Se vstupem České republiky do Evropské unie se stane právo EU na našem území pro všechny subjekty, které zde působí, přímo účinné, přičemž současně získá aplikační přednost před českým právem. V této souvislosti proto nabývá na významu otázka, jakým způsobem se mohou například naši podnikatelé oficiálně seznámit se všemi právními normami EU, které budou ke dni vstupu ČR do EU (1. května) již účinné nebo které nabudou účinnosti po tomto datu.

Věstník Unie. EU publikuje své právní normy a další důležitá sdělení v periodiku obdobném české Sbírce zákonů, a to v Úředním listu Evropské unie (The Official Journal of the European Union), v českém jazyce nazývaném také jako Úřední věstník EU (resp. do 1. února 2003, kdy nabyla účinnosti Smlouva z Nice, jako Úřední věstník ES). Vydávání tohoto listu zajišťuje samostatný úřad - Úřad pro oficiální publikace EU. Úřední list EU je jediným a výhradním oficiálním zdrojem právních norem EU. Informace získané z neoficiálních zdrojů, jimiž jsou např. různé internetové portály nebo odborná literatura, nejsou právně závazné. Proto na tato neoficiální znění nelze v případě pochybností či rozporů v žádném případě odkazovat. Stoprocentní jistotu o znění textu předpisu práva EU poskytne tedy jen Úřední list EU.

Zvláštní vydání. Tištěná verze Úředního listu EU vychází každý den, a to ve všech úředních jazycích EU. Od 1. května tak bude Úřední list EU vycházet již v celkem 20 jazycích, mimo jiné i v češtině. Předpisy práva EU vyhlášené před letošním vstupem nových členských států do EU budou znovu publikovány ve zvláštních číslech Úředního listu EU. Opět upozorňujeme, že právně závazné budou pouze texty vyhlášené v Úředním listu EU.

Zvláštní čísla Úředního listu EU by měl Úřad pro oficiální publikace EU publikovat dnem 1. května, ale pro jejich značné množství (zhruba 80 tisíc stran předpisů) budou s nejvyšší pravděpodobností publikovány postupně, a to až do konce letošního roku. V případě, že Úřad pro oficiální publikace EU nestihne takto všechny platné právní předpisy EU ke dni 1. května publikovat, může pro řadu našich podnikatelů nastat nepříjemná situace. Na jedné straně budou totiž povinni dodržovat právní předpisy EU, na druhé straně však budou omezeni v možnosti seznámit se s nimi ve svém jazyce (tou dobou již úředním jazyce EU).

V této souvislosti je nutné také upozornit na skutečnost, že si český subjekt vždy jen nevystačí s českým zněním Úředního listu EU. Překlad některých odborných termínů práva EU do našeho jazyka není totiž jednoduchý a přeložený odborný termín nemusí v konkrétním případě zcela přesně vystihovat jeho skutečný význam. V případě obtíží při výkladu konkrétního pojmu práva EU obsaženého v českém vydání Úředního listu EU je proto vhodné zkoumat jeho "evropský" význam, tj. přihlédnout jednak k jazykovým zněním Úředního listu EU (doporučujeme německou, francouzskou nebo anglickou verzi) a jednak také k účelu dotčeného pojmu sledovanému právem EU. Výklad pojmu práva EU výlučně za pomoci českých výkladových pravidel by totiž ve svém důsledku mohl způsobit rozdílnou aplikaci práva EU v ČR a v ostatních členských státech EU.

Vyhlášení v Úředním listu EU. Okruh právních norem a aktů, které musejí být vyhlašovány v Úředním listu EU, je stanoven především samotnými zakládacími smlouvami EU. Nařízení, směrnice a rozhodnutí, které musí být vyhlášeny v Úředním listu EU, nabývají účinnosti ve stanovený den, jinak dvacátým dnem po svém vyhlášení. Za den vyhlášení je přitom obdobně jako v případě české Sbírky zákonů pokládáno datum rozeslání konkrétní částky Úředního listu EU.

Úřední list EU je v zásadě tvořen dvěma řadami, a to řadou označenou písmenem L a písmenem C.

V řadě L (legislatio) je publikována vlastní legislativa EU (nařízení, směrnice, rozhodnutí, doporučení a stanoviska). Kromě nejdůležitějších právních aktů EU je součástí této řady Úředního listu EU také Adresář komunitární legislativy obsahující seznam odkazů na názvy právních dokumentů různé právní síly, včetně souvisejících změn a dodatků. Řada obsahuje rovněž odkazy na dohody a úmluvy, jejichž jednou ze smluvních stran je v rámci společné zahraniční politiky EU, na zakládající smlouvy, doplňující akty, dokumenty Rady ministrů a Evropské rady a další právně nezávazné, ale jinak relevantní dokumenty.

V řadě C (communicatio) jsou publikovány informace a oznámení EU a jejích orgánů. Tato řada obsahuje mj. přehled rozsudků Soudního dvora (ESD) a Soudu I. stupně (SIS), rešerší ze zasedání Evropského parlamentu, zpráv Účetního dvora, přepisy interpelací, prohlášení Hospodářského a sociálního výboru a Výboru regionů, výzvy k zapojení do některého z programů nebo projektů EU, další dokumenty publikované na základě komunitární legislativy, veřejné kontrakty potravinové pomoci a přehled obsahu elektronické řady (viz dále). Řada C Úředního listu EU má svoji elektronickou část označovanou jako "C E". Dokumenty v ní publikované již nejsou publikovány v tištěné podobě, tato řada je dostupná pouze prostřednictvím databáze EUR-Lex nebo v měsíčně vydávaných CD-ROM edicích. Elektronická řada obsahuje texty návrhů právních předpisů práva EU projednávaných aktuálně v legislativním procesu.

