V současné době se základní podmínkou ekonomické úspěšnosti a konkurenceschopnosti podniků stává nejen národně, ale velmi často i mezinárodně srovnatelná úroveň znalostí a dovedností lidských zdrojů - zaměstnanců, včetně optimální míry jejich sociální odpovědnosti, etické a morální vybavenosti.
Zatímco v zahraničí je oblast rozvoje a řízení lidí v multikulturních podmínkách studována s rostoucí intenzitou, v našem manažerském a podnikatelském prostředí jde o disciplínu dosud značně podceňovanou, zejména pokud jde o úroveň praktického businessu. Se vstupem do EU, stále rostoucím vlivem globalizace, zvyšující se mobilitou pracovních sil na evropském (i světovém) trhu práce, se velmi brzy stane i pro naše firmy nutností to, co se již trvale dostalo do povědomí velkých nadnárodních koncernů: je zapotřebí pochopit, že současný svět je multikulturní, že kulturní rozdíly tu prostě jsou, ať se nám to líbí či nikoliv. To znamená je respektovat a mít o nich alespoň základní vědomosti.
Dalším principem pro spolupráci s lidmi z jiných kulturních oblastí je rovněž vědomí, že naše tzv. západní kultura je sice jedinečná, nikoliv však univerzální. Situace dospěla tak daleko, že někteří odborníci v oblasti managementu tvrdí, že rozhodující kompetencí manažera zítřka nebudou ani tak jeho odborné znalosti a dovednosti, jako spíše schopnost přizpůsobit se lidem často zcela odlišných kultur. Nicméně základní povědomí o kulturní dimenzi fúzujících zahraničních společností je u nás dosud chabé.
Tento nedostatek pomáhá odstranit nová publikace prof. Ing. Růženy Petříkové, CSc., a kolektivu "Lidé v procesech řízení" opatřená podtitulem "Multikulturní dimenze podnikání" (Professional Publishing, Praha 2007, 1. vyd., 216 str.).
- tes -
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



