Proč e-learning nepostupuje tak rychle, jak se čekalo? Očekávalo se, že v nynější době už vzdělávání e-learningem bude naprosto běžná záležitost. Leč není. Porovnáme-li procento lidí, kteří v zaměstnání používají počítač, a jsou tedy potenciálně připraveni e-learning používat, s procentem lidí, kteří skutečně svůj rozvoj realizují alespoň z části pomocí této nové technologie, pak je množství těchto uživatelů velmi malé.

Proč je e-learning v podnikovém vzdělávání tak málo využíván?

Objektivní důvody:

1. Technické problémy. Podnik musí mít funkční výpočetní infrastrukturu a silnou interní i externí konektivitu.

2. Cena pořízení e-kurzů a režie s tím spojená je zatím nezanedbatelná, řádově vyšší než například pořízení příručky nebo směrnice.

3. Čas a náročnost výroby e-kurzů "na míru" neodpovídají očekáváním pro řešení operativních problémů.

4. Kvalita obecných kurzů pro standardní dovednosti často není dostatečně vysoká.

5. Chybí standardy (logické) a technologie se často mění. Zjednodušeně řečeno dosud to není tak, jako s dokumenty, které si přečte a může dále editovat každý, kdo má Word.

Při troše chtění jsou však objektivní důvody v podniku již překonatelné. Investice jsou nižší než při pořizování podnikového informačního systému. Potíž je v tom "chtění", tj. v subjektivních důvodech.

Subjektivní důvody:

A. Proč nechce vedení firmy:

Většinou je vedení odměňováno za výsledky firmy a nikoli za dlouhodobou perspektivu. Vzdělání zaměstnanců je investice do dlouhodobého růstu a stabilita se vrací až za mnoho let a to ještě s vysokým rizikem. Nicméně vlastníci, kteří to s firmou myslí vážně by mohli chtít investovat do vzdělávání. Potíž je v tom, že jsou experty na svůj obor - na obchod, na marketing, na peníze, ale nikoli na vzdělávání, takže se toho trochu bojí a vždy se najde něco důležitějšího pro řešení.

B. Proč nechtějí lektoři:

1. E-learning je náročnější na přesnost. Studující má více času a možností promyslet si přesnost vyjádření a nalézt jinde další informace.

2. Museli by zvládnout novou metodiku a technologii.

3. Systém výrazně zvyšuje kontrolovatelnost procesu a dosažení výsledku, tj. zda zaměstnanci - studenti skutečně zvládli látku.

C. Proč nechtějí zaměstnanci:

1. Systém výrazně zvyšuje kontrolovatelnost procesu a dosažení výsledku.

2. Je příjemnější jít si odpočinout do učebny.

3. Chybí zde (v evropském prostředí) ambice po osobním růstu, touha po budování CV, i za cenu obětování nákladů a úsilí na vzdělávání. Tj. všichni se verbálně chtějí vzdělávat, ale ne vynakládat úsilí. Nedonutí sami sebe zapnout si e-kurz a několik hodin jej absolvovat. Je snazší "nechat se poslat" na školení.

ZÁVĚR

Dokud bude v naší oblasti převažovat pocit, že za vzdělávání je zodpovědný zaměstnavatel nebo stát a nikoli zaměstnanec, tak se užití efektivních metod asi více nerozšíří. Jakmile bude pracovník sám více chtít zvýšit svoji konkurenceschopnost, pak si moderní a efektivní výuku "kdykoli a kdekoli" pomocí e-learningu vymůže.

Další zřejmě rychlejší možností je nasadit v podniku systém vzdělávání, který efektivně zajistí jednoduché zadávání vzdělávacích cílů a postupů a zejména kontrolu se současným tlakem na pracovníky, aby se vzdělávali v tom, co firma potřebuje. Takové systémy jsou dnes běžně dostupné a nejsou nákladné.

Ing. Jiří Laciga
generální ředitel společnosti CCA Group
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-17600720-proc-nevyuzivame-e-learning