Vysílačky mezi řidiči kamionů jsou na dálnicích obezřetně v pohotovosti: "Pozor na silniční kontrolu!" Kdo má kudy, nebezpečné místo objede - policie bude vážit a políčeno má také na vozidla přepravující nebezpečný náklad.

Důvod je prostý: na silnicích se pohybuje více těžkotonážního a problematického nákladu, než je zdrávo. Výsledkem je stále zničenější dopravní infrastruktura, která si žádá stále více a více prostředků na opravy. O zácpách a výlukách nemluvě. Receptem se má stát zavedení elektronického mýtného, jenže to má přijít až za pár let. Na Ministerstvu dopravy se proto mluví o možném zvýšení plateb za dálniční známky - potíž je ale v tom, že Praha má o jejich zdražení jinou představu než Evropská unie.

Zničené silnice jsou běžně připisovány skutečnosti, že po nich jezdí přetížené nákladní vozy. Dopravci tak šetří peníze. Major Rostislav Plachý z ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia ČR je však přesvědčen, že kamiony s větším než povoleným nákladem nejsou hlavní příčinou devastace silnic. V prvním pololetí letošního roku zkontrolovali pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu ve spolupráci s policií 6152 vozidel, přetížených bylo 715 - to je zhruba 11 %. "Přetížené jsou zejména sezonní přepravy," říká major Plachý. "Hlavně když se vozí zemědělské plodiny, písek, kamenivo a uhlí. Nejčastěji zjistíme přetížené vozidlo, když veze uhlí."

Za hlavní problém, proč jsou komunikace poničené, považuje Plachý fakt, že buď nebyly stavěny na současnou zátěž, anebo byly stavěny "úsporně" a špatně. "Víme dobře, že sem tam bylo na podloží vysypáno o tatru štěrku méně, než bylo zapotřebí," naznačuje nejmenovaný policejní zdroj.

Problémem je také zvyšující se počet přeprav s nadměrným nákladem, tj. se zátěží, která sice přesahuje povolenou váhu, ale je jednorázově povolena po zaplacení příslušného poplatku. Výjimkou není ani přeprava těles o celkové váze až 320 tun. Povolení pro přepravu nadměrného nákladu vydává odbor pozemních komunikací na Ministerstvu dopravy a na jeho detašovaných pracovištích v krajích, nutný je souhlas policie a její vyjádření, zda poskytne transportu doprovod. Poplatky se pohybují od jednoho tisíce do osmnácti tisíc korun.

Najdou se však i přepravci, kteří to "risknou" a vypraví se s nadměrným nákladem ilegálně. "Může se jim to pěkně prodražit," konstatuje major Plachý. "Nedávno se jeden snažil projet podjezdem, kam se vůbec nemohl vejít, a poničil i jeho portál." Trestem byla pokuta.

Mobilních vah má policie celkem devět, jedna souprava stojí asi půl milionu korun. Váhy jsou pravidelně kalibrovány a seřizovány servisní kontrolou.

Proces vážení se postupně mění a modernizuje - v současné době se připravuje zrychlení zápisu protokolu. Nově je připojen notebook se softwarem, který umožní okamžité porovnání naměřených údajů s předdefinovanými parametry daného typu vozidla. V protokolu je kromě dalších údajů jasně vidět, na které z náprav bylo porušeno povolené zatížení.

V praxi to vypadá tak, že kamion najede na čtyři rošty rozložené na vozovce, v jejichž středu jsou umístěna měřicí zařízení. Každá náprava se měří zvlášť. Tlak vyvíjený nápravou vozidla na vozovku se přepočítává na hmotnost a porovnává s předdefinovanými údaji. Váhy jsou zkonstruovány tak, aby je vozidla nepoškodila, a to ani při nepřesném nájezdu vozidla.

Vážení vozidla trvá asi deset minut. Mnohem déle může trvat další technická kontrola vozidla a kontrola dodržování pravidel provozu. Správní poplatek za zvážení činí 600 korun a platí ho jen ti, u nichž bylo zjištěno provinění. Jenže postih hrozí také z mnoha dalších stran, protože kontroly jsou vždy komplexní. "Kontrolujeme především dodržování evropských dohod o přepravě nebezpečných nákladů po silnici, evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě a dodržování evropských směrnic, které se týkají bezpečnosti řízení - dodržování doby odpočinku, přestávky při řízení. Samozřejmostí je i kontrola dokladů a technického stavu vozidla," říká Plachý.

