Dell, největší světový výrobce počítačů, oznámil minulý týden stažení vadných baterií Sony, které byly celosvětově dodány do 4,1 milionů jeho notebooků, vyrobených v letech 2004-2006. Objevilo se totiž několik případů, kdy došlo k přehřátí baterií a samovolnému vznícení počítačů. Přímé ztráty spojené s výměnou baterií se pro obě firmy zatím odhadují na několik stovek milionů dolarů, těžko však lze odhadnout obchodní ztráty, spojené s narušením důvěry spotřebitelů. Počtem kusů jde o dosud největší stahování z trhu v oblasti elektroniky v historii. Pro Dell je to navíc již třetí případ v poměrně krátké době - v roce 2001 stahoval 270 tisíc notebooků a v prosinci 2005 to bylo 22 tisíc kusů.

E06_3458.gif


ZÁKLADEM JE OCHRANA SPOTŘEBITELE. Podobně jako v USA dbají i v EU státní orgány na ochranu spotřebitelů a disponují pravomocemi nařídit okamžité zastavení prodeje nebezpečného výrobku a jeho stažení z trhu na náklady výrobce nebo dodavatele. Vzhledem k jednotnému trhu a svobodnému pohybu zboží vytvořila Evropská unie společný systém výměny informací o nebezpečných nepotravinových výrobcích RAPEX (The Rapid Alert System for Non-Food Products), v němž jsou každý týden zveřejňovány nebezpečné výrobky objevené v členských státech. Není překvapením, že velká část z nich pochází z dovozu do EU, především z Číny. V takovém případě pak nese všechny náklady zpravidla dovozce výrobku do EU. Pravidelná hlášení RAPEX jsou v češtině zveřejňována na stránkách Sdružení obrany spotřebitelů ČR www.spotrebitele.info.

I přes dobře zavedený systém výstupní kontroly se může každé firmě stát, že jí unikne vadný výrobek a dostane se na trh. To se nedá nikdy stoprocentně vyloučit. Dají se však udělat účinná preventivní opatření, která pomohou překlenout ztráty následující po objevení a stahování takového výrobku.

Jen firma, která to pochopí, se může na takovou eventualitu předem připravit. Na začátku stojí podrobná analýza a sestavení krizového plánu. Až při jeho tvorbě a modelování scénářů stahování vadného zboží se často zjistí rozsah případných nákladů spojených s takovou akcí. Současně s oznámením o stahování baterií spustil Dell speciální stránky www.dellbatteryprogram.com (v řadě jazykových verzí), kde je možné ověřit si sériová čísla vadných baterií a získat informace k postupu výměny. Podrobné sledování výrobních sérií umožňuje lokalizovat trhy, kde se provede stahování, a snižuje tak náklady.

KDO TO ZAPLATÍ? Dobře organizačně zvládnutý případ stahování výrobku, kdy se zejména podaří omezit dopad negativní publicity v médiích (i to má být součástí krizového plánu) nemusí znamenat pro firmu po určité době velké problémy. Je však zřejmé, že incident většího rozsahu může znamenat vysoké náklady, především provádí-li se stahování na zahraničních trzích.

Stažení výrobků z trhu znamená pro výrobce či dodavatele zpravidla tyto náklady:

náklady na oznámení zákazníkům a inzerci,

náklady na dopravu a ubytování osob vynaložené v přímé souvislosti se stažením výrobků (např. cesta specialistů výrobce do zahraničí),

náklady na nájem dalších skladišť a skladových prostor,

náklady dopravy stahovaných výrobků na nejbližší vhodné místo,

výdaje vynaložené na řádnou likvidaci neopravitelných vadných výrobků, případně nepoužitých obalů a propagačních materiálů,

náklady vynaložené na opětovnou distribuci bezvadných výrobků.

Naštěstí je pro podniky k dispozici kvalitní pojištění pro případ stahování výrobků z trhu, které patří do kategorie pojištění finančních rizik. Pojištěním se zpravidla kryjí všechny uvedené náklady spojené s vlastním stahováním a je možné připojistit i ztrátu zisku, náklady na opravu nebo náklady vynaložené na obnovu prodeje (např. na reklamní akci). Nenabízejí ho zdaleka všechny pojišťovny, ale profesionální pojišťovací makléři mohou pomoci s nalezením vhodné pojišťovny a rovněž s přípravou krizového plánu pro stahování výrobků z trhu.

Ivan Špirakus
výkonný ředitel makléřské společnosti Insia

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-19202910-proti-ztratam-z-vadnych-vyrobku-se-muzete-pojistit