V Evropě je největší událostí úspěšný pokus DHL převzít britskou logistickou firmu Exel za 6,3 miliardy dolarů. To může pořádně promíchat karty. List Wall Street Journal to hodnotí jako strategický krok matky DHL, kterou je od roku 2002 německá spolková pošta Deutsche Post. Za dva roky jí totiž skončí výhrada na běžné listovní zásilky do 100 gramů, ze kterých plynulo 60 procent zisku. Liberalizace zatím postupovala tak, že váhový limit výhrady se snižoval a Deutsche Post ustupovala. Teď tedy musí být ofenzivnější. Příspěvek Exel a jeho 100 tisíc zaměstnanců může znamenat zdvojnáso-bení objemu logistických operací spolkové pošty. FedEx Corporation má v Evropě strategického partnera ve francouzské poště (smlouva o spolupráci s dceřinou logistickou Geopost) a základnu na pařížském letišti Charles de Gaulle. V březnu FedEx nabídla skutečně superglobální produkt - okružní expresní službu kolem světa. Letecká trasa obkružuje planetu západním směrem a umožňuje tak přímé spojení z Číny do Evropy. Odsud pokračuje do amerického hubu FedEx v Memphis ve státě Tennessee.

Na čínském trhu letos všichni globální rivalové pořádně zrychlili, prakticky ve stejném okamžiku. Podle oznámení z července chce UPS vybudovat hub v Šanghaji, zatímco FedEx dá přednost Kantonu. DHL kontrovala plánem investovat dalších 110 milionů dolarů v Hongkongu, kde zdvojnásobí kapacitu svého "SuperHubu" - a udělá to o šest let dřív, než původně předpokládala, protože jen loni tam vzrostly tržby téměř o 60 procent. DHL očekává, že asijské ekonomiky porostou dalších deset let po 7 procentech ročně, dvakrát rychleji než zbytek světa. Podle Scotta Price, šéfa DHL pro asijsko-pacifickou oblast, lze očekávat velmi vysokou míru růstu nejen v Číně, ale také v Indii. Objemy zásilek z Japonska a do Japonska mají mít podle stejného zdroje dokonce dvojciferný růst. Před třiceti lety byla přepravována v balíčcích dvě procenta hrubého domácího produktu Spojených států, teď je to 12 procent. Dříve se jednalo o hromadné zásilky, které se počítaly na kamiony, nyní jde většina na individuální adresy, připomíná šéf UPS Michael Eskew a předpokládá, že stejnou dynamiku a stejný nárůst sofistikovanosti služeb můžeme očekávat i v Asii. Konjunkturu logistických služeb nezabrzdila ani vysoká cena ropy, ani hurikány.

FedEx si dokonce dovolil ohlásit největší růst cen leteckých dodávek za posledních devět let, protože cítí, že také konkurenční UPS už nepůjde cenově jinam a zaměří se na zvyšování výnosu z investic.
Související