Sedmým náměstkem ministra dopravy je od 1. února Emanuel Šíp (52), který vede zbrusu novou sekci ekonomiky a fondů EU. Posledních deset let pracoval především jako poradce v soukromém (např. společnost Viamont) i státním sektoru (místní rozvoj, doprava), nyní má pod palcem spoustu miliard, které do ČR tečou prostřednictvím operačního programu Infrastruktura řízeného právě Ministerstvem dopravy.

Na počátku devadesátých let pracoval Šíp na federálním ministerstvu financí a prezentoval se výrazně liberálními názory. Generálním ředitelem Českých drah se stal v lednu 1994, jeho kariéra nebyla příliš dlouhá (do června 1995). Snad nikdo se však v této funkci tak neproslavil a nezískal tolik odpůrců i příznivců. Chtěl reformovat železnici, a pak ji privatizovat. Jakmile však šlo do tuhého, tak se i pravicoví politici zalekli. Šíp z funkce odstoupil, když si ujasnil, že se mu reforma nepodaří. Jeho reformní kroky se v poněkud krotší podobě začínají uskutečňovat až nyní. Šípa v Českých drahách už vystřídalo pět dalších více či méně kontroverzních postav, životnost generálních ředitelů tady nebývá příliš dlouhá.

Samotný Šíp po odchodu pracoval také v ČSOB, byl členem dozorčí rady České pojišťovny a zejména se živil jako poradce, nejen pro otázky dopravy. Je respektovaný: média se ho ptají na názory a pořadatelé konferencí ho rádi zvou.

Milena Geussová
Petr Korbel
Emil Szirmai
lide.ekonom@economia.cz

Související