V současné době lze posílat elektronicky daňové přiznání k dani z přidané hodnoty, daňové přiznání k dani silniční, daňové přiznání k dani z nemovitostí, daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob, souhrnné hlášení VIES, oznámení podle § 34 zákona o správě daní a poplatků (oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám) a tzv. obecná podání, tj. libovolné podání adresované správci daně v daňovém řízení, ke kterému neexistuje předepsaný tiskopis. Centrální webové rozhraní pro elektronické podání v daňových věcech (EPO) je umístěno na internetové adrese http://adis.mfcr.cz/adis/jepo/index.html. Toto rozhraní umožňuje vkládat daňová přiznání dvěma způsoby: ručně přímo do webových formulářů a nebo ze souboru XML vygenerovaného jinou aplikací (např. účetním programem). Formuláře pro ruční vyplnění daňových přiznání jsou na rozdíl od jejich papírové podoby velmi intuitivní a chytré, dovolí vyplnit pouze přípustné varianty údajů, průběžně údaje kontrolují, různě pomáhají, nabízejí různé seznamy apod. Obě varianty, ruční zadání i import XML souboru, mají stejnou závěrečnou fázi. Celé daňové přiznání je formálně zkontrolováno, je nabídnuta jeho poslední úprava a je nabídnut jeho tisk. Dále již zbývá jenom podepsání přiznání a konečně odeslání. Informace k instalaci aplikace EPO a k jejímu použití jsou velice podrobně uvedeny na hlavní obrazovce aplikace.
Jakými způsoby mohou daňoví poplatníci podat daňové přiznání v elektronické podobě?
Podmínky pro tato podání popisuje Pokyn č. D-252, který připouští tři základní způsoby: prostřednictvím internetu se zaručeným elektronickým podpisem, prostřednictvím internetu bez zaručeného elektronického podpisu s nutností podání vytištěné verze a na disketě (datovém nosiči) bez zaručeného elektronického podpisu s nutností podání vytištěné verze.
Co je to zaručený elektronický podpis?
Pro podání daňového přiznání prostřednictvím internetu lze použít jen zaručený elektronický podpis s kvalifikovaným certifikátem. Kvalifikovaný certifikát musí obsahovat údaje, aby osoba byla jednoznačně identifikovatelná (podle § 11 zákona o elektronickém podpisu). Tento zákon stanoví, že v oblasti orgánů veřejné moci (což finanční úřady jsou) je možné používat pouze kvalifikované certifikáty vydávané akreditovanými poskytovateli certifikačních služeb. Certifikát je cosi, co jednoznačně spojuje náš podpis s naší osobou, něco jako občanský průkaz. Podpis tedy musí splňovat dvě podmínky - musí být zaručený a musí být vytvořen pomocí kvalifikovaného certifikátu.
Kdo vydává kvalifikované certifikáty?
Akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb poskytujícím kvalifikované certifikáty je v tuto chvíli zejména společnost První certifikační autorita. V nabídce jsou tři možnosti kvalifikovaných certifikátů - pro fyzickou osobu, zaměstnanecký certifikát a certifikát pro pseudonym. Další oprávnění vydávat kvalifikované certifikáty získala Česká pošta. Cena za vydání a udržování kvalifikovaného certifikátu pro elektronický podpis stojí u První certifikační autority 752 Kč ročně a u České pošty je to 190 Kč ročně.
Lze systém elektronického podání využít i bez e-podpisu?
Podání prostřednictvím internetu bez zaručeného elektronického podpisu s nutností podání vytištěné verze se liší pouze způsobem přenesení elektronické informace správci daně. Společným znakem obou způsobů je tzv. e-tiskopis vytištěný na PC uživatele, který daňový subjekt podepíše a do tří dnů doručí svému místně příslušnému správci daně. Výhoda tohoto postupu spočívá v tom, že daňový subjekt si nemusí pořizovat zaručený elektronický podpis s kvalifikovaným certifikátem, přitom však může se správcem daně komunikovat elektronicky a využívat všech výhod programu jen s minimálními nároky na předávání listinných příloh, zejména u daně silniční a daně z nemovitostí. Rovněž lze daňové přiznání vytisknout na standardní tiskopis a ten doručit obvyklým způsobem.
Existuje potvrzení o odeslání daňového přiznání v případě elektronického podání?
Po odeslání již zpracovaného daňového přiznání se objeví opis elektronického potvrzení podání, jeho podací číslo a heslo umožňující zjistit stav podání. Podání pak probíhá postupně v pěti krocích následujících od uložení podání v centrální evidenci, přes provedení ověření platnosti elektronického podpisu, odeslání podání na cílový finanční úřad, jeho doručení a následné přijetí či odmítnutí.
Lze správci daně posílat i přílohy k daňovému přiznání?
Prostřednictvím internetu lze podat správci daně i povinné přílohy k daňovému přiznání, jako je například rozvaha, výkaz zisků a ztrát nebo příloha k účetní závěrce či další konkrétně nespecifikované přílohy. Pokud ovšem poplatník uplatňuje v daňovém přiznání nezdanitelné částky odpočitatelné od základu daně, jejichž výši je povinen prokázat přiloženým potvrzením, bude nucen toto potvrzení předložit správci daně i nadále v listinné podobě. Jedná se především o potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, potvrzení o poskytnutém úvěru, potvrzení o zaplacených částkách penzijního připojištění, nebo životního pojištění, atd. Součástí elektronické podoby daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob není ani žádost o vrácení přeplatku. Tu bude poplatník nucen podat jako samostatné podání, přičemž k tomu může opět využít aplikaci EPO.
Daniel Kába je jednatelem a jediným společníkem účetní, daňové a poradenské firmy ORKÁN.
Připomíná: Investice do pořízení zaručeného elektronického podpisu s kvalifikovaným certifikátem se zúročí.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



