Plať bez kontaktu
Do Evropy míří bezkontaktní karty. Spouští se jeden pilotní projekt za druhým. Společnost MasterCard Worldwide už uzavřela smlouvu s Royal Bank of Scotland Group pro využívání nové technologie v Británii, s Caja Madrid pro Španělsko a do konce roku 2007 spustí pilotní projekt ve spolupráci s italskou Poste Italiane. V Turecku uvedla na trh MasterCard ve spolupráci s bankou Garanti dokonce hodinky opatřené bezkontaktní technologií, kterými bude možné platit za zboží a služby.
O co vlastně u bezkontaktních plateb jde? Držitel karty, vybavené technologií MasterCard PayPass, přiblíží kartu ke čtečce, která je schopna přečíst data bez jakéhokoli fyzického dotyku s kartou. Díky tomu je placení mnohem jednodušší a rychlejší než jinými kartami nebo hotovými penězi.
Zatím se počítá s tím, že při platbách ve výši odpovídající 25 USD nebude držitel karty zadávat ani PIN, což většinou u pokladny zdržuje. Bezkontaktní platby mohou tedy nahradit i drobné mince. Zvýší se tím také penetrace používání karet na drobný prodej. Obchodníci s drobným zbožím dosud neuzavírali s bankami smlouvy o akceptaci karet, protože to při placení zdržovalo a zájem jejich zákazníků nebyl velký (trafiky, prodej jízdenek, fast food a podobně). U nákupů převyšujících částku rovnající se 25 USD bude držitel z bezpečnostních důvodů i při bezkontaktní platbě požádán o zadání PIN nebo o podpis.
Na počátku letošního roku bylo celosvětově v provozu už 14 milionů MasterCard PayPass a dalo se jimi platit na více než 50 tisících obchodních místech. Velmi oblíbené jsou například v řetězcích McDonald's, Starbucks nebo 7 Eleven v různých sportovních klubech a na stadionech.
Se zavedením bezkontaktních karet Mastercard PayPass se počítá v brzké době i v České republice. Jak potvrdil Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko, je to otázka měsíců. Právě probíhají jednání s jednotlivými bankami a obchodníky. O novou technologii projevují velký zájem a slibují si od ní zvýšení objemu nákupů placených kartou.
Zaváděním bezkontaktních plateb chce společnost MasterCard ještě více posílit svou pozici v Evropě. Letos na starém kontinentu vykázaly karty této společnosti dvouciferný růst ve srovnání se stejným obdobím roku 2006: U objemu plateb to bylo o 14,3 %, u objemu nákupů 14,7 %, u počtu transakcí realizovaných u obchodníků o 12,6 %, u počtu hotovostních transakcí o 11 % a u počtu vydaných karet dokonce o 18,2 %. Ke konci druhého čtvrtletí vydaly finanční instituce v celé Evropě 164 milionů karet MasterCard (toto číslo nezahrnuje karty Maestro a Cirrus) a v jeho průběhu uskutečnili jejich držitelé v regionu bezmála 1,4 miliardy nákupních transakcí. Karty MasterCard mohli použít na osmi milionech akceptačních míst v Evropě.
V Evropě také vzrostl počet karet značky Maestro a Cirrus, a to o 4,7 % ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2006 na více než 292 milionů karet. Spotřebitelé mohou prostřednictvím karet Maestro nakupovat nyní na více než 6,5 milionu obchodních míst po celé Evropě.

Světlana Rysková
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



