Past na dopravce



Od ledna 2007 se v České republice začne vybírat elektronické mýtné na 970 kilometrech dálniční sítě. Pro nákladní automobily nad 12 tun se zruší 14tisícové dálniční známky. Od poloviny roku se pak bude mýto vybírat i na všech silnicích I. třídy. Ve finále bude zpoplatněno 2100 km silnic. Ministerstvo dopravy odhaduje, že již přístí rok přinese mýtné třikrát tolik, co letos dálniční známky.

Nově schválené sazby se pro dálnice a rychlostní komunikace člení podle počtu náprav, podle emisní třídy (Euro II a Euro III) a podle jízdy ve dne a v noci. Za kilometr se tak bude platit od 1,30 do 5,40 koruny. Na silnicích I. třídy se nerozlišuje den a noc a ceny budou v rozmezí od 0,80 do 2,60 koruny.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že se v průměru bude platit za kilometr 4,80 koruny a odhaduje, že dojde ke zdražení oproti dnešnímu stavu, tedy dálniční známce, přibližně o 20 až 25 procent.

Výstavba 172 mýtných bran od společnosti Kapsch Telematic Services za více než 20 miliard korun pokračuje a nervozita řidičů úměrně tomu vzrůstá. Provázejí ji totiž naprosto nesmyslná rychlostní omezení a zbytečné uzávěry. A problémů bude přibývat.

DOPRAVCI MAJÍ JINÁ ČÍSLA. Čtrnáct tisíc korun, což se rovná celoroční dálniční známce, v příštím roce vystačí na pouhé tři tisíce kilometrů. "Takovou vzdálenost ujede kamion za měsíc," říká Tomáš Holomoucký, ředitel logistické nadnárodní společnosti Schenker, a dodává: "Dopravci si budou muset na mýtné připravit několik milionů korun navíc."

Antonín Hrazdíra, dopravce z Vyškova, má jasno: "Ještě letos jsem za deset kamionů zaplatil na dálničních známkách 140 tisíc korun. Až začne platit elektronické mýtné na všech dálnicích i silnicích I. třídy, tak mě to položí. Vezmu-li letošní týdenní výkony, které se pohybují pro všechna auta okolo 13 tisíc kilometrů, vynásobím to 50 týdny a průměrnou cenou mýtného za kilometr, vyjde mi částka 3,122 milionu korun." Znamená to, že Hrazdíra zaplatí 23krát více než letos.

MÝTNÉ JE NOVOU FORMOU "DANĚ". Stane se součástí nákladů všech produktů, které budou alespoň zčásti přepravovány po ČR. "Je to objektivní náklad, který je nutné samostatně vykazovat a přenášet z dopravce na speditéra a následně na zákazníky speditérů v poměru 1:1:1. Jenže s tím bude problém, protože současný konkurenční boj to zcela neumožní. Navíc mýtné si bude stát vybírat okamžitě, kdežto pokud dopravce tento náklad částečně promítne do faktur, bude čekat. Splatnost faktur se totiž pohybuje od 60 do 90 dnů. Dopravcům to minimálně ohrozí jejich cash-flow," varuje Martin Špryňar, generální tajemník Česmad Bohemia.

Jiří Kučera

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-19465710-past-na-dopravce