Řada S Úředního listu EU. Úřad pro oficiální publikace EU vydává také jako doplněk k Úřednímu listu EU řadu označovanou písmenem S (supplement). Zde jsou publikována zejména oznámení týkající se veřejných zakázek z oblastí stavebnictví, dodávek zboží a služeb ze všech členských států EU, veřejných zakázek pro orgány a zařízení EU, zakázek Evropského rozvojového fondu a kontraktů se střední a východní Evropou, financování projektů Evropskou investiční bankou, Evropskou centrální bankou a Evropskou bankou pro rekonstrukci a rozvoj apod. Řada S vychází od úterý do soboty, obsahuje zpravidla na 700 až 900 oznámení denně. Tato řada bude významná zejména pro ty podnikatele, kteří se hodlají zapojit do veřejných zakázek nejen v ČR, ale i v rámci celé EU. Bez řady S by se o nich prakticky neměli možnost dozvědět.

Odběr. Záleží jistě na každém odběrateli, pro kterou z řad Úředního listu a pro jaký způsob jejího odběru se rozhodne. Úřední list EU řady L a C je možno odebírat v tištěné verzi (během kalendářního roku vyjde zpravidla na 700 až 800 částek). Rozhodne-li se odběratel k odběru Úředního listu EU kdykoliv v průběhu kalendářního roku, může cenu za jeho odběr uhradit buď poměrně do konce daného kalendářního roku, anebo obdržet všechny částky v tomto kalendářním roce již publikované dodatečně formou CD-ROM (to však již samozřejmě za plnou cenu). Pro příklad: předplatné tištěné verze Úředního listu EU v češtině (bude vycházet denně) pro část letošního kalendářního roku od 1. května do 31. prosince činí 500 eur, v případě měsíčního odběru formou CD-ROM 200 eur. Cena za celoroční předplatné na rok 2004 je 1000 eur, ve formě CD-ROM 400 eur.

Dalším ze způsobu odběru Úředního listu EU je jeho odběr off-line prostřednictvím CD-ROM edice. Tato edice obsahuje dokumenty publikované v řadách L a C Úředního listu EU a rovněž již jinde nepublikovanou výhradně elektronickou řadu C E Úředního listu EU. CD-ROM je vydáván v měsíčních edicích, a to vždy najednou ve všech úředních jazycích, resp. v každém z nich zvlášť. Dokumenty jsou prostřednictvím CD-ROM distribuovány ve formátech HTML (obsah) a PDF (vlastní dokumenty). Prostřednictvím CD-ROM je možno vyhledat jakýkoliv dokument publikovaný v řadě L, C a C E Úředního listu EU v daném kalendářním roce (samozřejmě do dne vydání daného CD-ROM). Na CD-ROM si lze objednat konečně také řadu S Úředního listu EU, a to buď formou každodenního předplatného nebo formou předplatného pro jednotlivé vydání, které vychází vždy každou středu a sobotu. Pro přístup k denně aktualizovaným informacím o zakázkách z řady S lze využít bezplatný přístup z internetové adresy http://ted.publications.eu.int.

Pro české subjekty je jistě zajímavé, že objednávku odběru Úředního listu EU mohou vyřídit jak prostřednictvím internetových portálů, tak prostřednictvím distribuční sítě Úřadu pro oficiální publikace EU. V ČR taková distribuční síť prozatím neexistuje, české subjekty se však mohou relativně pohodlně obrátit na slovenskou distribuční síť (viz rámeček). Výhledově lze ovšem předpokládat, že se tohoto jistě zajímavého podnikatelského záměru ujme také český subjekt a objednávky budou moci být vyřizovány také přímo v ČR.

Důvěřuj, ale prověřuj. V současné době již existuje řada různých informačních zdrojů o právu EU. Vládní i soukromé instituce zveřejňují také řadu informací o právu EU současně s publikováním neoficiálních překladů právních předpisů EU. Ovšem spoléhat se pouze na takové neoficiální zdroje v žádném případě nedoporučujeme, řada z nich totiž obsahuje nepřesné a neúplné informace. Obdobně jako v případě české Sbírky zákonů by čeští podnikatelé a ostatní subjekty měli vycházet zejména z oficiálního pramene, kterým je tištěná verze Úředního listu EU, anebo alespoň přinejmenším z některé z jeho elektronických verzí spravovaných Úřadem pro oficiální publikace EU. V souvislosti se vstupem ČR do EU bude proto důležité získat přístup k Úřednímu listu EU, to však nejen k předpisům publikovaným nově po 1. květnu, ale i k překladům dosavadních již platných právních předpisů EU, které by měly být vyhlášeny ve zvláštních částkách Úředního věstníku EU.


advokátní kancelář Nörr Stiefenhofer Lutz

advokátní kancelář JUDr. Richard Maleček

Související