Podle současně platného znění zákona o přestupcích je možno uložit řidiči, jehož vozidlo je přetížené, v blokovém řízení pokutu ve výši 1000 korun, v přestupkovém řízení až do výše 10 000 korun. Tvrdší sankcí než peněžitý trest je stejně skutečnost, že řidič, který neobstojí při kontrolním vážení, nesmí až do sjednání nápravy pokračovat v další jízdě.

Kontroly dodržování hmotnosti na nápravu nákladních vozidel dělá několik organizací. Kromě Policie ČR to jsou celní úřady a také správci komunikací. Pro dálnice a silnice I. třídy je to Ředitelství silnic a dálnic, které má smlouvu se státní příspěvkovou organizací Centrum služeb pro silniční dopravu (zřizovatelem je Ministerstvo dopravy). Toto centrum nabídlo možnost kontrolního vážení jednotlivým krajům a v současné době podepsalo smlouvy s devíti správci silnic II. a III. třídy.

Při centru bylo zřízeno 14 expertních mobilních jednotek, jsou to soupravy typu Haenni WL103. Pracovníci správců komunikací ovšem nesmějí sami zastavovat vozidla, takže kontroly vždy dělají ve spolupráci s Policií ČR.

"Platná legislativa je v pořádku, ale je třeba všechny možnosti důsledně uplatňovat," připomíná Martin Felix, tiskový mluvčí ČESMAD Bohemia. "Myslím si, že málo přestupků se policii daří zjistit u vnitrostátní dopravy stavebních materiálů, kovošrotu a dřeva, kde jich však bývá docela hodně."

Pokud má něco v nepořádku zahraniční dopravce a hrozí, že by se k projednání na dopravní úřad nedostavil, zaplatí kauci až 50 tisíc korun. Tu buď dostane zpátky, nebo se z ní uhradí pokuta. Když se hříšník k projednání přestupku nedostaví, kauce propadne. "Osobně jsem viděl, že pokud peníze na místě činu nesloží, nebo si nezajistí jejich doručení, tak ho dál nepustí," vzpomíná Felix. "Ovšem všechno se to policie teprve učí a neděje se to v tak masovém měřítku, aby se toho všichni báli jako v Německu."

Po vstupu do EU proběhlo jednání mezi Generálním ředitelství cel a Ředitelstvím cizinecké a pohraniční policie ČR o využívání dosud nainstalovaných vážicích zařízení na hraničních přechodech a především o tom, aby kontrolní vážení nebránilo v plynulosti odbavování vozidel. Celní úřady mají pro kontrolní vážení osm mobilních souprav, ale na vnitřních hranicích EU se k dříve běžnému vážení používat nesmějí, aby nezastavovaly nebo neomezovaly pohyb vozidel.

Ministerstvo dopravy proto přislíbilo, že pokud zůstanou některé váhy z hranic nevyužité, vytipuje spolu s vlastníkem komunikací vhodné místo, kde by se použít daly.

Přetíženým silnicím nelze v současné době ulevit jinak než vyššími poplatky za jejich užívání. O nových pravidlech zpoplatnění nákladní silniční dopravy jednali 7. října ministři dopravy EU v Lucemburku. V budoucnu v Evropě převládne elektronické mýto, ale členské státy mají zatím různé pohledy například na metody výpočtu mýtného nebo na to, jak do ceny započítat náklady na výstavbu dálnic.

Než bude systém mýta zaveden - v Česku snad do roku 2006 -, vidí ministři dopravy dílčí pomoc ve zvýšení ceny silničních známek pro průjezd kamionů přes území státu. Jde především o jednodenní známku, jejíž cenu by chtěla česká strana zvednout z osmi na 15 eur, zatímco většina ostatních zemí souhlasí jen s částkou 11 eur.

V takovém případě ovšem Praha podle ministra dopravy Milana Šimonovského uvažuje o zrušení jednodenních známek a jejich nahrazení třídenními za 600 korun. Ve vztazích k Bruselu by to však mohl být problém.
Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-15122180-brazdy-v-dalnicich