Odpověď na tuto otázku ukáže srovnání definic obou pojmů:
Tvorba inovací je svým pojetím účelnou reakcí jakéhokoliv podnikatelského subjektu (firmy) na vznik nové podnikatelské příležitosti v jejím okolí. Přitom praxí ověřená zkušenost potvrzuje, že má-li být taková reakce na vznik podnikatelské příležitosti úspěšná, vyžaduje to provedení změny stávajícího podnikatelského chování, tedy provedení adekvátní změny stavu vnitřního prostředí firmy!
Inovační podnikání představuje soubor podnikatelských aktivit, kterými firma zabezpečuje komerční úspěšnost svých inovací. O výsledném komerčním úspěchu firmou vytvořené inovace přitom rozhodují postoje zákazníků: inovace je musí oslovit svou kvalitou, dosažitelností a cenou. Předpoklady pro komerční úspěch inovace však vznikají ve vnitřním prostředí firmy; jsou výsledkem toho, jak dokáže využít zdroje, kterými disponuje, pro zabezpečení úspěšného vstupu inovace na cílový trh.
Odpověď na výše uvedenou otázku je možné na základě srovnání obou definic formulovat takto:
Tvorba inovací je zdrojem mnoha vynikajících a slibných podnikatelských nápadů, ale teprve inovační podnikání je zdrojem vysokých a jinak nedosažitelných výnosů z realizace inovačních aktivit podnikatelského subjektu.
Moderní firma, která chce úspěšně soutěžit v globální ekonomice, musí management svých inovačních aktivit provázat s účelným managementem změny svého vnitřního prostředí. Jen tak může dokázat efektivně uplatnit své klíčové způsobilosti ve více oborech podnikání a zaměřit své inovační podnikání na cílové trhy, soustřeďující (globální!) zákazníky, vyznávající stejné hodnoty a projevující stejné postoje.
Pro dosažení inovačních úspěchů jsou pro firmu důležitější než kapitálová síla schopní pracovníci. Tvorba inovací je totiž výsledkem stavu mysli. Týká se proto ve firmě všech a všeho, probíhá všude a také nepřetržitě. Schopní pracovníci nesmí být ve své kreativitě omezováni rozhodovacími pravidly hierarchické organizace. Nebezpečí hierarchie spočívá v tom, že je formou organizace, jejíž pracovníci jsou obráceni čelem ke generálnímu řediteli a tudíž zády k zákazníkům.
- red -
(Odpověď na klíčovou otázku Čím je podmíněn úspěch inovace? najdete v článku prof. Z. Pitry v příštím čísle MŘ.)
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



