POŠTOVNÍ SPOŘITELNA ohlásila, že nový rok zahájí frontálním útokem. Nenabídne nové služby ani nižší poplatky, ale bude přetahovat klienty jiných bank. Využije k tomu sítě prodejců Českomoravské stavební spořitelny, která patří do stejné finanční slupiny ČSOB. Prodejci stavebního spoření budou přemlouvat lidi, aby si změnili účet a převedli své peníze do Poštovní spořitelny. Za přeběhlíky budou nepochybně inkasovat provizi. Podobný způsob boje, i když o něco skrytější, předvádějí i ostatní banky. Nejběžnějším trikem je nabídka úvěrových produktů, spojená s nutností založit si k nim běžný účet ve věřitelské bance. Klient nedostane žádnou službu navíc, protože na tento účet budou jen přicházet peníze, které si banka zase z účtu vyzvedne na splácení dluhu. Nicméně si za to naúčtuje poplatky, a tím si zvýší svůj zisk.
Variací na stejné téma je i novinka, která se objevila loni. Vzbudila velkou pozornost stále více zadlužených českých domácností. Jde o nabídku konsolidace úvěrů. Tři banky, BAWAG, GE Money Bank a Komerční banka, nabídly, že dlužníkovi, který do té doby řádně splácel své závazky, půjčí na to, aby se vyplatil u jiných věřitelů. Napříště už bude dlužit a platit pouze konsolidující bance. Chytrý tah. Zvláště když všechny banky trpí přebytkem likvidity, kterou nemají kam umístit, a úvěrování retailu jim přináší značné zisky.
Taková konkurence na retailovém trhu však spotřebitelům příliš nepomáhá, protože finanční služby nijak podstatně nezlepšuje ani nezlevňuje. Naopak může vést k tomu, že se banky začnou přetahování svých klientů bránit. Mají totiž velmi dobře spočítáno, že získat nového zákazníka je mnohem dražší, než si udržet stávajícího. Jde o to, zda začnou konečně o své klienty více pečovat, nebo budou postupovat spíše restriktivními prostředky, jako tomu bylo ještě donedávna, kdy penalizovaly například za vypovězení běžného účtu. Společným úsilím klientů bank a Sdružení obrany spotřebitelů ČR se podařilo poplatek za zrušení účtu téměř vymýtit. Jen tak pro zajímavost, jediná banka, která ho dodnes účtuje u Postžira, je právě Poštovní spořitelna.
Strategie přetahování klientů bank svědčí o tom, že trh drobného bankovnictví v České republice je nasycený. Nepodaří se už nijak pronikavě zvýšit počet těch, kteří si budou ochotni dobrovolně otevřít další účet, zvláště, když je jeho provoz v poměru k českým příjmům nákladný. České retailové bankovnictví se tedy ocitá na křižovatce. Může pokračovat v dlouhém a únavném boji se spotřebiteli o každý poplatek a nesplněný slib, což mu na prestiži nepřidá, nebo se může konečně začít ke klientům chovat korektně a za jejich dobré peníze jim dobře sloužit.
SVĚTLANA RYSKOVÁ
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



