Do diskuse o trendech v ICT se zapojili: M. Bednár ze SAP ČR, J. Kameníček z HP ČR, R. Hradílek z IBM ČR a J. Polák z Delloite & Touche.
M. Bednár: "Z pohledu dodavatele ERP systémů je podstatný počet uživatelů na straně zákazníka. Počet uživatelů a počet specializovaných serverů jsou základními metrikami pro výpočet ceny software. Je proto jedno, zda jsou tito uživatelé podporovaní přes ASP nebo přímo. Zákazník v ceně služby musí v každém případě zaplatit cenu licence. Pozitivní efekty existují jen v důsledku množstevního rabatu. Je ale otázkou, kdo tyto efekty realizuje, zda zákazník nebo ASP. Transformace investičního nákupu software na pronájem je jenom výsledkem finančního inženýrství."
J. Kameníček: "HP - dříve primárně produktová firma, posiluje svoje zaměření na služby. Klasické ASP zatím není v portfoliu služeb HP, ale outsourcing IS/ICT je naším nejrychleji rostoucím segmentem v oblasti služeb. Outsourcingové služby jsou nabízeny v souladu s konceptem "utility computingu", tzn. cena za služby je odvozena od jednotkových cen (za jednoho uživatele v rámci dané kategorie uživatelů, za server apod.). Zákazník tak může flexibilně měnit objem dodávky tím, že platí pouze za skutečný počet uživatelů nebo administrovaných serverů v daném měsíci a může tento počet flexibilně měnit v závislosti na měnících se obchodních potřebách. Přechod k ASP v ČR neproběhne rychle. Příčinou je velký konzervatizmus zákazníků a nedůvěra vedoucí k neochotě vzdát se kontroly nad daty a klíčovou ICT infrastrukturou."
J. Polák: "D&T začíná nabízet ERP formou ASP - od ledna 2005 nabízí touto formou SAP a Peoplesoft. Nájem aplikačních služeb bude možný po jednotlivých modulech. Ovšem na rozdíl od EDS a Accenture to není a nebude součástí našeho hlavního předmětu podnikání."
R. Hradílek: "V ČR se v posledním období projevil pokles poptávky po strategickém a procesním poradenství a růst poptávky po ICT službách a outsourcingu. Orientace IBM na poskytování ICT služeb se v poslední době zesiluje. Nabízíme je pod označením On-demand Services a Managed Services. V blízké budoucnosti se velké ICT firmy začnou kromě ICT služeb orientovat i na neinformatické služby, jejichž realizace je převážně zajišťovaná pomocí ICT (např. výběr parkovného a pokut, účetnictví,...)."
M. Bednár: "Souhlasím s tím, že potřeba technologicky orientovaných specialistů bude u uživatelských organizací klesat. Outsourcing ale přináší nové problémy, na které se musí zákazníci připravit".
J. Polák: "Zvýšená potřeba specialistů propojujících business procesy s ICT službami se nebude projevovat jen u uživatelských organizací, ale bude také příležitostí pro nové na tuto oblast se specializující poradenské firmy. Nepředpokládám však snížení potřeby vývojářů v ČR. Dovedu si představit, že zde vznikne několik desítek nových vývojářských firem s několika desítkami programátorů. Může to být např. na následujícím principu: v Anglii se založí firma sbírající požadavky na vývojářské práce. Vlastní vývoj proběhne ve firmě v ČR a software dodá zákazníkovi anglická firma. Oproti Číně nebo Indii bude mít tato forma outsourcingu výhodu znalosti kulturních a legislativních specifik Evropy."
J. Kameníček: "Souhlasím s trendem úbytku ICT specialistů u zákaznických firem, i když českého trhu se to v příštích několika letech tolik nedotkne. Centralizace a dálková správa ICT sice zefektivňuje provoz ICT technologií, ale zároveň vzhledem k levnější pracovní síle je znatelný trend přesunu mnoha firem ze západních zemí do oblasti střední a východní Evropy. Tyto přesuny vytvářejí velké množství nových pracovních příležitostí v oblasti ICT, takže stále dochází k nárůstu počtu ICT pracovníků, a to zejména v Praze a dalších velkých městech."
M. Bednár: "K redukci implementačních služeb skutečně dochází. Platí to ale více pro finanční a administrativní procesy, méně již pro výrobu a logistiku."
R. Hradílek: "Souhlasím s tím, že nadcházející změny na trhu budou mít vliv na organizační strukturu a podnikovou kulturu velkých ICT dodavatelů. Změny ve struktuře a podnikové kultuře se u IBM projevily při včleňování PWC do struktur IBM. ICT firmy budou muset vychovat řadu nových specialistů na prodej služeb - budeme se v tomto směru orientovat na nové absolventy vysokých škol."
J. Kameníček: "Významnými faktory dalšího vývoje ICT trhu budou náklady na pracovní sílu. Proto servisními firmami nebudou jen velké globálně působící firmy typu HP nebo IBM, i když tyto firmy budou ovládat největší procento tohoto trhu. Bude zde stále prostor i pro menší lokálně působící firmy s nižšími náklady na pracovní sílu a s detailní znalostí zákazníka, což se projeví zejména v segmentu MSP. Klíčovým problémem těchto firem však bude, zda pro své služby získají kritickou masu zákazníků (uživatelů).
Velký vliv na další vývoj ICT trhu bude mít též schopnost start-up firem jít do nových neprobádaných segmentů trhu a nabízet služby s vyšší mírou inovace i rizika jejich prosazení na trhu."
M. Bednár: "To, že se hardwarové a softwarové produkty budou vracet ke svým výrobcům platí více pro hardwarové než pro softwarové firmy. Otázka zájmu o tento byznys závisí na tom, zda je služba zaměřená na provoz ICT infrastruktury nebo zda zahrnuje i zodpovědnost za outsourcing podnikových procesů. Když se jedná o druhý případ, vytváří se tím prostor pro specializované firmy. Například outsourcing mezd a personalistiky má dopady jdoucí daleko za oblast ICT. Hlavním know-how takových poskytovatelů je personalistika a sociální oblast, nikoliv ICT."
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



