Nejmodernější technologie, trojjazyčné nápisy, prostorná hala plná rozestavěných vozidel. Překvapí, že některé mají pneumatiky - jde o vozy lehkého metra pro Turín a francouzská města. V roce 2001, když Siemens převzal některá aktiva pro zkrachovalé společnosti ČKD Dopravní systémy a založil firmu Siemens Kolejová vozidla (SKV), začínal na Zličíně s 800 pracovníky. Přestože se nenaplnil předpoklad, že SKV bude z Prahy chrlit tramvaje pro středoevropské a východoevropské metropole, počet zaměstnanců vzrostl na 1261. "Z toho je vidět, jaký důraz klademe na zdejší výrobu," uvedl Jan Maj, ředitel divize Transportní systémy české společnosti Siemens, pod kterou SKV patří.

ČD si zatím objednaly u Siemense 26 rychlíkových vozů. Továrnu dnes živí hlavně exportní zakázky. Vyrábí například pětatřicet vlaků pro švýcarské dráhy. Soupravu S Bahn Curych tvoří čtyři vozy; ve Zličíně se vyrábějí hrubé stavby všech čtyř, také se zde lakují a izolují. Dva vložené vozy se dokončují ve Švýcarsku, ve společnosti Stadler Rail, oba krajní vozy jsou kompletně z SKV.

Vozidla lehkého metra ze Zličína nyní testují cestující v olympijském Turíně. Soupravu VAL 208 tvoří dva vozy, Turín celkem odebere 46 takových dvojčat. Tři francouzská města objednala celkem 132 vozů. Výhodou metra na pneumatikách je, že zvládá větší stoupání. U klasických kolejnic začnou kolem 4% stoupání potíže s adhezí, vozidlo na pneumatikách zvládne 7-8% stoupání.

Do konce loňského roku patřily k hlavním výrobkům ze Zličína nové soupravy pražského metra. Siemens jich úspěšně dodal 47. Poslední vlak na zkušební trati kvůli chybě strojvedoucího vykolejil, takže jej nyní opravují. Závod se podílel také na opravách tramvají Combino, zdejší odborníci navrhli určité úpravy, ale žádné Combino se již na Zličíně nenachází. Zato se zde vyrábějí komponenty pro hrubé stavby skříní, které SKV dodává do dalších továren. Jde například o Velaro, rychlovlak pro Španělsko, který bude jezdit mezi Barcelonou a Madridem rychlostí až 350 km/h.

Konstruktérů zaměstnává SKV skoro dvě stě, z toho 30 v Ostravě, kde převzal pracovníky někdejší pobočky Výzkumného ústavu kolejových vozidel. Čeští inženýři navrhují i díly, které pak Siemens vyrábí někde jinde.

KOR

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-17910480-lehke-metro-pro-turin