Prostřednictvím Daňového portálu můžete zjistit, evidují-li finanční úřady na vašem osobním daňovém účtu nedoplatek, přeplatek nebo zda je stav osobního daňového účtu vyrovnán.
Od 3. července 2006 zpřístupnila česká daňová správa na svých internetových stránkách Daňový portál, který slouží pro elektronickou komunikaci s daňovou správou a k získávání informací z daňového řízení. Největší výhodou poskytované služby je mít pod kontrolou platby vůči finančnímu úřadu, aniž by bylo nutné ho navštívit. Od 1. října 2006 je Daňový portál přístupný v tzv. ostrém provozu na internetových stránkách české daňové správy. Podmínkou využití této služby je vlastnictví tzv. kvalifikovaného certifikátu.
Co už umí
Pro komunikaci mezi daňovým subjektem a daňovou správou slouží Daňová informační schránka, která, zjednodušeně řečeno, obsahuje informace z daňového řízení, tedy i informace o stavu osobního daňového účtu v členění podle jednotlivých typů daní. Přístup k poskytovaným informacím je umožněn fyzické osobě, která je daňovým subjektem nebo která je oprávněna jménem daňového subjektu, popř. za daňový subjekt, jednat. Ke zřízení daňové informační schránky potřebuje tzv. kvalifikovaný certifikát.
Prostřednictvím služby stav osobního daňového účtu si lze ověřit, zda finanční úřady evidují k určitému datu na osobním daňovém účtu daňového subjektu nedoplatek, přeplatek nebo zda je stav osobního daňového účtu vyrovnán. Osobní daňový účet si lze představit jako přehled daňových povinností a plateb, které se vztahují k určitému daňovému subjektu a typu daně. Současně jsou k dispozici i údaje o platbách, které poplatníkovi zasílá finanční úřad. Díky tomuto dálkovému přístupu mají poplatníci pod kontrolou platby vůči finančnímu úřadu, aniž by ho museli osobně navštívit. Také u této služby je podmínkou vlastnictví tzv. kvalifikovaného certifikátu.
V rámci elektronického podání (EPO) je možné i nadále vytvářet a zpracovávat podání adresovaná daňové správě. Tato aplikace se neustále rozšiřuje a vylepšuje. V současné době lze prostřednictvím internetu zasílat tyto typy podání: daňové přiznání k dani z přidané hodnoty, souhrnné hlášení VIES, daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, daňové přiznání k dani z příjmu právnických osob, vyúčtování daně ze závislé činnosti, daňové přiznání k dani silniční, daňové přiznání k dani z nemovitostí, oznámení podle § 34 zákona o správě daní a poplatků (oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám), hlášení platebního zprostředkovatele podle §38fa zákona č. 568/1992 Sb., o daních z příjmů, podání obecné písemnosti a tiskopisy potřebné pro využívání služeb daňové informační schránky. Písemnost je možné pomocí aplikace EPO uložit, zobrazit nebo i vytisknout v PDF formátu a také elektronicky odeslat (podat) s využitím zaručeného elektronického podpisu (plně elektronické podání) nebo bez něj s využitím podání na tzv. e-tiskopisu (vybraná podání) s doručením správci daně.
Co umět bude
Elektronické doručování lze chápat jako výměnu písemností elektronickou cestou mezi správcem daně a daňovým subjektem prostřednictvím tzv. daňové informační schránky, která představuje bezpečné centrální místo k převzetí a evidenci všech elektronických písemností vztahujících se k daňovému subjektu.
Osobní daňový kalendář bude obdobou běžného elektronického kalendářového systému, který obsahuje pro konkrétní daňový subjekt termínový přehled úkonů (daňový itinerář), které má vykonat ve vztahu k české daňové správě.
Nahlížení do spisové evidence umožní daňovému subjektu elektronické zpřístupnění písemností z daňového řízení mezi ním a finančním úřadem. V současné době je nutné k nahlížení do spisu navštívit finanční úřad.
Personalizovaná elektronická podání urychlí daňovému subjektu komunikaci s českou daňovou správou tím, že data získaná z předchozích jednání budou předem vyplněna v elektronicky požadovaných formulářích a nebudou se muset opětovně vyplňovat veškeré údaje vztahující se k jeho osobě. Realizace uvedených služeb se předpokládá v průběhu roku 2007.
Jak získat přístup
Daňový portál bude pracovat s reálnými údaji, vedenými u jednotlivých finančních úřadů, proto je nutné dbát na dodržení bezpečnosti přístupu k těmto údajům. Daňový subjekt si musí pořídit tzv. kvalifikovaný certifikát občana, neboli zaručený elektronický podpis, který je podmínkou pro komunikaci se státní správou a obsahuje údaje jednoznačně identifikující fyzickou osobu. Pokud zájemci o přístup na Daňový portál již platný kvalifikovaný certifikát vlastní, nemusejí žádat o vydání nového.
Pokud daňový subjekt certifikát nevlastní, může se obrátit na akreditovaného poskytovatele certifikačních služeb, jejichž seznam je zveřejněn na internetových stránkách Ministerstva informatiky (http://www.micr.cz). V současné době jsou akreditováni tři poskytovatelé: První certifikační autorita, a. s., Česká pošta, s. p., a eIdentity, a. s. Cena kvalifikovaného certifikátu je pro občany od 190 Kč včetně DPH s platností na 1 rok. Pokud již daňový subjekt vlastní kvalifikovaný certifikát, je nutné, aby svému místně příslušnému finančnímu úřadu zaslal žádost o zřízení daňové informační schránky. Žádost musí být podána elektronicky prostřednictvím aplikace pro elektronické podání písemností pro daňovou správu (EPO) přístupné na internetových stránkách české daňové správy a musí být opatřena zaručeným elektronickým podpisem. Finanční úřad poté rozhodne o zřízení daňové informační schránky, a to do 15 dnů od obdržení žádosti. Z finančního úřadu daňový subjekt obdrží rozhodnutí o zřízení této schránky. Daňový subjekt může také ke zřízení schránky zmocnit fyzickou osobu udělením plné moci. O zrušení schránky může daňový subjekt požádat prostřednictvím žádosti o zrušení daňové informační schránky.
Pokud daňový subjekt obdržel rozhodnutí o zřízení daňové informační schránky, zbývá už jen podat přihlášku k nahlížení do daňové informační schránky. Tuto přihlášku je nutné finančnímu úřadu zaslat opět prostřednictvím aplikace pro elektronické podání písemností pro daňovou správu (EPO) přístupné na internetových stránkách české daňové správy a musí být opatřena zaručeným elektronickým podpisem. Finanční úřad do 15 dnů od obdržení přihlášky umožní přístup k informacím v daňové informační schránce prostřednictvím zaručeného elektronického podpisu.
DK
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



