ROZHOVOR
Centrum se zabývá výzkumem a vývojem výrobků, inovačním poradenstvím, studiem patentů, tréninkem a koučováním inovační kultury. Podnikům nabízí integrovanou inovační metodu CREAX - filozofii pro rozvoj inovační kultury a generování nápadů. Spolupracuje při tom s lídry trhu v různých odvětvích, včetně společností jako Goodyear, P&G, Shell, Masterfoods, Atlas Copco, Solvay nebo Bekaert.
Simon Dewulf, ředitel Creaxu, přednáší na několika univerzitách a výzkumných institutech po celé Evropě. V krátkém rozhovoru objasňuje podstatu metodiky CREAX.
S metodologií CREAX jste začali v roce 2000. Jak se vám podařilo dostat se tak rychle mezi světově uznávané odborníky v oblasti inovací?
Nikdo není tak chytrý jako všichni dohromady! To je naše krédo, které určuje, jak přemýšlíme a jednáme. Umožňuje nám to přetvářet vize v realitu. V době vysoké dostupnosti různých technologií a otevřeného sdílení znalostí jsou nápady jediným zdrojem jak zlepšovat kvalitu života. Protože každý velký posun ve společnosti pramení z kreativních idejí, soustřeďujeme se právě na strukturování procesu jejich vzniku a kultivování "zdravého rozumu".
Co je podle vás nejdůležitější pro společnost, která chce úspěšně inovovat?
Vytvoření inovativní kultury a kontinuální inovace. Metodika CREAX se soustřeďuje na posílení inovačního potenciálu propojováním existujících fragmentů zdrojů znalostí pro řešení nových problémů a tvorbu nových trhů. Sdružujeme manažery a specialisty s různým zaměřením a snažíme se o nejlepší způsob společného generování nápadů.
Jakých klientů si nejvíce ceníte?
Pro společné dosažení úspěchu u klienta je důležité umění vytvořit podnětné prostředí přátelské atmosféry, vzájemné důvěry a respektu, kde úspěch je odměňován a oslavován. Naše role je pomocí jedinečných technik toto prostředí vytvářet a podporovat, naslouchat, podněcovat spolupráci týmu a vytěžit z toho řešení problémů.
A vaše osobní definice inovací?
Rozpad inovací ve výrobních technologiích dává různé možnosti k získání lepších, jednodušších, hezčích, levnějších, bezpečnějších funkcí. Naše definice hodnoty, kterou přináší produkt a kterou inovace musí zvyšovat je:
Hodnota = Výkon - (Negativní dopady + Složitost vazeb + Náklady).
Každá inovace pomocí řízené změny vlastností by tak měla ústit ve vyšší výkon a/nebo nižší negativní dopady, menší složitost vazeb a náklady.
Se znalostí tohoto vztahu můžeme rozlišit způsoby jak zvýšit hodnotu na "více za více" (např. pětihvězdičkový hotel), "více za méně" (ten nejpopulárnější, kdy dostáváte více a platíte méně) a "méně za méně" (to mohou být nízkonákladové aerolinie, kde platíte méně, dostává se vám horší služby, ale přesto je dostatečná).
A na závěr, myslíte si, že inovace jsou jedinou možnou cestou, jak být úspěšný i do budoucna?
Možnou ano, ale nikoli jedinou ...
METODIKA CREAX
dává odpověď na otázky: Jak systematicky řídit inovační proces? Jak najít inovativní nápady? V podstatě jde o to vidět, cítit a ochutnat současné inovace a zjsitit tak, zda již někde neexistuje řešení daného problému. Obrázek řekne více než tisíc slov.
Ať máme jakoukoli teorii či doporučení, nejjednodušší způsob, jak vyjasnit nějaké prohlášení, je s pomocí příkladu. S pomocí příkladů se objevují struktury, s pomocí příkladů lze vytvářet analogie. CREAX za dobu své existence prošel tisíce příkladů, z nichž mnoho set bylo shromážděno v databázi příkladů. Všechny příklady lze pak abstrahovat na vyšší úroveň variace. Takže lze v komerčně dostupné databázi příkladů CREAX vyhledat inovace nejen podle oblastí, ale i podle variací vlastností.
Cílem vizualizace inovací a inovovaných produktů je podnícení tvořivého myšlení a inovativní atmosféry. Zároveň vzniká křížové propojení oborů a vzájemné obohacení a inspirace.
CREAX proto průběžně monitoruje a vyhodnocuje inovace produktů a technologií po celém světě. Na jednotlivých novinkách prezentovaných a popsaných touto metodikou pak může každý pozorovat, který evoluční trend nebo inventivní princip byl na produkt, proces nebo službu použit a jak jeho aplikace zapadá do systematické inovační metodologie CREAX.
Postup osvojení metodiky:
1. Základ. Systematická inovační metodologie je jakýmsi "checklistem" pro inovování. Učí, jak měřit inovační potenciál a jak systematicky a efektivně inovovat. Umožňuje objevit aspekty, které skutečně pohánějí tvorbu hodnoty produktu, služby nebo procesu.
2. Definice problému. Dobře popsaný problém je napůl vyřešený problém.
3. Zdroje a omezení. Nejlepší řešení maximalizuje využití stávajících zdrojů uvnitř i v okolí systému.
4. Ideálnost a samočinnost. Sebe-čištění, sebe-korekce, sebe-vyváženost ... ideální řešení je, když se věci "udělají samy".
5. Evoluční trendy. Technologický vývoj je predikovatelný. Evoluční trendy umožní těžit z tohoto vývoje a inovovat produkt, proces nebo službu.
6. Konflikty a protiřečení. Všechny problémy lze vyřešit použitím pouze 40 principů. Tyto principy popisují vlastnosti produktu či služby, způsob provedení a poskytnutí, vzájemné vazby, změny v různém prostředí apod. Konflikty a protiřečení se objevují, když zlepšujeme jednu vlastnost/funkci, zatímco se zhoršuje druhá. Např. chceme mít malé auto, abychom dobře zaparkovali, ale zároveň chceme vozit velká zavazadla na dovolenou. Cílem použití 40 principů je dojít k řešení, které zlepšuje obě vlastnosti - malé/velké auto.
Simon DEWULF, CREAX Belgie
(ve spolupráci s API - Akademie produktivity a inovací - Ing. Marek Foltman)
Akademie Inovací 2006
Simon Dewulf představí metodiku CREAX v ČR v rámci "Akademie Inovací 2006", kterou pořádá API - Akademie Inovací a produktivity a kde vystupují přední odborníci z oblasti inovací jako Michael Gnam, Alexander Stamm, Hanjürgen Linde a další.
*) CREAX má 15 spolupracovníků a roční obrat činí 3 mil eur.
Více informací naleznete na www.podnikova-akademie.cz.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



