Nechci slevu zadarmo
Benzin, kosmetiku, oblečení a některé služby - to vše lze nyní získat se slevou. Pokud ovšem platíte tzv. co-brandovou platební kartou. Jde o karty vydávané bankami, které ovšem mají dohodu s různými prodejci zboží a služeb v tom smyslu, že pokud zaplatí uživatel karty právě v jejich obchodě (kartou), dostane za to "něco navíc".
Služba se vyplatí všem zúčastněným: uživatelům karty, neboť mohou získat přímo slevu, případně nasbírat určitý počet bodů a dostat slevu pak. Některé programy ostatně kombinují obě možnosti.
Vyplatí se obchodníkům. Ti sice bankám platí určitý poplatek z každé transakce platební kartou, díky "věrnostním programům" však zákazníci utrácejí podstatně víc než obvykle. Navíc se kvůli slevám a bodům vracejí právě do jejich obchodů.
A konečně se vyplatí i bankám (poplatky plus vyšší obraty na účtech). Řada těchto karet patří mezi kreditní karty (tj. s možností čerpání úvěrů), a za ty se platí jak poplatky, tak i případně úroky z včas nesplacených úvěrů.
Jak vyplynulo z průzkumu mezi hlavními tuzemskými bankami, co-brandové karty už nabízí každá z nich, rozdíl je v šíři služeb a v počtu nasmlouvaných partnerů. Většina z oslovených bank však potvrdila, že chystá rozšíření programu. Také začíná platit, že u jednoho obchodníka je možné získat slevy při placení kartou více než jedné banky.
POČET PARTNERŮ SE ZVYŠUJE. Zatím nejširší počet partnerů nabízí HVB Bank a Česká spořitelna. V případě prvně jmenované jsou zde na výběr kreditní karty partnerů RENOME (Visa Baťa, Visa Blažek, Visa droxi, Visa Fokus optik, Visa Klenoty Aurum a Visa Reserved). Většina karet je bez poplatku (pokud člověk utratí na kartu víc než 35 tisíc korun ročně).
Mezi karty, které přispívají na služby, patří u HVB kreditní karta VISA Generali s bonusem 500 Kč pro klienty Generali Pojišťovny a kreditní karta VISA Winterthur s bonusem 300 Kč pro klienty Winterthuru. HVB dále nabízí kreditní karty pro členy věrnostního programu Škoda Club a ČSA (na tu lze sbírat body do programu frequent flyer a posléze získat letenku zdarma), spolupráci má banka uzavřenou i se zpravodajským portálem iDnes.
Česká spořitelna nabízí co-brandové embosované karty Partner (kreditní i debetní) pro cílené skupiny klientů. Jsou určeny běžným spotřebitelům, lidem s průměrným a středním příjmem i pro studenty. Kartu Partner mohou klienti získat i v rámci Komplexního programu zdarma.
S kartou Partner získají klienti slevu již při nákupu. Obchody partnerů jsou viditelně označeny logem Partner na dveřích i u pokladny. V současné době jsou v programu Partner například firmy Fokus Optik, E-proton, Čedok, OP Prostějov, FAnn Parfumerie, Olympus či Humanic. Karty Student+ jsou elektronické karty a jsou určeny pro studenty od 15 do 30 let. I s nimi lze získat slevy například v obchodech Adidas, Fokus Optik, GTS International či v kinech Palace Cinema.
Cena se ani v tomto případě neliší od ostatních vydávaných karet. Při platbě těmito kartami získá jejich uživatel vedle slevy v partnerských obchodech i body do věrnostního programu Bonus program, kdy při každé platbě kartou a při dobití mobilního telefonu přes bankomat získá držitel karty navíc body. Ty může proměnit za další slevy, případně za poukázky a jiné odměny z katalogu programu.
Komerční banka nyní nabízí všem klientům co-brandovou mezinárodní platební kartu Dynamic Card Visa Electron ve spolupráci se společností Benzina. Součástí karty je pojistný program Dynamic, služby technické pomoci ÚAMK a věrnostní program společnosti Benzina, který umožňuje uplatnit slevu ve výši 2,2 % při nákupu pohonných hmot na čerpacích stanicích společnosti.
"Větší zájem je ze strany podnikatelů, kteří ji využívají ke služebním účelům. Zejména se jedná o podnikatele, kteří se orientují na poskytování dopravních služeb, přepravu zboží," uvedla Romana Kubálková z Komerční banky. Cena karty je stejná jako u "karty bez partnera". Rozšíření partnerských organizací zatím Komerční banka jako jedna z mála nechystá.
ČSOB NYNÍ NABÍZÍ debetní kartu MasterCard, kde je partnerem ABA. Roční poplatek činí 850 korun, za něj klient získá příjezd asistenční služby ABA zdarma, práce mechanika zdarma do 45 minut a slevy na další služby ABA.
Další debetní partnerskou kartou je Visa Electron Metro, kde je partnerem Metro ČR. Cena činí 200 korun. Je určena jen pro členy Club Metro. Karta má pojištění D.A.S. Spotřebitel - bezplatnou právní poradenskou službu na cokoliv. V zemích, kde je vydáván deník Metro, nabízí různé slevy a výhody pro držitele karty (včetně ČR).
Kreditní karta MasterCard Unembosed nabízí partnerství s Hypoteční bankou. Je určena pro klienty Hypoteční banky a poskytuje finanční prostředky na dobu až 45 dní bez úroku. Karta je pro první rok zdarma, v dalších letech činí poplatek 250 Kč. "Ceny těchto karet, s výjimkou karty ABA, se neliší od standardních karet. Využívána pro nákupy u partnerských firem je zejména karta klubu Metro," uvedl Pavel Hejzlar z ČSOB.
GE Money nyní nabízí co-brandové karty ve spolupráci s Makrem (Makro kreditní karty) a Electro World (Electro World kreditní karta). S kartami jsou spojeny následující výhody: u Makra jde například o zvýhodněnou úrokovou sazbu, u Electro World o slevu 5 % na první nákup. Další vydání co-brandových karet banka připravuje, novinky se chystají už v letošním roce.
Citibank nyní aktuálně nabízí Eurotel kreditní kartu, která je určena klientům věrnostního programu Eurotel Benefit. Majitelé karty sbírají při jejím užívání Benefit body, které mohou následně uplatnit za nabízené odměny v rámci Benefit programu. Za každých utracených 100 korun získá majitel karty jeden Benefit bod. Cena Eurotel Classic kreditní karty je 1000 korun/rok. Částku lze uhradit nasbíranými Benefit body.
Cena běžné kreditní karty je závislá na tom, jak ji její majitel používá. Pokud utratí celkem 36 000 korun ročně, je vedení karty zdarma. V ostatních případech je roční poplatek za kartu 500 Kč.
"V současné době zaznamenáváme obrovský zájem o tyto co-brandové karty. Téměř 70 procent žádostí o kartu se nyní týká Eurotel kreditní karty," uvedla Markéta Dvořáčková ze Citibank.
INSPIRACE ZE ZAHRANIČÍ. Spolupráce bank a obchodů, která je v ČR relativně nová, je ve světě naprosto běžná a stejně jako tady se týká nejen věcí, ale i (především) služeb. Řada bank na českém trhu se inspiruje zkušenostmi svých mateřských finančních ústavů. Soudě podle zahraničních zkušeností lze očekávat další značný rozvoj těchto druhů karet.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Julie Hrstková



