Před necelými dvěma roky Nicolas Carr publikoval v Harward Business Review provokativní článek "Na IT nezáleží" (Carr, 2003), ve kterém prohlásil informační a komunikační technologie za komoditu dostupnou všem. ICT přirovnával k železnici a elektrické energii a argumentoval, že v současné době již nelze pomocí ICT dosáhnout strategické výhody nad konkurencí.

Od té doby proběhla na toto téma jak v ČR, tak ve světě bouřlivá diskuse. Řada diskutujících, včetně autora tohoto článku, je toho názoru, že Carr má sice v mnohém pravdu, ale jeho omylem je, že posuzuje vliv a význam ICT odděleně od modelu podnikání, podnikových procesů a podnikové kultury. Významnou odlišností ICT od železnice nebo elektřiny je, že ICT daleko hlouběji pronikají do podnikových procesů a do stylu řídící i výkonné práce. Proto:

Co může podniku (nebo státu) přinést v současné době konkurenční výhodu nejsou samotné ICT, ale vhodné propojení ICT s modelem podnikání, s podnikovými procesy a s podnikovou kulturou. Vede-li toto propojení k tomu, že podnikový proces produkuje produkt/službu s vyšší užitnou hodnotou a/nebo s nižší cenou, pak přinese podniku strategickou výhodu.

STRATEGICKÝ VÝZNAM ICT NEPOMINUL

Na podporu tohoto tvrzení se lze odvolat např. na úspěchy firmy Wal-Mart (viz MŘ č. 7/2003, s. 51 - 52). Z české praxe lze uvést příklad společnosti Czech Courier, založené v roce 1999 a zaměřené na expresní přepravu zásilek s vysokou přidanou hodnotou. Ta spočívá především v unikátním elektronickém systému eKurýr. Společnost se aplikací tohoto systému do reálného provozu stala průkopníkem využívání internetu jako nové obchodní platformy v oblasti nabídky kurýrních služeb. Od 1. května 2004 získala zastoupení mezinárodní kurýrní společnosti SkyNet Worldwide Express pro Českou a Slovenskou republiku.

Ne každá nová technologie je pro organizaci významná, ale promeškat takové využití může být osudné. Například poskytovatelé ubytovacích služeb, kteří doposud nenabízejí svoje služby přes www, přicházejí o podstatnou část klientely, která si zvykla využívat tento komunikační kanál.

Není pravdivé často akceptované tvrzení, že pomocí standardní technologie, která je dostupná všem (např. standardního ERP nebo CRM) není možné dosáhnout strategické výhody. Důvodem je, že unikátní propojení standardního ERP s podnikovými procesy může konkurence okopírovat jen velmi obtížně.

Dalším faktorem podporujícím strategický význam ICT je neustálý růst nároků všech stupňů řízení na včasnost a kvalitu informací pro rozhodování v globální ekonomice. Ohledně rychlosti reakce podniku na významné události např.Gartner (2004) uvádí:

v roce 2002 stačilo většinu cílů realizovat do 2 měsíců,

v roce 2004 to již je 1 měsíc,

v roce 2006 to bude 14 dní,

v roce 2008 to bude 7 dní, a

v roce 2010 to bude již ten samý den.

Nejde ani tak o to, zda se tato předpověď přesně naplní. Významný je trend zkracování doby reakce na externí události, který, jak se jeví z dnešního pohledu, je nezpochybnitelný.

ZÁVĚR

Strategický význam ICT nepominul, ale není ho možné naplnit stejnými cestami jako v minulosti. Strategické výhody nelze dosáhnout pouze nasazením nové technologie. Předpokladem je unikátní a efektivní propojení ICT s podnikatelským modelem, podnikovou kulturou a podnikovými procesy, které podniku umožní zvyšovat rychlost reakce na významné události, snižovat náklady, zvyšovat kvalitu a/nebo poskytovat nové produkty/služby zákazníkům.Budoucí informatické projekty musí být proto zaměřeny tímto směrem.

prof. Ing. Jiří Voříšek, CSc.
VŠE Praha
Související