Představte si, že do Prahy přijíždí šéf agentury, která se zabývá vyhledáváním zaměstnanců pro nadnárodní inženýrsko-projekční a konstrukční společnost se čtyřiceti tisíci zaměstnanci. Přijíždí s "bojovým" úkolem oslovit perspektivní technické odborníky v regionu střední a východní Evropy a nabídnout jim kariéru u této společnosti. V západní Evropě je lidí s technickou odborností nedostatek, a tak jsou země jako Česká republika, Slovensko, Polsko, ale také Rumunsko a Bulharsko na mušce jakožto perspektivní zdroj zaměstnanců. Cílem je samozřejmě oslovit co nejvíce správných kandidátů co nejmenším počtem úkonů a s co nejmenšími náklady. Což není snadné: jeden výrazný inzerát v českém deníku stojí i přes sto tisíc korun.

E06_1644.gif


Díky technologické novince anglicky nazvané job multiposting je ale úkol nyní splnitelný. Multiposting obecně znamená elektronické zaslání jedné informace na mnoho míst současně. V oblasti náboru zaměstnanců umožňuje zaslat inzerát s nabídkou zaměstnání jedním úkonem a automaticky na více pracovních serverů. V současnosti tento systém funguje mezi Českou republikou a Slovenskem. Zaměstnavatelé, kteří inzerují na českém serveru jobs.cz a na slovenském serveru profesia.sk, si mohou v zadávacím formuláři vybrat možnost umístit svůj inzerát na obě místa současně.

V ZÁPADNÍ EVROPĚ s multipostingem hodně pracují takzvané HR advertising agencies. Jsou obdobou mediálních agentur v oblasti vyhledávání zaměstnanců a v Česku nemají přímý ekvivalent. Živí se tím, že pro firmy-klienty zajišťují distribuci pracovních inzerátů na různá místa na internetu i do tisku. Těmto agenturám se samozřejmě software, který to usnadňuje, velmi hodí. O to překvapivější je zjištění, že technologická úroveň elektronického trhu práce na západ od nás není nijak oslnivá. Leckteré pracovní servery s celosvětově zvučnými jmény sice se slovem multiposting operují, ale zadávají pořád ještě velkou část pracovních nabídek ručně: klienti-zaměstnavatelé jim pošlou text inzerátu mailem a oni sami ho pomocí speciálního formuláře vloží na stránky.

Na vině bývá často místní legislativa. Například ve Francii je provozovatel pracovního serveru spolu s autorem pracovní nabídky spoluodpovědný za jeho obsah (inzerát nesmí být diskriminační). Takové omezení vývoj směrem k automatizaci procesů moc nestimuluje. A druhým silným důvodem může být roztříštěnost elektronického pracovního trhu a mnohočetnost softwarových řešení, které se na něm používají a které je složité propojit.

Personalisté často používají speciální firemní software, ve kterém data o uchazečích spravují. Tzv. ATS (applicants tracking system - systémy na vyhledávání kandidátů) jsou na pracovní servery napojeny pouze volně, nebo taky nijak. I multiposting v tomto podání je manuální záležitost: text inzerátu přijde do agentury a ta vyčlení jednoho pracovníka, který ho bude zase mailem posílat na všechny možné servery. Nedej bože, aby se v inzerátu mělo něco měnit - celý proces by musel proběhnout znovu. Takový systém je vůbec mimořádně křehký a náročný na lidské zdroje. Počítá s tím, že spíše spolu komunikují dva lidé přes mail než dva systémy automaticky. Když jeden onemocní, je tu hned problém.

Software, který mají k dispozici čeští personalisté, je oproti svým "západním" ekvivalentům napřed. V dohledné době bude skrze něj možné zadat současně inzerát nejen v České republice a na Slovensku, ale i v Polsku a Maďarsku. Jedná se i s provozovateli elektronického trhu práce v Rumunsku a Bulharsku, které jsou možná z hlediska pracovní mobility ještě zajímavější než Česká republika.

Čím dál víc firem v Česku je nuceno hledat zaměstnance v okolních zemích a multiposting do zahraničí jim nábor usnadní a zlevní. Nadnárodní firma plánuje postavit v České republice mezinárodní servisní nebo vývojové programátorské středisko a hledá zaměstnance do call centra nebo šikovné a levné programátory z celého regionu? Takové firmě multiposting umožní odstartovat hromadnou náborovou kampaň místo několika těžko koordinovatelných dílčích kampaní v jednotlivých zemích.

Multiposting vychází vstříc i českým firmám, které expandují do sousedních zemí a potřebují například najít zaměstnance pro nově vznikající pobočku. Díky němu mohou rozjet nábor z Česka. A pak jsou tu globální firmy, jako třeba ona zmíněná konstrukční společnost, hledající u nás i v okolních zemích lidi, kteří by odešli pracovat do zahraničí. Díky multipostingu mohou inzerovat ve všech pro ně klíčových zemích současně a ušetřit čas, energii a peníze. Jejich vlastní technologie jim to neumožňuje, protože nemá automatické propojení na zahraniční pracovní servery.

(Příště o náboru přes internet.)

Mirka Huberová
koordinátorka pro zahraniční aktivity, LMC

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-18282700-jak-najit-lidi