v oblasti ochrany hospodářské soutěže. V následujících pasážích by pak měl manuál popsat základní principy soutěžně-právních norem se zaměřením na praktické aspekty jednání s konkurenty, odběrateli či dodavateli. Manuál bývá v tomto ohledu zpravidla rozdělen na následující části:

Kontakty s konkurenty. Soutěžní právo Evropských společenství stejně jako zákon o ochraně hospodářské soutěže vyžadují, aby soutěžitelé přijímali svá obchodní rozhodnutí nezávisle na svých konkurentech. Je proto důležité, aby příslušní pracovníci respektovali soutěžně-právní předpisy při veškerých jednáních se svými konkurenty (včetně setkání na neformální nebo společenské úrovni). Právní předpisy na ochranu hospodářské soutěže v této souvislosti zejména přísně postihují dohody o cenách, dohody o rozdělení trhu nebo dohody o manipulaci veřejných zakázek.

Vztahy s odběrateli a dodavateli. Soutěžní právo obecně zakazuje také dohody mezi subjekty, které si sice vzájemně nekonkurují, ale jejichž činnost na sebe navazuje, zejména ve vztazích výrobce (dodavatel) - distributor. Jedná se o tzv. vertikální dohody, přičemž z hlediska soutěžních úřadů je pozornost tradičně zaměřována zejména na stanovení cen pro další prodej, na ujednání omezující import nebo export předmětného zboží, smlouvy o výhradních obchodech nebo tzv. selektivní distribuční systémy.

Zneužití dominantního postavení. Pokud soutěžní úřady shledají určitou společnost za dominantní nebo jestliže je zřejmé, že společnost bude za takovou považována, je nutné věnovat náležitou pozornost soutěžním pravidlům téměř v každém obchodním vztahu a transakci, protože společnosti v dominantním postavení jsou podrobovány přísnějším pravidlům než společnosti bez takového postavení na trhu. Jako zneužití dominantního postavení jsou v praxi soutěžních úřadů posuzovány zejména nepřiměřeně vysoké nebo naopak nepřiměřeně nízké (dravé) ceny, diskriminace mezi obchodními partnery, poskytování věrnostních rabatů nebo vázané obchody.

Pravidla pro konkrétní situace. Součástí manuálu by mělo být i vypracování interních pravidel společnosti (kodexu jednání) pro určité situace, k nimž v podnikatelském životě pravidelně dochází. V této souvislosti lze doporučit podrobnější úpravu následujících situací:

Účast ve sdružení podnikatelů. Na účast v obchodních sdruženích (komory, asociace apod.) se rovněž vztahují předpisy na ochranu hospodářské soutěže, neboť obchodní sdružení jsou místem pro setkávání konkurentů. Podnikatelé se tak nemohou vyhnout aplikaci soutěžních pravidel tím, že budou jednat prostřednictvím sdružení. Jak komunitární soutěžní právo, tak zákon o ochraně hospodářské soutěže výslovně podřizují rozhodnutí sdružení soutěžitelů soutěžním pravidlům. Z tohoto důvodu je pro každého soutěžitele důležité, aby jeho zástupci ve sdruženích věděli, jak správně reagovat, bude-li diskutována například problematika cen či zamýšlených cenových zvýšení.

Obchodní korespondence. Nevhodně zvolená formulace v obchodní korespondenci může velmi negativně ovlivnit výsledek případného šetření soutěžního úřadu. Podnikatelé by se měli například vždy vyvarovat prohlášení naznačujícího, že zákazníkovi se dostává zvláštního (zvýhodněného) zacházení, používání podezřele znějících pokynů (např. po přečtení ihned zničte) nebo nadsazování postavení vlastní společnosti na trhu. Dodržení pravidel pro vytváření interní komunikace a obchodní korespondence může zabránit zbytečným problémům při jednáních se soutěžními úřady (samozřejmě za předpokladu, že samotná obchodní strategie nebude v rozporu se soutěžními pravidly).

Šetření v prostorách podniků. V případě, že Evropská komise nebo Úřad pro ochranu hospodářské soutěže mají podezření na porušení soutěžních pravidel, mohou provést místní neohlášená šetření. Soutěžní úřady nejsou povinny předem informovat dotčené společnosti o úmyslu provést takové šetření. Proto je účelné, aby v rámci společnosti byla přijata interní pravidla, která by stanovila zásady postupu odpovědných pracovníků v případě takového místního šetření. Součástí tohoto dokumentu by rovněž měl být popis pravomocí inspektorů soutěžních úřadů včetně zákonných omezení těchto pravomocí, procesní práva společnosti v průběhu šetření, vymezení informací, které musí být zpřístupněny v rámci šetření, a dokumentů, jež nepodléhají ediční povinnosti (například komunikace mezi společností a externím právním poradcem), jmenovité určení odpovědného pracovníka společnosti pro komunikaci s inspektory apod. Obecně lze říci, že cílem takového interního materiálu je zajistit, aby případné šetření v prostorách soutěžitele pouze minimálně narušilo chod společnosti za současného maximálního využití všech garantovaných procesních práv společnosti.

Školení pracovníků. Rovněž cílem této části programu slučitelnosti je rozšířit znalosti soutěžního práva na vybrané pracovníky společnosti (zpravidla se jedná o vedoucí funkcionáře společnosti a pracovníky prodejních oddělení). Smyslem není vytvořit v rámci společnosti experty na problematiku kartelového práva, ale praktickou formou (s využitím příkladů z rozhodovací praxe soutěžních úřadů) poukázat na prolínání soutěžních pravidel do podnikatelské činnosti společnosti. Rovněž lze doporučit, aby znalosti soutěžního práva byly v pravidelných intervalech obnovovány a prohlubovány, zejména s ohledem na přijetí nových právních předpisů nebo vývoje rozhodovací praxe soutěžních úřadů.


Vejmelka & Wünsch
Související