Které typy daňových přiznání lze posílat správci daně elektronicky? Kde je možné tento systém nalézt?

V současné době lze posílat elektronicky daňové přiznání k dani z přidané hodnoty, daňové přiznání k dani silniční, daňové přiznání k dani z nemovitostí, daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob, daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob, souhrnné hlášení VIES, oznámení podle § 34 zákona o správě daní a poplatků (oznámení o nezdaněných vyplacených částkách fyzickým osobám) a tzv. obecná podání, tj. libovolné podání adresované správci daně v daňovém řízení, ke kterému neexistuje předepsaný tiskopis. Centrální webové rozhraní pro elektronické podání v daňových věcech (EPO) je umístěno na internetové adrese http://adis.mfcr.cz/adis/jepo/index.html. Toto rozhraní umožňuje vkládat daňová přiznání dvěma způsoby: ručně přímo do webových formulářů a nebo ze souboru XML vygenerovaného jinou aplikací (např. účetním programem). Formuláře pro ruční vyplnění daňových přiznání jsou na rozdíl od jejich papírové podoby velmi intuitivní a chytré, dovolí vyplnit pouze přípustné varianty údajů, průběžně údaje kontrolují, různě pomáhají, nabízejí různé seznamy apod. Obě varianty, ruční zadání i import XML souboru, mají stejnou závěrečnou fázi. Celé daňové přiznání je formálně zkontrolováno, je nabídnuta jeho poslední úprava a je nabídnut jeho tisk. Dále již zbývá jenom podepsání přiznání a konečně odeslání. Informace k instalaci aplikace EPO a k jejímu použití jsou velice podrobně uvedeny na hlavní obrazovce aplikace.

Jakými způsoby mohou daňoví poplatníci podat daňové přiznání v elektronické podobě?

Podmínky pro tato podání popisuje Pokyn č. D-252, který připouští tři základní způsoby: prostřednictvím internetu se zaručeným elektronickým podpisem, prostřednictvím internetu bez zaručeného elektronického podpisu s nutností podání vytištěné verze a na disketě (datovém nosiči) bez zaručeného elektronického podpisu s nutností podání vytištěné verze.

Co je to zaručený elektronický podpis?

Pro podání daňového přiznání prostřednictvím internetu lze použít jen zaručený elektronický podpis s kvalifikovaným certifikátem. Kvalifikovaný certifikát musí obsahovat údaje, aby osoba byla jednoznačně identifikovatelná (podle § 11 zákona o elektronickém podpisu). Tento zákon stanoví, že v oblasti orgánů veřejné moci (což finanční úřady jsou) je možné používat pouze kvalifikované certifikáty vydávané akreditovanými poskytovateli certifikačních služeb. Certifikát je cosi, co jednoznačně spojuje náš podpis s naší osobou, něco jako občanský průkaz. Podpis tedy musí splňovat dvě podmínky - musí být zaručený a musí být vytvořen pomocí kvalifikovaného certifikátu.

Kdo vydává kvalifikované certifikáty?

Akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb poskytujícím kvalifikované certifikáty je v tuto chvíli zejména společnost První certifikační autorita. V nabídce jsou tři možnosti kvalifikovaných certifikátů - pro fyzickou osobu, zaměstnanecký certifikát a certifikát pro pseudonym. Další oprávnění vydávat kvalifikované certifikáty získala Česká pošta. Cena za vydání a udržování kvalifikovaného certifikátu pro elektronický podpis stojí u První certifikační autority 752 Kč ročně a u České pošty je to 190 Kč ročně.

Lze systém elektronického podání využít i bez e-podpisu?

Podání prostřednictvím internetu bez zaručeného elektronického podpisu s nutností podání vytištěné verze se liší pouze způsobem přenesení elektronické informace správci daně. Společným znakem obou způsobů je tzv. e-tiskopis vytištěný na PC uživatele, který daňový subjekt podepíše a do tří dnů doručí svému místně příslušnému správci daně. Výhoda tohoto postupu spočívá v tom, že daňový subjekt si nemusí pořizovat zaručený elektronický podpis s kvalifikovaným certifikátem, přitom však může se správcem daně komunikovat elektronicky a využívat všech výhod programu jen s minimálními nároky na předávání listinných příloh, zejména u daně silniční a daně z nemovitostí. Rovněž lze daňové přiznání vytisknout na standardní tiskopis a ten doručit obvyklým způsobem.

Existuje potvrzení o odeslání daňového přiznání v případě elektronického podání?

Po odeslání již zpracovaného daňového přiznání se objeví opis elektronického potvrzení podání, jeho podací číslo a heslo umožňující zjistit stav podání. Podání pak probíhá postupně v pěti krocích následujících od uložení podání v centrální evidenci, přes provedení ověření platnosti elektronického podpisu, odeslání podání na cílový finanční úřad, jeho doručení a následné přijetí či odmítnutí.

Lze správci daně posílat i přílohy k daňovému přiznání?

Prostřednictvím internetu lze podat správci daně i povinné přílohy k daňovému přiznání, jako je například rozvaha, výkaz zisků a ztrát nebo příloha k účetní závěrce či další konkrétně nespecifikované přílohy. Pokud ovšem poplatník uplatňuje v daňovém přiznání nezdanitelné částky odpočitatelné od základu daně, jejichž výši je povinen prokázat přiloženým potvrzením, bude nucen toto potvrzení předložit správci daně i nadále v listinné podobě. Jedná se především o potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, potvrzení o poskytnutém úvěru, potvrzení o zaplacených částkách penzijního připojištění, nebo životního pojištění, atd. Součástí elektronické podoby daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob není ani žádost o vrácení přeplatku. Tu bude poplatník nucen podat jako samostatné podání, přičemž k tomu může opět využít aplikaci EPO.


Daniel Kába je jednatelem a jediným společníkem účetní, daňové a poradenské firmy ORKÁN.

Připomíná: Investice do pořízení zaručeného elektronického podpisu s kvalifikovaným certifikátem se zúročí.
Související