Snaha o soustředění podnikových aktiv na hlavní předmět činnosti podniku a tím snaha o outsourcing podpůrných podnikových procesů a dále snaha o nákup škálovatelných ICT služeb (na principu "pay as you go") přivádí podniky stále častěji na cestu k outsourcingu ICT. Mnohé z nich s tím však mají negativní zkušenosti a proto nyní posuzují outsourcingové projekty s velkou opatrností.

Průzkum zaměřený na rozsah využívání outsourcingu ICT v uživatelských organizacích, který provedla společnost PMP Research v roce 2004, ukazuje, že více než pětina uživatelských organizací spotřebovává více než polovinu svého ICT rozpočtu na outsourcing a že téměř dvě třetiny organizací očekávají v budoucnu stejné nebo větší výdaje na outsourcingové služby - viz graf 1 a 2.

MR0602_40_1.gif

MR0602_40_2.gif


KRITICKÉ FAKTORY ÚSPĚCHU


Rozhodování o tom, co vlastnit a co nakoupit jako externí službu není jednoduché. Podnik by měl mít vypracovánu tzv. sourcing strategii a dle ní pak realizovat dílčí rozhodnutí. Vypracování sourcing strategie i dílčí rozhodnutí jsou komplikovaná, protože je třeba vyhodnotit množství variant, z nichž každá má jiné kritické faktory úspěchu.

Mezi uvažované varianty je třeba zařadit:

1. BPO (Business Process Outsourcing), ve kterém se vyčleňuje celý podpůrný podnikový proces - např. účetnictví nebo doprava - včetně ICT zdrojů na jeho podporu.

2. Outsourcing komplexního IS/ICT, ve kterém se na vybraného externího partnera převádějí všechny ICT služby, procesy i zdroje.

3. Částečný outsourcing ICT, ve kterém se vyčleňují některé ICT služby, procesy a zdroje. Částečný outsourcing má velké množství podvariant:

a) "Klasické ASP" (Application Service Providing) - externí poskytovatel provozuje na své infrastruktuře vícezákaznickou aplikaci (tj. software aplikace pracuje pro mnoho uživatelů současně). Příkladem je služba firmy SalesForce, která poskytuje funkcionalitu CRM více než 100 000 uživatelům současně,

b) ASP provozuje jednozákaznické aplikace (např: - SAP R/3) na své infrastruktuře, ale ICT infrastruktura je aplikacemi sdílena. Příkladem takové firmy je Corio,

c) dtto jako varianta b), ale ICT infrastruktura je dedikovaná pro každého zákazníka,

d) zákazník provozuje aplikaci na své infrastruktuře, outsourcována je správa infrastruktury,

e) outsourcována je ICT infrastruktura, ale zákazník si na ní provozuje vlastní aplikace a sám si je spravuje,

f) externí správa koncových stanic,

g) externí provoz Call centra,

atd.

4. Outsourcing vývoje aplikace.

Poslední analýzy a predikce ukazují, že převažujícími formami outsourcingu v budoucnu budou formy 1., 2. a 3a.

Například R. Hradílek z IBM předpokládá, že většina zákaznických firem přejde do r. 2010 na komplexní outsourcing svého IS/ICT.

Stejně jako v případě předcházejících trendů, je i efektivní využití outsourcingu spojeno s řadou kritických faktorů úspěchu:

zvolení vhodné varianty outsourcingu,

zvolení vhodné granularity ICT služeb (tj., jak detailně jsou ICT služby definovány). V prvním krajním případě může být ICT službou celá funkcionalita ERP, v druhém krajním případě může být službou jediná transakce (např. objednání letenky přes webovou službu),

controlling ICT služeb umožňující detailní analýzy nákladů ICT služeb, procesů a zdrojů. Bez dobrého controllingu nelze zjistit, co je cenově výhodnější - interní nebo externí dodávka. Kvalita rozhodnutí, zda zajistit ICT službu interně nebo ji nakoupit od externího poskytovatele, závisí na kvalitě informací o ICT trhu (externě nabízených službách) a na kvalitě sourcing strategie.

Specifický kritický faktor outsourcingu formuloval M. Bednár (SAP ČR): "Outsourcingová smlouva může výrazně zkomplikovat restrukturalizaci podniku a inovační snahy v oblasti ICT. Když se podnik zbaví know-how v oblasti ICT, může se dostat v otázce rozvoje ICT do nevýhodné pozice.

Dílčí závěr: S vysokou pravděpodobností se dá předpokládat, že do konce desetiletí outsourcing, a zejména jedna z jeho forem - ASP, bude převažující formou dodávky informatických služeb.

prof. Ing. Jiří Voříšek, CSc.
VŠE Praha




Poznámka redakce: Dopady všech pěti zmíněných trendů do uživatelských a dodavatelských organizací budou v obsahu MŘ č. 3/2006.
Související