Zdražování ropy vedlo Mezinárodní asociaci leteckých přepravců (IATA) k tomu, že zvýšila svůj odhad ztrát, jež letos zaznamenají její členové. IATA, jež sdružuje 265 leteckých společností představujících 94 % mezinárodní letecké dopravy, vychází ve své poslední prognóze z ceny ropy 57 dolarů za barel, zatímco při minulém odhadu počítala se 47 dolary za barel. Její členové by měly letos vykázat ztrátu 7,4 miliardy dolarů.

ZAJIŠTĚNÍ OSLABUJE. Celosvětový účet za palivo leteckých společností, jenž v roce 2003 při ceně 29 dolarů za barel činil 44 miliard dolarů, by při průměrné ceně černého zlata 57 dolarů za barel mohl dosáhnout 97 miliard dolarů. "Ropa opět připravila sektor o návrat k rentabilitě," prohlásil Giovanni Bisignani, generální ředitel IATA. "Snižování nákladů a zvyšování efektivnosti nikdy nebylo tak důležité jako nyní," dodal. Většinu letošních ztrát zaznamenají americké letecké společnosti. Ty by měly prodělat 8 miliard dolarů, zatímco evropské společnosti by měly být v rovnováze a asijské by měly vykázat zisk ve výši jedné miliardy dolarů. V období 2001 až 2004 utrpěly letecké společnosti ztrátu 36 miliard dolarů, z čehož 32 miliardy severoameričtí letečtí přepravci. Do značné míry to lze vysvětlit mzdovými náklady, jež jsou v USA mnohem vyšší. Představují 38 % celkových nákladů, zatímco v Evropě 30 %, v Asii 20 % a v Číně jen 15 %.

Evropské letecké společnosti vyšly z ropných šoků v prvním pololetí poměrně dobře, ale nad zbytkem roku se hromadí temné mraky. EasyJet má ve druhém pololetí zajištěnu cenu pouze u 39 % paliva. V prvních šesti měsících španělská Iberia "hedgeovala" 90 % svých palivových potřeb, ale ve druhém pololetí to bude jen 65 %. U skandinávské společnosti SAS procento paliva se zajištěnou cenou klesne na 50 %. Nízkonákladový Ryanair nemá na podzim žádné krytí, ale od počátku příštího roku bude za jištěn z 90 %. Mezi leteckými společnostmi, nejméně vystavenými drahé ropě, lze - podle údajů investiční banky Goldman Sachs - uvést British Airways (pro příští rok má zaručeny ceny 75 % svého paliva), Air France-KLM (81 % v roce 2006) a Lufthansu (90 % v posledním čtvrtletí 2005).

DIFERENCIACE. Zbytek letošního roku prohloubí rozdíly mezi leteckými společnostmi, jež mají cenu svého paliva garantovánu, a těmi, které zajištěny nejsou. Podíl paliva na celkových nákladech Air France-KLM se zvýšil z 10 % ve druhém čtvrtletí 2004 na 13 % rok poté, z 10 na 14 % u Lufthansy, ze 13 na 17 % u SAS a z 22 na 24 % u Ryanair. Letos budou mít letecké společnosti v průměru zajištěny ceny 65 % paliva, ale příští rok by toto číslo mohlo klesnout na 30-40 %. Pak může být situace některých dopravců dramatická. A co když se cena ropy zvýší na 85, či dokonce 100 dolarů za barel? Každé zvýšení ceny černého zlata o jeden dolar má na středně velkou leteckou společnost negativní dopad ve výši 60 milionů dolarů, což je podle investiční banky Merrill Lynch důvod k obavám. Pro všechny letecké dopravce pak takové zdražení ropy o dolar zvyšuje náklady o jednu miliardu dolarů, upozornil šéf IATA Bisignani.

Zatímco velcí dopravci tyto další náklady znovu více či méně zvládnou, ti malí vypijí kalich hořkosti až do dna. Podle expertů budou nejvíce postiženy ty společnosti, jež mají méně než deset letadel. A do této kategorie spadá řada těch, jež vznikly v posledních třech až čtyřech letech.

Otázkou je, do jaké míry budou cestující akceptovat placení různých přirážek. Díky nim mohly letecké společnosti přenést 35 až 55 % zdražení paliva na svou klientelu. Dopravci jsou nuceni dále stlačovat náklady směrem dolů. Od vzestupu cen ropy zavedly řadu opatření: kladou důraz na nejziskovější linky, hýčkají určité segmenty klientely, neklíčové činnosti zajišťují outsourcingem, rozvíjejí elektronickou registraci pasažérů a zdokonalují prodej letenek prostřednictvím internetu. Kde ještě mohou provést škrty v nákladech? Jejich finanční budoucnost závisí na odpovědích, které naleznou. Pro menší letecké společnosti je to jednoduše otázka života či smrti.

HLEDÁNÍ ALTERNATIVNÍHO PALIVA. Zdá se, že letecký průmysl, který po první ropné krizi zahájil několik projektů využívání tekutého vodíku či hybridních paliv, se nyní tématu vyhýbá a nechává ho ropným společnostem. Velcí výrobci leteckých motorů do takového výzkumu investovali, ale žádný projekt nevedl ke konkrétnému vývoji. Soustřeďují se spíše na snížení spotřeby a nákladů na údržbu motorů. Mimochodem, velice se jim to daří, protože za posledních deset let klesla spotřeba paliva v leteckých motorech o 10-20 %. Podle některých expertů by se však měli začít zabývat také problematikou alternativního paliva. Žádný sektor nemá zájem nést na svých bedrech obrovské investice, potřebné k vývoji alternativního paliva pro letedla. V zákulisí se hovoří o nových cyklech spalování obdobných systému rekuperace tepla v lodních motorech. Letadla však nejsou lodě, a aplikace je proto problematická.
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-17009590-letecke-spolecnosti-zvysuji-ztraty