AUSTRALSKÁ VÍNA jsou v kurzu. Za 12 měsíců do července letošního roku dosáhl jejich vývoz rekordní výše jak v objemu (805 milionů litrů), tak v hodnotě (tři miliardy australských dolarů, tedy přes 51 miliard Kč). V 60. a 70. letech považovaly tradiční vinařské země, jako Francie a Itálie, Austrálii za nováčka, kterého není třeba se obávat. Ale již v 90. letech země klokanů prokázala, že je schopna produkovat slušná vína za přijatelnou cenu - a se srozumitelným, inovativním označením.
Austrálie je nyní čtvrtým největším vývozcem a šestým největším producentem vína na planetě. "Dosáhli jsme toho díky zvýšení vývozu vína v lahvích, v čemž se odráží růst ceny za litr a škála vín vyšší kvality. To je bezpochyby to, co si přejeme i do budoucna," říká Sam Tolley, ředitel Australské společnosti pro víno a brandy.
Sucho, jež postihlo Austrálii v roce 2006, umožnilo snížit přebytky produkce z předchozích let. Hlavním dovozcem australských vín zůstává Velká Británie. Za poslední rok jich koupila 285 milionů litrů za 974 miliony dolarů.
Australští producenti doufají, že změní image svých vín jako relativně levných a půjdou s renomé dramaticky vzhůru. Levnější směsi jako Jacobs Creek či Lindemans byly obrovským úspěchem v Británii i Americe. Doma Australané žertem říkají krabicovým vínům "ChČteau Cardboard" (krabice) a popíjejí levné "shardy" (Chardonnay) nebo "cab sav" (Cabernet Sauvignon). Ale australští producenti doufají, že spotřebitele přesvědčí, aby kupovali dražší vína. Ofenzivou luxusních vín a regionálních specialit by do pěti let chtěli zvýšit prodej o 70 miliard Kč.
"Udělali jsme si jméno dostupnými víny s dobrým poměrem kvalita-cena. Ale australská vína jsou mnohem více," prohlásil Eric Wisgard, manažer pro vztahy s veřejností Australské společnosti pro víno a brandy. "Naše špičková vína se vyrovnají nejlepším vínům na světě - mohou soupeřit se vším, co produkují Francouzi a Italové. Austrálie může nabídnout vše: od levné lahve po superprémiové víno pro důležitou večeři se šéfem firmy. Nadále budeme produkovat levnější vína, ale větší důraz položíme na prodej lepších vín v zahraničí."
Sucho, které v některých částech Austrálie trvá již šest let, letos snížilo produkci hroznů o 40 %. A v roce 2008 by mělo být sklizeno maximálně 1,4 milionu tun hroznů. Ať již bude nová marketingová strategie tamních vinařů úspěšná či nikoliv, jedno je jisté: australská vína zdraží jak doma, tak na exportních trzích.
Karel Ježek