Téma zaměstnanecké benefity se v ČR stalo aktuálním až v několika posledních letech. Důvodem je na jedné straně rostoucí prosperita a stabilita podniků, na straně druhé potřeba přilákat a udržet kvalitní pracovníky, i přispět k vytváření dobré pracovní atmosféry a podmínek. Zatímco dříve byly tyto výjimečné výhody nabízeny pouze vybraným pracovníkům, dnes jsou téměř samozřejmostí.

Nedávný průzkum společnosti Factum Invenio, který si nechala vypracovat firma Accor Services hovoří za vše - z celkem 611 oslovených firem jich bezmála 80 % poskytuje kromě mzdy některé další zaměstnanecké benefity a v následujících dvou letech je hodlá poskytovat 72,7 % firem. Mezi nejčastěji jmenované benefity patří stravenky (celých 80,7 % firem nabízí kromě mzdy právě stravenky) a možnost využívat firemní mobilní telefon. Často zmiňované byly například firemní automobil, zdravotní péče, dovolená nad rámec zákona, ale také hrazení kulturních aktivit, rekreace či příspěvky na vzdělání.

POSUN V POSTOJI ZAMĚSTNANCŮ K BENEFITŮM

Rostoucí životní úroveň ovlivňuje požadavky lidí a čím dál tím důležitější je moment individualizace. Zaměstnance už příliš neuspokojí, když za něj zaměstnavatel určí, co přesně potřebuje - důležitá je možnost svobodné volby. Zároveň jsou stále častěji jako benefit vnímány produkty, které přispívají k pocitu pohody. Před několika lety byla stravenka vrcholem luxusu, už jen díky tomu, že nabízela možnost volby. Podniky, které ji poskytovaly byly vysoce oceňovány. Dnes je stravenka běžným benefitem, který je standardně očekáván. Naopak, pokud podnik tuto výhodu neposkytuje, je to považováno přinejmenším za zvláštní. Dotaz na poskytované benefity se stává standardní otázkou již při vstupním pohovoru a často právě typ těchto výhod hraje roli i při samotném rozhodování, do které firmy žadatel nakonec nastoupí. Typ poskytovaných benefitů totiž většinou dokreslí obrázek o firmě a jejím přístupu k zaměstnancům a respektování jejich potřeb.

Je dobré rozlišovat dva typy benefitů, a to tzv. základní benefity, které jsou nedílnou součástí standardní nabídky zaměstnavatele a které jsou poskytovány pravidelně, a benefity, které slouží ke zvyšování motivace zaměstnanců a vytváření dobré atmosféry. Paradoxně totiž základní benefity, tolik vyžadované při vstupním pohovoru, přestávají být po určitém čase vnímány a jejich vliv na spokojenost zaměstnance se snižuje. Proto většina zaměstnavatelů poskytuje ještě benefity nad základní rámec tak, aby dosáhli konkrétního aktuálního cíle. Pokud má například zaměstnavatel problémy s častou nemocností svých podřízených, může jim jako benefit věnovat očkování proti chřipce, nebo poukázky na sportovní aktivity. Pokud chce členům určitého týmu poděkovat, že se s plným nasazením věnovali důležitému projektu, je víkendový relaxační pobyt jasným signálem, že si uvědomuje náročnost jejich práce.

NOVINKY V OBLASTI BENEFITŮ

S rostoucím zájmem o zaměstnanecké benefity roste i potřeba společností poskytovat benefity co nejefektivněji a jednoduše. Na to reaguje i nabídka společností, které zaměstnavatelům takové benefity zprostředkovávají. V posledních letech tak došlo k velkému rozšíření tematicky zaměřených poukázek. Tyto poukázky dávají zaměstnanci možnost rozhodnout se pro aktivitu nebo službu podle svého vlastního přání, zároveň ale zaměstnavateli ponechávají, oproti penězům, možnost zacílit oblast, ve které je poukázka použita. Jedna z posledních novinek společnosti Accor Services, poukázka Compliments® Kids tak například reaguje na současný baby-boomu a umožňuje zaměstnavateli cíleně pomoci zaměstnancům - rodičům řešit problém školky jejich dětí.

Pro firmu i zaměstnance je samozřejmě důležité i finanční hledisko. Poskytnout benefit, jehož hodnota se zaměstnanci zdaní, není právě optimální a v zaměstnanci to vyvolá spíš negativní reakci. Zákon však umožňuje ve vymezených oblastech poskytnout benefity, které nepodléhají klasickému zdanění. Podmínkou je nepeněžní forma benefitu. Může se tedy jednat například o již zmíněnou poukázku Compliments. Příspěvek ve formě poukázky je osvobozen i od odvodů na sociální a zdravotní pojištění a to jak na straně zaměstnance, tak zaměstnavatele. Oproti jiným formám poskytovaných benefitů tak firma dosahuje výrazných úspor jak finančních, tak organizačních.

Zajímavý je také pohled do zahraničí, kde mají zaměstnanecké benefity trochu odlišnou funkci než u nás. Zatímco v České republice je cílem těchto výhod motivace zaměstnanců k lepším výkonům, v USA si pomocí benefitů snaží zaměstnavatelé své pracně vyškolené zaměstnance udržet. Tato rozdílnost je dána mnohem nižší nezaměstnaností v USA, ale také daleko větší konkurencí a častým přetahováním pracovních sil konkurencí. Zaměstnanecké benefity v Evropě i u nás jsou konzervativnější a klasičtější než v USA, kde není nijak neobvyklou výhodou poskytnutí tzv. domácího pomocníka. Ten například vyvenčí domácího mazlíčka, nebo vystojí frontu na lístek na koncert oblíbené kapely. Celkem často využívaným benefitem v USA může být také kaplan, který poskytne duchovní podporu zaměstnancům v tísni, nebo dokonce možnost zadarmo rybařit ve firemním chovném rybníku.

ZÁVĚR

Přestože se nás podobné kuriózní výhody asi ještě nějakou dobu týkat nebudou, mohou se všichni zaměstnanci těšit na další zlepšení. Čím více roste potřeba firem udržet si a motivovat kvalitní pracovníky, tím více nových benefitů vzniká. Vždyť už v loňském roce tvořily zaměstnanecké výhody v České republice přibližně 8 % z celkového příjmu zaměstnance a tento trend má stále stoupající tendenci.

Iva Janovská
manažerka marketingu a vývoje nových produktů, Accor Services CZ

Výsledek http://img.ihned.cz/attachment.php/12874570/bQjzApIvgD0tBNwUCWn982HmfG5o63hK/MR0906s70.jpgankety

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-19281440-trendy-zamestnaneckych-vyhod