Kontrola internetové reklamy na spotřebitelské úvěry, kterou právě dokončila Česká obchodní inspekce (ČOI), dopadla tristně. Opakovaně ukázala, že někteří poskytovatelé úvěrů nedodržují zákon č. 321/2001 Sb. o některých podmínkách sjednávání spotřebitelského úvěru. Ze 122 kontrolovaných reklam 26 vykázalo závažné nedostatky, což je 21,3 %. Výsledek je dokonce horší než v minulém roce, kdy vykázalo nedostatky 18,5 % kontrolovaných reklam.

S dodržováním zákona o spotřebitelském úvěru jsou problémy už od jeho přijetí. Nejprve se proti němu ohradily leasingové společnosti s tím, že nemohou uvádět roční procentní sazbu nákladů (RPSN), protože finanční leasing má odlišný režim než spotřebitelský úvěr. Po dlouhém boji nakonec ustoupily.

Jak ukazují kontroly ČOI a šetření Sdružení obrany spotřebitelů ČR, pro všechny poskytovatele spotřebitelských úvěrů však dodržování zákona není samozřejmostí. A proč se vlastně zdráhají uvádět všechny informace o ceně úvěru a podmínkách jeho poskytnutí?

Pravděpodobně proto, že cena spotřebitelských úvěrů je v České republice vysoká. Průměrná RPSN ukazuje, že české domácnosti si půjčují za 13,9 % . Přitom aktuální základní úroková sazba ČNB je 2,5 % a banky disponují velkým objemem primárních vkladů (jen u domácností jsou jednodenní vklady 530 mld. Kč a termínované vklady dalších 235 mld. Kč), z nichž vyplácejí mizivé úroky.

Důvodem by mohl být opatrný rizikový management věřitelů, který chce vysokými úroky a poplatky vytvořit jakýsi polštář, který je chrání před větším počtem nesplácených úvěrů, zvláště když jejich objem rychle roste. Banky půjčují na počkání, aniž často prověřují příjmy žadatelů. Jenže nedávné informace úvěrového registru bank (CCB) nepotvrzují, že by lidé úvěry nespláceli.

Počet krátkodobě nesplácených úvěrů do 30 dnů po splatnosti sice stoupl za poslední pololetí o 11 %, ale podle Petra Kučery, výkonného ředitele CCB, to není nijak znepokojující. Krátkodobé nesplácení bývá často způsobeno jen opomenutím nebo drobnými finančními potížemi. Za mnohem důležitější považuje Kučera ukazatel dlouhodobě nesplácených úvěrů, a tam je situace velmi dobrá. U úvěrů 90 a více dnů po splatnosti podíl neplatičů klesal, u 360 dnů po splatnosti jde jen o 0,7 % z celkového počtu existujících úvěrových smluv.

Znamená to tedy, že drahé půjčky máme prostě proto, že na nich chtějí věřitelé víc vydělat. Ale o tom ve svých reklamách taktně mlčí.

Světlana Rysková

Proste85.gif

Související