Plať bez kontaktu



Do Evropy míří bezkontaktní karty. Spouští se jeden pilotní projekt za druhým. Společnost MasterCard Worldwide už uzavřela smlouvu s Royal Bank of Scotland Group pro využívání nové technologie v Británii, s Caja Madrid pro Španělsko a do konce roku 2007 spustí pilotní projekt ve spolupráci s italskou Poste Italiane. V Turecku uvedla na trh MasterCard ve spolupráci s bankou Garanti dokonce hodinky opatřené bezkontaktní technologií, kterými bude možné platit za zboží a služby.

O co vlastně u bezkontaktních plateb jde? Držitel karty, vybavené technologií MasterCard PayPass, přiblíží kartu ke čtečce, která je schopna přečíst data bez jakéhokoli fyzického dotyku s kartou. Díky tomu je placení mnohem jednodušší a rychlejší než jinými kartami nebo hotovými penězi.

Zatím se počítá s tím, že při platbách ve výši odpovídající 25 USD nebude držitel karty zadávat ani PIN, což většinou u pokladny zdržuje. Bezkontaktní platby mohou tedy nahradit i drobné mince. Zvýší se tím také penetrace používání karet na drobný prodej. Obchodníci s drobným zbožím dosud neuzavírali s bankami smlouvy o akceptaci karet, protože to při placení zdržovalo a zájem jejich zákazníků nebyl velký (trafiky, prodej jízdenek, fast food a podobně). U nákupů převyšujících částku rovnající se 25 USD bude držitel z bezpečnostních důvodů i při bezkontaktní platbě požádán o zadání PIN nebo o podpis.

Na počátku letošního roku bylo celosvětově v provozu už 14 milionů MasterCard PayPass a dalo se jimi platit na více než 50 tisících obchodních místech. Velmi oblíbené jsou například v řetězcích McDonald's, Starbucks nebo 7 Eleven v různých sportovních klubech a na stadionech.

Se zavedením bezkontaktních karet Mastercard PayPass se počítá v brzké době i v České republice. Jak potvrdil Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko, je to otázka měsíců. Právě probíhají jednání s jednotlivými bankami a obchodníky. O novou technologii projevují velký zájem a slibují si od ní zvýšení objemu nákupů placených kartou.

Zaváděním bezkontaktních plateb chce společnost MasterCard ještě více posílit svou pozici v Evropě. Letos na starém kontinentu vykázaly karty této společnosti dvouciferný růst ve srovnání se stejným obdobím roku 2006: U objemu plateb to bylo o 14,3 %, u objemu nákupů 14,7 %, u počtu transakcí realizovaných u obchodníků o 12,6 %, u počtu hotovostních transakcí o 11 % a u počtu vydaných karet dokonce o 18,2 %. Ke konci druhého čtvrtletí vydaly finanční instituce v celé Evropě 164 milionů karet MasterCard (toto číslo nezahrnuje karty Maestro a Cirrus) a v jeho průběhu uskutečnili jejich držitelé v regionu bezmála 1,4 miliardy nákupních transakcí. Karty MasterCard mohli použít na osmi milionech akceptačních míst v Evropě.

V Evropě také vzrostl počet karet značky Maestro a Cirrus, a to o 4,7 % ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2006 na více než 292 milionů karet. Spotřebitelé mohou prostřednictvím karet Maestro nakupovat nyní na více než 6,5 milionu obchodních míst po celé Evropě.

E33_64.gif

Světlana Rysková

Související