Německý systém elektronického mýta spočívá v satelitním sledování kamionů, v jejichž palubní desce je namontován speciální přístroj (OBU) s novátorským softwarem. Toto zařízení umožní průběžné účtování poplatků. V očích četných expertů představuje právě tento způsob získávání informací a vybírání poplatků hudbu budoucnosti.
Satelitní model se měl ve Spolkové republice rozjet od loňského září. Tím, kdo to zařídí, mělo být konsorcium Toll Collect (seskupení společností Deutsche Telekom, DaimlerChrysler a Cofiroute). Poté bylo jeho spuštění odloženo na listopad, následně na Nový rok a pak na jaro 2004. Zatím poslední verze hovoří o 1. lednu 2005.
Stolpeho nesplněné sliby připravily zatím státní pokladnu o zhruba 180 milionů eur měsíčně. Kdo výpadek uhradí, určí rozhodčí soud. Verdikt se neočekává dříve než v létě 2005. Opakovaný odklad, očekávají experti, se tak jako tak určitě podepíše na cenách mýtného. Místo původně zvažovaných 12,4 eurocentu za ujetý kilometr se nyní v Berlíně hovoří o 15 eurocentech.
Ministr Stolpe přesto dále sedí ve spolkovém kabinetu - a v půli května začal dokonce mluvit o zavedení poplatků pro osobní vozy. "Republika se ještě pořád směje nad mýtem pro nákladní auta, a teď toto," napsala internetová verze týdeníku Der Spiegel. Stolpe se nedal: "Musíme všechny uživatele silnic co nejvíce zapojit do privatizačních modelů pro výstavbu dopravních komunikací." V Německu, na rozdíl od ČR, nejsou dálniční známky. Výstavbu a provoz sítě dálnic financuje federace.
Pod palbou ostré kritiky začal propagátor odmítané novoty couvat. Dnes je na tamní scéně, pokud jde o poplatky na osobní vozy, ticho po pěšině. "Mýtné pro nákladní vozy však od ledna bude," zdůraznil Stolpe.
Tahanice o elektronické mýtné pro kamiony nabraly nový dech poslední únorovou neděli, kdy se sešli představitelé státu a Toll Collect. O to, aby konsorcium dostalo ještě jednu šanci, se zasadil kancléř Schröder - DaimlerChrysler, který drží v tomto účelovém svazku 45 %, se musel smířit s pozicí tichého společníka. Všechna moc, napsal týdeník WiWo, přešla do rukou Deutsche Telekom. Pokud by se poplatky za nákladní přepravu nezačaly od roku 2005 přece jen vybírat, zaplatí Toll Collect státu penále až do výše jedné miliardy eur.
Rizika jsou značná. "Je to dáno povahou věcí," naznačil před časem šéf konsorcia Christoph Bellmer. Jenže kdyby vše klaplo, vydělat by mohli všichni. Tím, že spolková vláda převede ročně na Toll Collect 620 milionů eur, mohlo by se toto firemní sdružení ocitnout na špici politicko-průmyslového projektu podobného kalibru jako je Airbus. Vybírání mýtného zavedlo zatím 50 států. Mnohé z nich se netají, že by rády přešly (dříve či později) na satelitní systém. Za předpokladu, že bude funkční.
V Rakousku to šlape
Elektronické mýtné pro nákladní automobily v Rakousku se začalo vybírat od letošního prvního ledna - rakouské úřady si libují, že běží bez problémů. Navíc si pochvalují, že vynáší víc, než se čekalo. Za první dva měsíce zaplatili dopravci na mýtném 115 milionů eur. Pokud budou i po zbytek roku jezdit nákladní automobily po zpoplatněných dálnicích a rychlostních silnicích stejně intenzivně, odhadují rakouské úřady, že za letošek vyberou 780 milionů eur. To je o 180 milionů nad původní plán.
I přes tento úspěch se ovšem objevují ze strany dopravců stížnosti, že palubní jednotky, tzv. Go-boxy (zařízení o velikosti cigaretové krabičky za předním sklem kamionu) a portály u silnic pro odečítání mýtného nefungují, jak mají. "Některé portály na průjezd auta nereagují. Dopravce pak vypadá, jako že se chtěl platbě mýtného vyhnout, a hrozí mu pokuta 220 eur," říká Oliver Käfer ze Spolku štýrských dopravců. Zástupci přepravců požadují zjednodušení systému, a to do letošního léta.
Rakouský systém elektronického mýtného pracuje s mikrovlnnou technologií. Tu prověřila na 3000 kilometrech dálnic společnost Autostrade, která vytvořila v Rakousku joint venture s firmou Kapsch. Nad rakouskými dálnicemi a rychlostními silnicemi byly instalovány na speciální konstrukce mikrovlnné antény, tzv. portály s dosahem záření pouhých několika metrů. V okamžiku, kdy pod portálem projede nákladní automobil, anténa nad silnicí přečte číslo Go-boxu. Dopravci je v centrálním počítači naúčtována patřičná částka mýtného. To lze platit buď zálohově, nebo zpětně. Celkem je na rakouských silnicích vybudováno 400 portálů.
Go-box musí mít na palubní desce všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny, které používají dálnice a rychlostní silnice. Za každý kilometr ujetý na zpoplatněných komunikacích zaplatí dopravce podle typu vozu od 13 do 27 centů.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



