Většina klientů leasingových společností považuje zcela logicky za hlavní rozhodovací kritérium při volbě dodavatele přímou finanční efektivitu, tedy jinými slovy, kolik je bude v součtu pořízení majetku na leasing dohromady stát. Leasingové služby však stále více získávají charakter outsourcingu, tedy určitého portfolia vzájemně provázaných služeb, jejichž úkolem je, jednoduše řečeno, ulehčit klientovi od starostí. Při hodnocení efektivity takové obchodní spolupráce si pak již s leasingovým koeficientem nevystačíme.

Operativní leasing: Financování budoucnosti?

"Operativní leasing je formou leasingu, která teprve začíná probouzet opravdový zájem firem. Ty postupně docházejí k poznání, že dopravní prostředky nebo jinou techniku potřebují mít k dispozici, avšak nemusejí být jejich vlastníkem. S operativním leasingem se navíc mohou zbavit téměř veškeré agendy spojené s provozem firemních vozidel. Finanční přednosti operativního leasingu jsou rovněž silným argumentem pro volbu tohoto druhu financování. Přináší totiž podstatně nižší měsíční splátky (ve srovnání s finančním leasingem až o čtyřicet procent), symbolickou nebo i nulovou akontaci a již zaplacené daně a poplatky související s provozem motorového vozidla," říká Jaroslav Houba, manažer pro operativní leasing společnosti D.S. Leasing, která je členem České leasingové a finanční asociace.

Leasingová společnost si podle Houby může tyto ceny dovolit nabízet proto, že pořizovací ceny vozů jsou obvykle nižší díky hromadnému nákupu od dealera. Klient také nesplácí celou cenu vozu, ale pouze adekvátní část za dobu jeho užívání. Rozdíl mezi těmito dvěma leasingy však především spočívá v tom, že zákazník na konci pronájmu majetek neodkupuje. Ve většině případů je mu "vysloužilý" dopravní prostředek vyměněn za zcela nový a leasingová spolupráce pokračuje.

Zájem o operativní leasing stoupá, což deklarují statistiky České leasingové a finanční asociace. Podíl operativního leasingu na celkovém objemu movitých věcí pořízených na leasing vzrostl oproti roku 2004 o čtyři procenta, tedy na dvanáct procent. Pro srovnání uveďme, že například v roce 2000 činil tento podíl pouhých 3,5 procenta. I tak u nás stojíme na začátku cesty. Na západ od českých zemí totiž tento podíl podle některých zdrojů přesahuje padesát procent firemních vozidel.

Opravdu kompletní servis

Operativní leasing je většinou leasingových společností nabízen ve dvou základních podobách. Buďto jako prostý operativní leasing, který je v Česku zatím častější, nebo jako full-servis leasing. Zmíněný full-servis, jak už vyplývá z významu slova, spočívá v poskytování řady doprovodných služeb, které obohatí běžný operativní leasing. Mezi těmi vyniká kompletní péče o vozidla. Údržba, opravy, výměny pneumatik a k tomu všechna související administrativa jsou řízeny mimo firmu klienta. Ten se pak může věnovat vlastním činnostem, které mu generují zisk, čímž je vlastně naplněna prapodstata outsourcingu.

Další přidané hodnoty

Operativním leasingem se nejčastěji financují osobní vozy. Podle Jaroslava Houby ze společnosti D.S. Leasing je důležité, že se jedná vždy o nová vozidla. Nejvíce se tak vyplatí firmám, které svá vozidla hodně využívají, anebo je často potřebují obnovovat. Důležitá je rovněž v případě dražších vozů i daňová výhoda - u vozů s cenou přes 1,5 milionu korun umožňuje operativní leasing daňové odpisy celé jejich hodnoty, což u financování z vlastních zdrojů či úvěrem není možné, jelikož osobní vůz lze odepsat jen do hodnoty 1,5 milionu. Potřeba řady obchodních společností je evidentní. Aby měly image solidní firmy, musí mít flotilu nablýskaných firemních vozů, pokud možno všechny v jedné barvě. Pro menší, střední, ale i větší začínající podniky však může být hlavní otázkou financování takového smělého, byť marketingově opodstatněného záměru.

"Je třeba brát v potaz známou skutečnost, že koupě automobilu je jednou z nejméně výnosných investic. Jeho hodnota totiž poměrně rychle klesá, což může mnohé zákazníky od nákupu odradit. Potřeby je však nutné uspokojovat. Velmi efektivní řešení nabízí právě operativní full-service leasing. Firma si sice svá vozidla vybere, ale jejich nákup už proběhne pod záštitou leasingové společnosti. K získání vozového parku tedy není třeba sahat ani po úsporách, ani po úvěrech," uzavírá Jaroslav Houba ze společnosti D.S. Leasing.

(kpb)
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-18666530-efektivni-leasing-v-rezimu-b2b