Pokud se ovšem podaří dotaci z příslušných fondů získat. A to není snadné, jak dokládají dosavadní zkušenosti z fungování strukturálních fondů EU v ČR.

Vzhledem k tomu, že operační program Rozvoj lidských zdrojů OP RLZ má oproti zbývajícím operačním programům (OP průmysl a podnikání, OP Infrastruktura, OP Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství a společný regionální operační program) výrazné zpoždění, k vyhlašování výzev k podávání projektů dochází až v poslední době. K datu zpracování příspěvků bylo vyhlášeno 24 výzev na úrovni ministerstev, Úřadu práce a hl. města Prahy.

STRUKTURA OP RLZ

Strukturu programu Rozvoj lidských zdrojů ukazuje schéma.

Pro podniky a zaměstnavatele jsou určena zejména opatření 1.1, 2.2, 3.3, 4.1 a 4.2.

Operační program Rozvoj lidských zdrojů má oproti jiným operačním programům Strukturálních fondů EU téměř roční zpoždění, což mnohé žadatele znevýhodňuje.

Výzvy z OP RLZ mají a budou mít převážně omezenou lhůtu k podání projektové žádosti, budou se však opakovat, nejméně jednou ročně.

Další výzvy budou vyhlašovány dle informace MPSV postupně. Každá výzva obsahuje základní identifikační údaje, popis programu nebo grantového schématu a další nutné údaje pro žadatele.

PROJEKTOVÁ ŽÁDOST

Při zpracování projektové žádosti je nutno respektovat a splnit podmínky a zásady stanovené obecnými podmínkami OP RLZ a dále pak konkrétními podmínkami vyhlášeného programu, zejména:

projekt musí být zaměřen na cílové skupiny a typy činností pro tyto skupiny (definice cílové skupiny je uvedena pro jednotlivá Opatření v Dodatku k programu);

projekt musí přispět k naplnění globálního a specifických cílů příslušného Opatření;

podporované aktivity a cílové skupiny projektu jsou definovány a vymezeny vždy v příslušné uveřejněné výzvě;

doba realizace projektu nesmí trvat déle než 24 měsíců.

Důležitou součástí jsou i přílohy, z nichž povinnými jsou:

1. doklad o právní subjektivitě žadatele,

2. prohlášení o bezdlužnosti vůči veřejné správě,

3. prohlášení každého z partnerů o partnerství,

4. prohlášení malých a středních podniků o splnění podmínek z příslušné legislativy,

5. přehled ekonomické a finanční situace žadatele, který je podnikatelským subjektem.

Vyhlašovatelem grantového schématu mohou být vyžádány další přílohy.

ROZPOČET PROJEKTU

Rozpočet je souhrnem všech nákladů přímo souvisejících s realizací projektu. Pouze část rozpočtových nákladů je možno chápat jako uznatelné náklady, jejichž souhrn je základnou pro výpočet dosažitelné výše podpory pro každou konkrétní výzvu.

V případě vzniku přímých výnosů projektu (příjmy projektu z prodeje majetku, pronájmu, služeb, zápisného) je nutno tyto příjmy odečíst z uznatelných nákladů, tedy o tyto příjmy snížit výši uznatelných nákladů.

Zásady pro uznatelnost nákladů:

musí se jednat o skutečně vynaložené náklady (výdaje) s výjimkou odpisů;

musí být vynaloženy v souladu s obsahem a cíli projektu;

musí vzniknout ode dne data podpisu smlouvy o poskytnutí podpory (na rozdíl od jiných programů, např. u Operačního programu průmysl a podnikání, u nichž rozhodným datem je datum přijetí projektové žádosti, které časově předchází uzavření smlouvy o poskytnutí dotace);

musí být průkazně účetně doložitelné originály účetních a jiných dokladů;

musí být pro realizaci projektu nezbytné, nutné a efektivní.

Uznatelnými náklady jsou:

osobní výdaje (výdaje na zaměstnance žadatele a jeho projektových partnerů, kteří jsou přímo zapojeni do realizace projektu při respektování požadavku dodržení běžných nominálních mezd v místě a čase);

cestovní náhrady dle platných předpisů (výdaje personálu žadatele a jeho projektových partnerů, jízdní výdaje, výdaje na ubytování, stravné a nutné vedlejší výdaje, vše v souladu se zák. č.119/1992 Sb. o cestovních náhradách ve znění pozdějších předpisů);

náklady na nákup nového nebo použitého zařízení a vybavení neinvestičního charakteru (do 40 tis. Kč/jednotlivou položku - obecně nelze hradit investice ve smyslu platných účetních zásad a předpisů) vč. nákladů na opravu a údržbu;

výdaje na nákup drobného hmotného majetku (vč. výukového materiálu);

nájem nebo splátky operativního leasingu zařízení a budov;

odpisy vlastního hmotného a nehmotného majetku (odpisy jsou nákladem, nejsou však výdajem);

náklady na provoz a funkci kanceláře pro řízení projektu (režijní náklady a administrativní náklady), dále pak nákup služeb (např. náklady na šíření informací, pojištění, bankovní poplatky, právní poradenství, znalecké posudky). Podpora pro konzultační a poradenské služby se týká pouze malých a středních podniků za podmínky, že se nejedná o trvalou nebo pravidelnou činnost - výše podpory je max. 50 % nákladů na tyto služby;

drobné stavební úpravy neinvestičního charakteru (např. úprava pracovního místa, přístup zdravotně postiženým osobám);

přímá podpora (mzdové příspěvky jednotlivcům, cestovné, ubytování a stravné účastníků projektu, event. další příspěvky);

DPH (jen u neplátců DPH) - u plátců DPH se uvádí položky rozpočtu bez DPH.

Jednotlivé položky uznatelných nákladů ve výše uvedené skladbě jsou limitovány v jednotlivých položkách.

Podmínkou nutnou, nikoliv postačující, je podpora horizontálních témat vycházející z prioritních oblastí a politik EU.

ZÁVĚREM

S výzvami je veřejnost seznamována v tisku (celostátním nebo regionálním) a na internetu (webové stránky www.esfcr.cz nebo www.mpsv.cz), a dále pak na webových stránkách konkrétních vyhlašovatelů.

Rozsah nabízených možností je velký. Téměř pro každou skupinu fyzických a právnických osob lze nalézt možnost realizace. Výzvy v OP RLZ však začínají vycházet s téměř ročním zpožděním, což oproti jiným programům mnohé žadatele znevýhodňuje.

Doufejme, že o to více budou flexibilní všechny orgány v implementační struktuře programu RLZ.


Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-16145330-zadate-o-dotace-z-op-rlz