Navíc nám letos, stejně jako dalším devíti zemím vstupujícím do Evropské unie, přibývá dosud nepoznaný fenomén. Je to orientace a působení na velkém jednotném trhu, na němž se naši manažeři a podnikatelé budou muset pohybovat. Tento širší ekonomický prostor řada podniků z přistupujících zemí dosud nepoznala. Budou se muset teprve učit sžít se s novými příležitostmi, ale i hrozbami a hlavně s početnou a zkušenou zahraniční konkurencí.
Jaké manažery si tato nová epocha vyžádá? Odpověď lze najít například mezi finalisty soutěže Manažer roku - těmi letošními i těmi minulými, kteří jsou příkladem toho, že český management svoji úlohu zatím zvládá. Pravda, ne každý jeho člen stejně úspěšně nebo i poctivě a čestně. Přesto však celá řada podniků pod vedením českých manažerů úspěšně prošla transformací, nebo byla dobře založena a prosperuje na domácích i mezinárodních trzích. V tomto nelehkém procesu museli naši manažeři prokázat svoje znalosti, schopnosti a dovednosti nejen při operativním, ale zejména strategickém řízení a při rozpoznávání nových příležitostí i hrozeb v novém konkurenčním prostředí.
Za posledních deset let se u nás značně rozšířily řady vedoucích pracovníků s moderním manažerským vzděláním a zahraničními zkušenostmi, kteří si dobře uvědomují, že "jedinou konstantou příští doby bude změna", jak zní v manažerských kruzích často používaná věta.
Teoreticky je to jasné, ale jak se tento obecný trend konkrétně projevuje v každodenním životě světa byznysu, a hlavně, jak na to optimálně reagovat tak, aby podnik směřoval k dlouhodobé prosperitě - to je hlavní úkol dnešního managementu. Schopnost to zvládnout je výslednicí nejen dlouhodobé přípravy, znalostí,dovedností a talentu manažera, ale i jeho tvrdé práce a charakteru. A také - ať už to zní jakkoliv omšele - jeho umění vést, být lídrem.
Soutěž o Manažera roku se i tentokrát zaměřila právě na takovéto vůdčí osobnosti, které nyní dosahují nejen výborné hospodářské výsledky, ale umí též hledět do budoucnosti. Jinými slovy řečeno: mají vizi, dokážou pro její uskutečnění vytvořit ve firmě předpoklady, získat pro ni ostatní zaměstnance a pak ji i uskutečnit. Je dobré takové lidi prostřednictvím soutěže vyhledat a poučit se z jejich příběhů. A stejně důležité je zviditelnit je a představit širší veřejnosti jako osobnosti, kterých je třeba si vážit. A k tomu tato už tradiční soutěž je.
prezident České manažerské asociace a generální ředitel Českomoravské záruční a rozvojové banky
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



